همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه در ادامه تظاهرات در کشور به دلیل انتقاد به نحوه برگزاری انتخابات گفت که دمکراسی در کشورش هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده است.

مدودف

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، معترضان به نتایج ششمین دوره انتخابات دوما سه شنبه شب برای دومین بار متوالی با تجمع گسترده در مرکز شهر علیه دولت تظاهرات کردند.

 تظاهرات اعتراضی مخالفان حزب حاکم «روسیه متحد» در میدان «تریامفولنایا» با طرفداران حزب حاکم و حضور گسترده نیروهای پلیس مواجه شد.

 بر پایه این گزارش دو گروه حدود یک ساعت و نیم علیه یکدیگر شعار داده و در ‌‌نهایت ۲۵۰ نفر از معترضان توسط پلیس دستگیر شدند.

 طبق این گزارش، پلیس پس از اخطار به معترضان مبنی بر ترک کردن میدان و بی‌توجهی آنان و تلاششان برای بستن خیابان، اقدام به دستگیری کرد.

 آنان شعارهایی نظیر «روسیه بی‌پوتین» و «آزادی» سر می‌دادند اما دولت اعلام کرد که این تجمعات بدون مجوز برگزار شده است و به همین علت پلیس حدود 300 نفر را بازداشت کرد.

 بنا بر این گزارش، «بوریس نمتسوف» معاون اسبق نخست وزیر و یکی از رهبران معترضان نیز بازداشت شد. «سرگئی میتروخین» رئیس حزب «یابلوکو» دیگر معترض روس نیز بازداشت شده است.

 تظاهرات اعتراضی سه شنبه یک روز پس از آن صورت گرفت که هزاران نفر از مردم مسکو در اعتراض به نتایج انتخابات دوما به خیابان‌های مسکو ریختند.

 گفته می‌شود تظاهرات اعتراضی روز گذشته مردم مسکو بزرگ‌ترین تجمع اعتراض آمیز در طول چند سال گذشته بوده است.

 در همین حال، وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که سخنان  وزیر خارجه آمریکا درباره انتخابات پارلمانی روسیه غیر قابل قبول است.

 کلینتون روز سه شنبه گفته بود انتخابات دومای روسیه که روز یکشنبه برگزار شد، نه آزاد و نه منصفانه بود. برخی دیگر از مقامات کاخ سفید نیز گفتند که واشنگتن از این انتخابات روسیه به طور جدی نگران است.

 وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که مسکو انتظار دارد طرف آمریکایی از بیان سخنان غیر دوستانه که مغایر با مسیر مثبت روابط دو جانبه است، خودداری کند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ما باید با تاسف بگوییم که واشنگتن بدون آنکه تلاش کند بفهمد واقعا در زمینه انتخاباتی ما چه می‌گذرد، به اقدامات کلیشه‌ای که مدت هاست منسوخ شده، متوسل شده است.

 در این بیانیه آمده است: «شهروندان روس انتخاب خود را کرده‌اند و شرکتی فعال در این انتخابات داشتند.»

 از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه وعده تغییر در کشور در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را داده است.

 نشریه فرانسوی «روماندی نیوز» افزود که ولادیمیر پوتین با اشاره به کاهش محبوبیتش در نزد افکار عمومی که در انتخابات دو روز پیش مشخص شد، اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دست به تغییر در روسیه خواهد زد.

 پوتین در دیدار با اعضای حزب روسیه متحد بر به روز کردن سریع جامعه روسیه تاکید و اعلام کرد که در این خصوص گروه‌هایی را تشکیل خواهد داد.

 همچنین دیمتری مدودف رئیس جمهوری روسیه انتقاد‌های غرب از نظام سیاسی این کشور را رد کرد. وی ضمن رد کردن انتقادهای غرب از نظام سیاسی روسیه وعده داد که در قانون انتخاباتی روسیه تغییراتی ایجاد شود.

 مدودف گفت: «انتخاباتی دیگری در پیش است که بسیار اهمیت دارد -انتخابات ریاست جمهوری- ما باید خود را برای برگزاری آن انتخابات آماده کنیم.»

 مدودف افزود که درباره نتایج انتخابات مجلس دوما، با سران احزاب ما دیدار خواهم داشت - چه آن کسانی که در پارلمان هستند و چه کسانی که در پارلمان نیستند - فکر می‌کنم آن‌ها برای بهبود قانون انتخاباتی پیشنهاداتی خواهند داشت.

 وی ادامه داد که البته ما همه موضوعات را مورد بحث قرار خواهیم داد، چون همانطور که گفتم دموکراسی ما درحال پیشرفت است و در وضعیت ایده آل قرار ندارد. ما بعد از برگزاری هر انتخابات، همیشه قانون انتخاباتی کشور را اصلاح کرده‌ایم.

 در همین حال، فرانسه روز سه شنبه درباره دستگیری صد‌ها تظاهرکننده در روسیه ابراز نگرانی و بر رعایت حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز تاکید کرد. «برنار والرو» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه گفت که اقدام پلیس روسیه به دستگیری تظاهرکنندگان که از روز دوشنبه در مسکو آغاز شده، نگران کننده است.

 وی ادامه داد که ما بر اهمیت رعایت حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز تاکید داریم.

کد خبر 153182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز