گروه اقتصادی: تلاش برای مهار نقدینگی سرگردان و آزاردهنده به‌امید کاهش التهاب در بازار ارز و طلا وارد مرحله تازه‌ای شد.

ارز

یک روز پس از اذعان محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر وجود التهاب در بازار سکه، سه شنبه با دستور بانک مرکزی، شعبه‌های منتخب بانک ملی ایران با توزیع گسترده سکه قیمت انواع سکه را به میزان غیرقابل پیش‌بینی کاهش دادند.

کاهش 31 هزار تومانی قیمت بانکی هرقطعه سکه طرح جدید طلا باعث شد تا قیمت در بازار آزاد ظرف چند ساعت تا 9 هزار تومان افت کند. از بازار ارز هم خبر می‌رسد که ارزش دلار آمریکا پس از کاهش 43 ریالی ارز مسافرتی توسط بانک‌ها، در بازار آزاد دلار آمریکا 15 تومان کاهش یافت.

رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهار نظر بار دیگر از تلاش چندباره‌‌اش برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای ماه‌های باقی‌مانده سال‌جاری خبر داد.

به گزارش فارس، بهمنی گفت: اگر اعضا و سیاستگذاران شورای پول و اعتبار موافقت کنند بانک مرکزی بلافاصله نرخ جدید سپرده‌ها را تا پایان سال اعلام خواهد کرد.

شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی در بسته سیاستی- نظارتی امسال را به این صورت تصویب کرد که نرخ سود سپرده‌های یکساله 12.5 درصد و سپرده‌های 2، 3، 4 و 5ساله نیز به‌ترتیب 13، 14، 5/14 و 15باشد. کاهش نرخ سود سپرده‌ها در بسته سال90 موجب شد تا در ماه‌های ابتدایی سال که موج آن هم‌اکنون هم در بازار مشهود است تغییراتی در بازار ارز و سکه و بعضاً سرمایه ایجاد شود؛ چراکه دارندگان سرمایه‌های نقدی ترجیح دادند برای کسب سود بیشتر سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج و در بازارهای سودآور‌تر سرمایه‌گذاری کنند.

کاهش شدید قیمت سکه‌

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هم از کاهش شدید قیمت سکه‌ در بازار در پی سیاست‌های بانک مرکزی خبرداد و گفت: اگر این سیاست ادامه داشته باشد، قیمت سکه‌ همچنان کاهش خواهد یافت.

به گزارش مهر، محمد کشتی‌آرای گفت: اظهارات دو روز پیش رئیس‌کل بانک مرکزی بر قیمت سکه تأثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه البته قیمت‌ها چندان شفاف و دقیق نیست عنوان کرد: قیمت‌ها همچنان روند نزولی دارد.

به گزارش همشهری روز پیش رئیس‌کل بانک مرکزی از وجود حباب در قیمت سکه خبرداد و گفت: طی چند روز آینده حباب 70، 80‌هزار تومانی قیمت سکه را از بین خواهیم برد. بنابراین گزارش از زمان اعلام این خبر توسط رئیس‌کل بانک‌مرکزی، خرید سکه در بازار آزاد توسط صرافی‌ها محدود شده و قیمت آن حدود 30هزارتومان کاهش یافته است.

کد خبر 152604
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز