گروه ورزشی - علی شاکری: تیم ملی والیبال ایران در حالی پنجمین باخت خود را در جام جهانی ژاپن در مقابل روسیه قهرمان لیگ جهانی والیبال در سال‌جاری متحمل شد که به نسبت شکست‌های قبلی تا حدودی نمایشی بهتر و قابل‌قبول تر داشت.

والیبال

بعد از 2 شکست پیاپی در مرحله چهارم، حالا همه امید ولاسکو برای کسب مقام هشتمی جام جهانی و بهترین تیم آسیا شدن در رنکینگ فدراسیون جهانی و هموار کردن راه صعود به لیگ جهانی به بازی آخر با ایتالیا دوخته شده که این تیم می‌تواند به نوعی سکوی پرتاب ایران قلمداد شود.

این بازی ساعت9:30 صبح 13 آذر در سالن یویوگی شهر توکیو انجام می‌شود و در پایان 6 بازی یکشنبه رده بندی نهایی جام شکل خواهد گرفت. ایتالیا حریفی است که خود خولیو ولاسکو سال‌ها عهده دار هدایتش بود و به تمام ویژگی‌ها و مختصات والیبال آن اشراف دارد.

این بازی برای ایتالیا هم که رقابت نزدیکی با برزیل، کوبا و آمریکا برای المپیکی‌شدن دارد جنبه استراتژیک داشته و آتزوری‌ها نیز به هیچ وجه دوست ندارند بازنده دیدار با قهرمان آسیا و سرمربی اسبق تیم ملی کشورشان باشند.

در آخرین رویارویی 2 تیم که در چارچوب مسابقات قهرمانی جهان‌2010 ایتالیا در شهر میلان انجام شد، این تیم ایتالیا بود که با استفاده از امتیازات میزبانی و اشتباهات داوران در یک بازی پرحاشیه و سراسر جنگ روانی به سختی موفق به شکست دادن تیم ایران با نتیجه نزدیک 3 بر 2 شد.

این بازی فرصتی است برای ایران که همان‌گونه که با پیروزی بر ژاپن شروعی خوب در جام جهانی داشته، پایان خوشی هم از حضور پرسرو صدایش را در این جام به تصویر بکشد و با خاطره‌ای شیرین ژاپن را ترک کند. بازی با ایتالیا برای ولاسکو هم نوستالژیک خواهد بود چرا که ولاسکو و ایتالیا همه افتخارات دو دهه گذشته‌شان را مرهون یکدیگرند.

فرصت از دست رفته

تیم ایران در بازی با روسیه به‌رغم نوسانی که در طول 3 ست داشت، اگر کمی خوش شانس بود، می‌توانست به‌خصوص بازنده ست اول و حتی ست دوم نیز نباشد، اما کم تجربگی بازیکنان از یک سو و اشتباهات فردی آنان موجب شد تا روسیه با خوش اقبالی از کمند قهرمان آسیا عبور کند و در یک روز به پایان بازی‌ها جواز صعود به المپیک لندن را بگیرد.

تیم ایران در روزی که ولاسکو ترکیب متفاوت دیگری را به کار گرفته بود، در همان ست اول خیلی زود با جبران فاصله 5 امتیازی با حریف نشان داد عزمی جدی برای خلق یک شگفتی دیگر دارد، اما صد افسوس که پس از تساوی در امتیاز 24 بر 24که تا امتیاز 29 نیز ادامه داشت در گرفتن 2 امتیاز آخر ناکام ماند و 31 بر 29 بازنده شد.

در ست دوم نیز همین شرایط دوباره به نوعی تکرار شد و تیم ایران با تساوی در امتیاز 20 با حریف یکباره انسجام خود را از دست داد و 25 بر 21 شاهد برتری حریف بلند قامتش بود. در ست سوم روس‌هابه‌رغم تغییرات تیم ایران، در سایه سرویس‌های سنگین و دفاع‌های بلند 25بر 18 پیروز شدند و با خوشحالی صعود به المپیک را جشن گرفتند.

حرف‌های مربیان دو تیم

خولیو ولاسکو در نشست خبری پایان بازی اظهار داشت: به روسیه به خاطر صعود به رقابت‌های المپیک 2012 تبریک می‌گویم. ما بازی را خوب شروع کردیم و حتی می‌توانستیم ست نخست را ببریم. اگر ما این ست را برده بودیم برای پیروزی شانس داشتیم.

وی افزود: حمله و دفاع میانی ما در ست دوم ضعیف عمل کردند، اما در مجموع باید بگویم این دیدار برای ما بسیار خوب بود چراکه بازیکنان ایرانی یاد گرفتند چگونه باید مقابل بهترین تیم بازی کنند.

از سوی دیگر ولادیمیر آلکنو بدون هیچ اشاره‌ای به بازی تیم ایران گفت: من از عملکرد بازیکنانم بسیار راضی هستم و از آنها تشکر می‌کنم. آنها بهترین هستند و تمام نتایجی که تاکنون حاصل شده، گواه این واقعیت است.

وی افزود: ما در روز آخر یک بازی بزرگ مقابل تیم لهستان داریم. من خیلی خوشحالم از اینکه موفق شدیم جواز ورود به المپیک را کسب کنیم.

صعود روسیه و لهستان به لندن

در یک روز مانده به پایان جام جهانی دو تیم روسیه و لهستان با کسب 27 و 25 امتیاز صعود خود را به المپیک لندن قطعی کردند و برای کسب سهمیه سوم تیم‌های برزیل و ایتالیا هر کدام با 18 امتیاز رقابت سختی با یکدیگر دارند و سرنوشت صعودشان بستگی به بازی امروز این دو تیم با نمایندگان آسیا ژاپن و ایران خواهد داشت.

نتایج بازی‌های 12 آذر

روسیه 3 - ایران صفر
صربستان 3 - چین یک
برزیل 3 - لهستان 2
آرژانتین 3 - مصر یک
ایتالیا 3 - ژاپن صفر
آمریکا 3 - کوبا یک

کد خبر 152906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز