گروه اقتصادی: حباب بازار سکه کاهش که پیدا نکرده هیچ بیشتر هم شده است.

به گزارش همشهری، کاهش دومرحله‌ای قیمت سکه بانکی در هفته گذشته بدون افزایش عرضه نه تنها خیلی‌ها را به وسوسه انداخت تا پول خود را از بانک‌ها خارج کنند و برای خرید سکه ارزان شده ساعت‌ها در صف شعبه منتخب بانک ملی بایستند بلکه قیمت انواع سکه در بازار آزاد را افزایش داد تا شکاف قیمت هر سکه طرح جدید در بانک‌ها و بازار آزاد به حدود 100 هزار تومان برسد. افزایش حباب در بازار سکه باعث شد تا به گفته محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، در روز پنجشنبه فروش سکه عملا متوقف شود؛ چرا که اقدام بانک مرکزی تقاضا برای خرید سکه و انتظار افزایش قیمت را دامن زد.
او به همشهری می‌گوید:

هرچند بانک مرکزی قیمت سکه بانکی را کاهش داد اما انتظار بازار این بود که این اقدام با افزایش عرضه صورت گیرد اما این اتفاق رخ نداد و بسیاری را ترغیب کرد تا تحت‌تأثیر پدیده صف، به بانک‌های عرضه‌کننده سکه ارزان قیمت هجوم ببرند. او تفاوت قیمت دست‌کم90 هزار تومانی بین سکه بانکی و بازار آزاد را یکی از پیامدهای سیاست ارزان‌سازی‌ سکه بانکی بدون افزایش عرضه آن دانست و گفت: طبیعی است که شوک ناشی از اجرای این سیاست و تقاضای ایجاد شده در روزهای آینده به‌دلیل تعطیلی بازار باقی خواهد ماند و اگر بانک مرکزی به افزایش عرضه سکه بانکی تن ندهد طبیعی است که مقاومت بازار به‌دلیل تشدید انتظارات و تقاضا برای خرید سکه ادامه خواهد داشت.

به گزارش همشهری، مقاومت بازار در برابر سیاست بانک مرکزی در حالی باعث تشدید شکاف قیمت سکه شده است که افزایش 50دلاری هر اونس طلا در بازارهای جهانی و رسیدن قیمت به 1750دلار به این تحلیل هیجانی مردم دامن زده است که قیمت سکه بازهم افزایش خواهد یافت و ایستادن در صف بانک‌ها برای خرید سکه بانکی از هر فعالیت اقتصادی دیگر مقرون به صرفه‌تر است. روز پنجشنبه هر قطعه سکه طرح جدید در شبکه بانکی و بازار آزاد به‌ترتیب به 530هزار و 400 و 620 هزار تومان رسید. این شکاف قیمت در انواع دیگر سکه هم وجود داشت؛ به‌نحوی که نیم سکه بانکی 254 هزار و 800 تومان و نیم سکه بازار آزاد 300 هزار تومان قیمت خورد.

شروط 5گانه برای ارز وارداتی

با افزایش دوباره قیمت دلارآمریکا در بازار آزاد به مرز 1350 تومان و فروش دلار مسافرتی به قیمت بیش از 1196تومان، روز پنجشنبه بانک مرکزی دستورالعمل ارزی جدید را به فهرست بلند دستورات ارزی خود اضافه کرد و به بانک‌های ملی، توسعه صادرات، سپه، کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، صادرات، ملت، تجارت و رفاه کارگران اعلام کرد که مجاز به فروش ارز به ارز‌های رایج در شبکه بانکی کشور به هر میزان به نرخ فروش رسمی ارز در سرزمین اصلی به واردکنندگان کالا و خدمات در جهت مصارف آتی آنها هستند.دستور ارزی بانک مرکزی در مورد واردات شروط 5گانه‌ای دارد مبنی بر اینکه در زمان فروش ارز، حساب ارزی متقاضی به میزان ارز فروخته شده بستانکار شود. دوم اینکه وجوه ریالی ارزهای فروخته شده جهت خرید ارز می‌بایست تا پایان همان روز کاری به حساب بانک مرکزی واریز شود.

شرط سوم این است که درصورت خرید ارز طبق شرط‌های یادشده پس از ارائه مدارک لازم طبق مقررات جهت واردات کالا و خدمات از طریق گشایش اعتبار اسنادی، ثبت سفارش برات اسنادی، حواله، در موقع پرداخت وجه، مراتب را به بانک مرکزی مبنی بر تامین وجه مربوط، منعکس و همزمان حساب ارزی مشتری به همان میزان بدهکار شود. همچنین ارزهای فروخته شده و واریزی به حساب‌های ارزی واردکنندگان، قابل استفاده و برداشت توسط آن بانک و مشتری نبوده و صرفاً توسط خود صاحب حساب ( بدون حق واگذاری و توکیل به غیر‌) جهت واردات کالا و خدمات براساس مقررات سرزمین اصلی قابل استفاده است. نهایتا اینکه استفاده از ارزهای فروخته شده منوط به نگهداری مبالغ مربوط به‌مدت حداقل 6 ماه در حساب مشتری بوده و قبل از سررسید 6 ماه، صرفاً امکان بازخرید ارز مذکور به نرخ روز فروش ارز به مشتری وجود خواهد داشت.

کد خبر 152791
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز