گروه حوادث: «شماره موبایل شما در قرعه کشی یکی از بانک‌های لندن برنده 500 هزار دلار شده است. برای دریافت هدیه خود با ما مکاتبه کنید».

mob

 این پیامکی بود که به زبان انگلیسی به تلفن همراه دختر جوانی که دانشجوی رشته پزشکی است ارسال شد و او را در دام یک کلاهبردار میلیونی گرفتار کرد. دختر جوان به شوق گرفتن جایزه، 80 میلیون تومان پولش را از دست داد و وقتی متوجه شد فریب یک کلاهبردار حرفه‌ای را خورده است، با مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای از او شکایت کرد.

او وقتی مقابل بازپرس رئیسی قرار گرفت، در تشریح ماجرا گفت: چندی پیش یک پیامک دریافت کردم که به زبان انگلیسی نوشته شده بود. این پیامک از یک خط تلفن همراه با کد کشور انگلیس فرستاده و در آن نوشته شده بود شماره موبایل من در قرعه‌کشی کشور‌های آسیایی، برنده جایزه ویژه 500 هزار دلاری شده است.

دختر جوان ادامه داد: با خواندن این پیامک شگفت‌زده شدم. برای همین به آدرس ای‌میلی که در پیامک نوشته شده بود پیغام فرستادم که چطور می‌توانم جایزه‌ام را تحویل بگیرم. مدتی بعد جواب ای‌میلم از سوی مردی که ادعا می‌کرد اهل لندن است فرستاده شد. او نوشته بود که چون ارسال جایزه به ایران بسیار سخت است، باید برای دریافت جایزه 80 هزار دلار به‌عنوان مالیات و هزینه‌های ارسال واریز کنم تا مبلغ 500 هزار دلار به حسابم ریخته شود.

او همه ای‌میل‌ها را در صفحه‌هایی که آرم بانک مورد نظر روی آن بود و کاملا واقعی به‌نظر می‌رسید، می‌فرستاد و همه چیز طوری بود که یک لحظه هم شک نکردم که در برابر یک مرد کلاهبردار قرار گرفته‌ام. شاکی افزود: من که تصور می‌کردم به‌زودی میلیونر می‌شوم، با کمک خانواده‌ام و آشنایان، این مبلغ را فراهم و به‌حساب او حواله کردم اما دیگر نه از مرد انگلیسی خبری شد و نه از جایزه 500 هزار دلاری.

آنجا بود که فهمیدم سرم کلاه رفته و این نقشه‌ای بوده تا مرا سرکیسه کنند. بعد از شکایت این دختر جوان، بازپرس دستور بازداشت کلاهبردار اینترنتی را صادر کرد و برای شناسایی او از پلیس اینترپل نیز کمک خواست. به این ترتیب بررسی‌ها برای ردگیری این مرد از سوی پلیس آغاز شد.

هشدار قضایی

بازپرس رئیسی با بیان این خبر گفت: متأسفانه کلاهبرداران از هر راهی برای سرکیسه کردن افراد ساده‌لوح استفاده می‌کنند. یکی از این راه‌ها کلاهبرداری اینترنتی با وعده برنده شدن افراد در قرعه‌کشی جام جهانی یا بانکی است. وی ادامه داد: این شگرد با اینکه از مدت‌ها قبل مورد استفاده کلاهبرداران قرار می‌گیرد اما هنوز هستند افرادی که فریب آن را بخورند. از طرفی چون این دسته کلاهبرداران در خارج از ایران زندگی می‌کنند،

ردیابی آنها بسیار سخت است، چرا که آنها با نام‌های جعلی اقدام به افتتاح حساب در کشور‌های دیگر کرده و بعد از برداشت پول‌های حواله شده به حسابشان به راحتی فراری می‌شوند. به همین خاطر به مردم توصیه می‌شود چنانچه پیامک یا ای‌میلی به این شکل از هر کشور دیگری دریافت کردند هرگز به آن اهمیتی ندهند چون این کلاهبرداران اعتماد و سرمایه مردم را نشانه گرفته‌اند.

کد خبر 153087
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز