با وجود تأکیدات رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر کنترل قیمت سکه، شکاف قیمتی در بازار دولتی و آزاد افزایش یافته و همزمان، بانک‌ها هم اقدام به وضع محدودیت‌هایی در عرضه روزانه سکه کرده‌اند.

سکه

به گزارش همشهری، بانک مرکزی روز یکشنبه نرخ هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید را برای عرضه در شعب بانک ملی با احتساب نرخ مالیات بر ارزش افزوده 527‌هزار و 280‌تومان، نیم‌سکه را 253‌هزار و 240‌تومان، ربع‌سکه را 126‌هزار و 360‌تومان و گرمی را 71‌هزار و 240‌تومان تعیین کرد.

این در حالی است که این نرخ‌ها در بازار آزاد به‌ترتیب 615‌هزار تومان، 297‌هزار تومان، 151‌هزار تومان و 79‌هزار تومان رقم خورد. همچنین سکه طرح قدیم در روز یکشنبه به قیمت 630‌هزار تومان رسید. بنابراین شکاف قیمتی در عرضه‌های دولتی و آزاد سکه به رقم 87‌هزار و 720‌تومان رسیده و همین امر سبب هجوم دلالان به بانک‌ها در روزهای اخیر شده است. به این ترتیب، افت قیمت سکه دولتی که با اذعان به حباب ۸۰‌هزار تومانی قیمت آن توسط رئیس‌کل بانک مرکزی در دوشنبه هفته قبل آغاز شد، با گذشت یک هفته نه‌تنها به هدف خود نرسیده، بلکه خود به چالشی جدید تبدیل شده است.

در همین حال شعب منتخب عرضه‌کننده سکه هم طی روزهای گذشته علاوه بر تعیین سقف 5‌سکه برای هر خریدار، اقدام به وضع محدودیت‌های جدید در این زمینه کرده و به‌صورت دلخواه شرایطی را به مشتریان برای فروش سکه اعلام می‌کنند.
به‌عنوان نمونه، شعبه بانکی پس از ثبت نام از متقاضیان، عرضه سکه به آنها را موکول به 2ماه آینده می‌کند. در عین حال برخی از شعب عرضه‌کننده سکه بانکی به بهانه ازدحام جمعیت درب شعب را به روی مشتریان می‌بندند. همچنین ثبت نام از خریداران سکه چند ساعت قبل از آغاز به کار بانک‌ها، در برخی شعب عرضه‌کننده آغازمی‌شود.

کد خبر 153103
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز