همشهری آنلاین: محمد البرادعی با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ که علی لاریجانی و بسیاری از مقامات بین‌المللی در آن حضور دارند، از همه طرف‌ها خواست از این فرصت برای احیای مذاکرات بر سر مساله هسته‌ای ایران استفاده کنند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با پایگاه اینترنتی خبری اشپیگل آنلاین، تنش کنونی در منطقه را مانند یک گرداب توصیف و تصریح کرد: ما اکنون به دیپلماسی خلاق و قدرت رهبری نیاز داریم. دیپلماسی شامل فشار و دیالوگ است که بسیار امیدوارم توازن صحیحی یابند. فشار به تنهایی به راه حلی پایدار و مسالمت‌آمیز نمی‌انجامد.
وی با اشاره به قطعنامه 1737 شورای امنیت علیه ایران افزود: معتقدم پیام این قطعنامه در ایران واضح و صریح درک شده است.
البرادعی درباره این که با وجود این اظهارات باید گفت ایران همچنان از برنامه هسته‌ای‌اش دست نکشیده است و نگرانی من این است که اگر ما بر اعمال تحریم پافشاری کنیم، این امر به مواجهه دو طرف بینجامد و به زنجیره‌ای غیرقابل کنترل از واکنش‌ها منجر شود.
مدیرکل آژانس ادامه داد: من اکنون از آن هراس دارم که هر دو طرف بر موضع سخت خود باقی بمانند. باید تلاش کرد تا شرایط مذاکرات را ایجاد کرد.
وی با اشاره به ایده خود برای حل مساله هسته‌ای ایران، موسوم به "تایم اوت"، مبنی بر این که ایران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کرده و در همین حال شورای امنیت سازمان ملل نیز از اعمال تحریم صرف نظر کند، افزود: می‌توان از طریق مذاکرات بر سر بنیان‌ها و اصولی به توافق رسید که به انجام مذاکرات منجر شود، مذاکراتی که نه فقط مساله هسته‌ای بلکه موضوعات امنیتی، اقتصادی و سیاسی را نیز در بر گیرد.
البرادعی در این باره که آیا نشانه‌ای از آن می‌بیند که ایران بخواهد غنی‌سازی اورانیوم را برای مرحله‌ای کوتاه تعلیق کند، گفت: برای ایران اهمیت زیادی دارد که حقش برای غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به رسمیت شناخته شود. هیچ کس این حق را انکار نمی‌کند. مساله بر سر اعتماد است. تا زمانی که اعتماد به وجود نیاید، ایران بایست غنی‌سازی را تعلیق کند. ایران برای اعتمادسازی باید شفافیت کامل داشته و دسترسی کامل آژانس را به اماکن هسته‌ای‌اش میسر سازد، امری که برای نظارت‌های ما ضروری است. این امر انجام بازرسی‌های تحت پروتکل الحاقی را نیز شامل می‌شود.
مدیرکل آژانس همچنین در این باره که آیا شاهد حمایت از ایده "تایم اوت" است؟ گفت: من امیدوارم که مذاکرات بین دو طرف ظرف چند روز آینده در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آغاز شود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان آنجا خواهد بود، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، رابرت گیتس،‌ وزیر دفاع آمریکا و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز همین طور. من از همه می‌خواهم که از این امکان استفاده کنند.
وی ابراز داشت: خاورمیانه اکنون مانند یک گلوله آتشین است. ما نمی‌توانیم به خودمان اجازه دهیم که نفت بر آتش بریزیم. هر چه مواجهه بیشتر شود، منطقه نظامی‌تر و شکننده‌تر می‌شود. هر چه ما سریع‌تر لحنی آشتی‌جویانه  را به کار بگیریم، برای همه بهتر خواهد بود در آن شریک شوند.
البرادعی در بخش دیگری از سخنانش از این که ایران نمی‌خواهد گروهی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد، ابراز تاسف کرد و مدعی شد: این اقدام انعطاف‌پذیری ما را محدود می‌کند. اما به هر حال ایرانی‌ها 100 تن دیگر از بازرسان منصوب ما را پذیرفته‌اند که بدین ترتیب ما افراد کافی برای انجام کارمان داریم. ما به تازگی در نطنز بوده‌ایم و به زودی دوباره به آنجا خواهیم رفت.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران غنی‌سازی اورانیوم را در مقیاس صنعتی آغاز خواهد کرد؟ گفت: آنها خودشان گفته‌اند که می‌خواهند 3000 دستگاه سانتریفوژ جدید را نصب کنند. آنها این اقدام را مرحله دوم کارشان خوانده‌اند. این که چنین حرکتی چه میزان زمان خواهد برد و چه زمان اجرایی می‌شود، بخشی از گزارش من است که در تاریخ 21 فوریه به شورای حکام آژانس ارایه خواهم کرد.
وی افزود: ما فضای مانور زیادی نداریم. اگر ایران حرکتی نکند و گزارش من منفی باشد، شورای امنیت بر روی تحریم‌ها کار خواهد کرد. این بدان معناست که به سطح تنش‌ها افزوده می‌شود و همواره و همیشه کاستن از مخاطرات سخت‌تر می‌گردد.
کد خبر 15329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز