پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

جواد ابراهیمی: «دیشب آشغالها را بیرون نبردی، یادت باشه آنها را امشب بیرون ببری، فردا بچه را باید ببری مدرسه، مادرم می‌خواد بیاد اینجا وهیچی هم توی خونه نداریم و ... »

غر زدن رفتاری است که اکثراً، زنان انجام می‌دهند، رفتارهایی آشنا که می‌تواند سردی روابط، دوری، کینه، نفرت و جدایی را موجب شود. زنانی که غر می‌زنند معمولاً‌ طرف مقابل خود را با بمبارانی از کلمات و جملات مربوط یا نامربوط مواجه می‌سازند به طوری که وی حوصله‌اش سر می‌رود حتی ممکن است به مرحله‌ای برسد که توان شنیدن آنها را نداشته و شروع به واکنش به صورت پرخاشگری، کناره‌گیری و یا حتی دعوا و ... نماید. بسیاری از مردان در مراجعه به مراکز مشاوره و دادگاه‌های طلاق علل مراجعه خود را رفتارهایی از جمله غر زدن همسر خود بیان می‌کنند.


 به نظر می‌رسد این مسأله یکی از دغدغه‌های زندگی اکثر خانواده‌ها باشد که آگاهی از آن می‌تواند در بهبود ارتباطات خانواده مؤثر باشد. به راستی چرا زنان غر می‌زنند؟


بسیاری از غر زدن‌های ناشی از فریاد انسان‌ها مبنی بر نیاز به توجه است. انسان موجودی است که سعی می‌کند رفتارهای خود را هدفمندانه انجام دهد. شما به عنوان کارمند کار مشخصی را برای هدفی خاص انجام می‌دهید، هدفی که سازمان شما آن را معرفی کرده است و در قبال انجام آن به شما حقوق می‌دهد، این در مورد کار آزاد نیز صادق است اما به راستی در مورد خانه‌داری چطور؟

تحقیقات نشان داده است که زنان خانه‌دار بیش از زنان شاغل این رفتار (غر زدن) را از خود نشان می‌دهند، چرا که زنان خانه‌دار صبح تا شام کارهایی چون مراقبت فرزند، پخت و پز، نظافت خانه و ... را انجام می‌دهند تا بتوانند اسباب آسایش همسر و فرزندان خود را فراهم ساخته و در نهایت رضایت آنان را بدست آورند.


یک زن خانه‌دار نیز برای کاری که انجام می‌دهد نیاز به پرداختی دارد، این پرداختی می‌تواند یک تشکر ساده، یک شاخه گل و یا یک کمک جزیی از جانب همسر یا فرزند باشد. شاید به نظر شما این کار بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر رسد، اما مطمئن باشید که می‌تواند بسیار مؤثر و کارآمد باشد.

 یکی از ویژگی‌های مردان علاقه به چیزهای پیچیده است چرا که به حکم طبیعت مردان حلال مشکلات به دنیا آمده‌اند و همیشه به دنبال حل کردن مشکلات خود و دیگران‌اند. تمدن امروزی مدیون همین ویژگی انسان ها است. این امر سبب شده است تا از بسیاری روش‌های ساده غافل شوند و در زندگی خانوادگی نیز بسیاری از رفتارها و کارهای ساده‌ای که می‌تواند به بهبود روابط زناشویی و خانوادگی کمک کنند را درک نکنند.

  غر زدن زن به این برمی‌گردد که مسأله‌‌ای وجود دارد که وی را آزار می‌دهد. مرد باید این را نشانه‌ای بداند که یک جای کار می‌لنگد و احتمالاً‌ اتفاقی افتاده که باعث ناراحتی زن شده است. در صورتی که مسأله شناسایی نشود می‌تواند تداوم رفتار زن و در نهایت دلسردی در روابط، احساس کینه و نفرت و دوری هر چه بیشتر را به دنبال داشته باشد.

 به جای این که مرد از غر زدن زن فرار کند بهتر است با صبر و حوصله و به دور از ناراحتی و عصبانیت منشأ و دلیل رفتار زن را بیابد. بسیاری از ناراحتی‌هایی که زن به شکل غر زدن نشان می‌دهد ممکن است ناشی از نیاز به صحبت کردن، مورد توجه و قدردانی قرار گرفتن، خستگی از کار خانه و اذیت فرزندان و یا یک سوءتفاهم ساده باشد.


غر زدن چه طور شکل می‌گیرد؟
غر زدن به یک تفاوت مهم و اساسی بین زن و مرد برمی‌گردد. یعنی تفاوت در تکلم و ارتباط کلامی  که ناشی از تفاوت در مغز آنهاست. بافت عصبی که ارتباط بین دو نیمکره مغز را ایجاد می‌کند در مردان به طور متوسط حدود 10 درصد نازک‌تر است و حدود 30 درصد ارتباط کمتری را بین دو نیمکره برقرار می‌کند.

این امر سبب می‌شود که زنان بتوانند از هر دو نیمکره مغز خود استفاده بیشتری ببرند به این دلیل نسبت به مردان حاضر جوابترند، زودتر تکلم را فرا می‌گیرند و یا همراه با آن می‌توانند کارهای دیگری را انجام دهند، ‌مثلاً‌ هم با تلفن حرف بزنند، هم تلویزیون تماشا کنند، همزمان مراقب فرزند خردسال خود باشند و حتی آشپزی هم بکنند.

 اما مردان دیرتر تکلم را فرا می‌گیرند، کلمات کمتری بر زبان می‌رانند و در صورت انجام چند کار مطمئناً‌ یک کار را می‌توانند به درستی انجام دهند، به عبارتی زنان چند کاناله و مردان یک کاناله هستند. زنان روزانه حدود 6 تا 8 هزار کلمه و مردان 2 تا 4 هزار کلمه سخن می‌گویند.


 آگاهی از این تفاوت‌ها می‌تواند در برقراری ارتباط صحیح یاری بخش باشد. چگونه؟ چنانچه شما (زنان) می‌خواهید به غرغرو بودن متهم نشوید و کانون گرم خانواده خود را با جر و بحث‌های بی‌فایده و نامربوط به زمستانی سرد تبدیل نکنید و نیز شما مردان می‌خواهید از این رفتار زنان رهایی یابید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

1 - هنگام صحبت با مردان از یک کانال وارد شوید مثلاً‌ در صورتی که از یک رفتار همسرتان ناراحت هستید فقط در مورد یک رفتارش سخن بگویید نه چند رفتار. سخن گفتن (انتقاد) در مورد چند رفتار موجب بروز حالت دفاعی در مردان می‌شود زیرا آنها کل شخصیت خود را در معرض تهدید و زیر سؤال رفتن می‌بینند.

با توجه به طبیعت مردانه که همیشه دوست دارد مفید بوده و با کارهایی که انجام می‌دهد احساس ارزش و قدرت کند، طبیعتاً‌ در صورت انتقاد شما از چند رفتار، وی احساس حقارت و بی‌ارزشی کرده که این بدترین نوع مورد حمله قرار گرفتن برای مرد است، در نتیجه با حالت دفاعی با شما برخورد نموده و شما را به غرغرو و قدرناشناس بودن متهم می‌کنند.


2 - همزمان با صحبت یا انتقادکردن کار دیگری انجام ندهید. مثلاً‌ هنگام ظرف شستن و یا جارو کردن از مرد انتقاد نکنید. به خاطر داشته باشید که مردان قدرت تمرکز بر چند کار را ندارند، انجام دادن چندین کار شما باعث می‌شود نه تنها مردان به حرف شما گوش ندهند بلکه با اعصاب خردی و بی‌حوصلگی، حالت دفاعی و پرخاشگری آنها تقویت شود. بهتر است به جای غر زدن، منظور خود را به صراحت بیان کنید.


 اکثر زنان هنوز یاد نگرفته‌اند و یا به خود اجازه نمی‌دهند که درخواستهای خود را به طور صریح و واضح بیان کنند، در صورتی که این شیوه می‌تواند به برآوردن خواسته‌هایشان کمک کند بدون این که خللی در روابطشان ایجاد نماید. زنان باید بدانند که مردان از صراحت خوششان می‌آید و باز به همان دلیل یک کاناله بودن، مردان متوجه بهانه‌ جویی‌های غیرمستقیم زنان نمی‌شوند.


این که زنان توقع دارند که همسرشان همه آنچه را که آنها می‌خواهند باید بداند یا این که باید متوجه کنایه‌های آنها بشود (به در بگو دیوار بشنود) تصور واقع‌بینانه و منطقی‌ای نیست. پس بهتر است یاد بگیرید که بدون واسطه و استفاده از کنایه، مستقیماً‌ تقاضای خود را مطرح و یا احساس خود را ابراز نمایید.


3 - زمان و موقعیت اختصاص داده شده برای صحبت و یا شکایت از جانب زنان، نقش مهمی در موفقیت آنها برای جلب نظر مردان به گوش دادن و پذیرفتن شکایات دارد. مطمئناً‌ انتقاد کردن از مردی که تازه از سر کار برگشته و خسته به نظر می‌رسد کاری اشتباه بوده و نمی‌تواند زن را به خواسته‌اش برساند بلکه این کار باید زمانی انجام گیرد که مرد کاملاً‌ آرام گرفته و آمادگی پذیرش داشته باشد.


4 - یکی از موارد بسیار مهمی که موجب غر زدن زنان می‌شود نیاز زن به صحبت کردن است. قبلاً‌ گفته شد که زنان حدوداً‌ سه برابر مردان صحبت می‌کنند. این خود موجب می‌شود که آنها نیاز بیشتری به صحبت کردن احساس کنند.


 اصولاً ‌زنان با صحبت کردن آرام می‌گیرند و سبک می‌شوند،  گویی که همه اضطراب‌ها، غصه‌ها و نگرانی‌ها با صحبت کردن از وجود زن پاک می‌شود. این یکی از مواردی است که مردان توجه زیادی به آن نمی‌کنند. اکثر مردان گمان می‌کنند که غر زدن زنان به خاطر کمبودهای مادی است لذا هر چه زنان بیشتر غر می‌زنند مردان بیشتر کار می‌کنند و وقتشان را به آن اختصاص می‌دهند، در نتیجه زنان بیشتر احساس نارضایتی کرده و بیشتر غر می‌زنند و این زنجیره اشتباه همچنان ادامه می‌یابد.


مردان توجه داشته باشند که نیازهای زنان همیشه مادی نیست و گاه نیاز مبرم زن می‌تواند مسأله ساده گوش دادن همسر به وی باشد. این در حالی است که مردان با سکوت و تنهایی به آرامش می‌رسند و قادرند با آن نگرانی‌ها و مشکلات را فراموش کرده و یا برای حل آن اقدام کنند.


آگاهی به این امر برای زنان می‌تواند به زن و شوهرها کمک کند تا طوری برنامه‌ریزی کنند که نیاز زن به صحبت کردن با نیاز مرد به سکوت و تنهایی با هم در تقابل قرار نگرفته و هر دو نیاز برآورده شوند.

برای این کار بهتر است زنان بعد از آمدن مرد از محل کار مدتی او را تنها گذاشته و اسباب راحتی او را فراهم سازند تا نیرو و توان لازم را بازیابد و مرد هم نیاز زن به درد دل کردن و صحبت را درک کرده و بعد از بازیافتن نیروی خود زمانی را برای صحبت و گفت‌وگوی با همسرش اختصاص دهد.

زمانی که فرصت گوش دادن به صحبتهای همسرش را ندارد با پیامی صریح و مودبانه و مهربانانه آن را مطرح سازد «عزیزم اجازه بده ده دقیقه اخبار رو گوش بدم بعد از اون در اختیار تو هستم» یا «الان خیلی خسته‌ام اجازه می‌دی کمی استراحت کنم؟ بعد از اون می‌شینیم با هم حرف می‌زنیم...»


5 - زنان اغلب دوست دارند به صحبت‌های آنان گوش داده شود نه این که راه‌حل به آنها داده شود اما مردان به حکم طبیعت خود که برای همه مشکلات و مسائل دنبال راه حل می‌گردند برای مسائل مطرح شده همسرشان نیز فوراً‌ راه حل پیدا می‌کنند. این می‌تواند سبب ناخشنودی همسرشان شود.

مردان فکر می‌کنند زنان برای دریافت کمک و راه حل به آنها مراجعه کرده‌اند و با ارائه آن، مرد انتظار تشکر از جانب زن را نیز دارد. گاهی هم زنان مسائل خود را مطرح می‌کنند که شوهرشان به مشکلات آنها توجهی نشان نمی‌دهد، به او اهمیتی نمی‌دهد و یا این که دیگر او را دوست ندارد. برای جلوگیری از این سوء تفاهم زن باید قبل از صحبت کردن با مرد به او بگوید که دوست دارد فقط گوش بدهد و یا این که راه حل ارائه دهد.


6 - مردان توجه داشته باشند که گاه غر زدن زنان جنبه یادآوری و دلواپسی دارد البته در اینجا لازم است که زنان متوجه باشند که بیش از حد اغراق نکرده و در بازی کلمات ماهرانه عمل نمایند. مثلاً‌ به جای گفتن «ببین، یادت نره خرید کنی این چندمین باره که دارم می‌‌گم‌ها» بگویند «عزیزم می‌دونم که سرت خیلی شلوغه؛ آمدنی خرید یادت نره، می‌دونم که فراموش نمی‌کنی.»


7 - زنان برای تأثیرگذاری بیشتر بر مردان و این که به غر‌غرو بودن متهم نشوند بهتر است به جای کلمه «تو» از کلمه «من» در صحبتهایشان استفاده نمایند مثلاً‌ به جای این که بگویند‌«تو به من بی‌توجهی»، «تو منو درک نمی‌کنی»، «تو همه مسئولیتهارو رو دوش من گذاشتی» و ... بگویند «من احساس می‌کنم مثل سابق به من توجه نمی‌کنی»، «من احساس می‌کنم منو درک نمی‌کنی»، «من احساس می‌کنم در انجام کارها تنها مانده‌ام» این جملات به مراتب حالات دفاعی کمتری را در مردان ایجاد می‌کند و می‌تواند زمینه مناسبی را برای گفت‌وگو و صحبت با هم فراهم سازد. مردان و زنان باید بتوانند در مورد اختلافاتشان طوری با هم حرف بزنند که هر دوی آنها به صمیمیت و احترام بیشتری دست پیدا کنند و احساس کنند که هیچ‌کدام بازنده نشده‌اند تا هر دو به رضایت برسند.


8 - به یاد داشته باشید که غر زدن هیچ کمکی به شما نمی‌کند جز این که زندگی را به کام شما و همسر و فرزندانتان تلخ کند، پس توصیه می‌شود که از غر زدن بپرهیزید و به جای آن از روشهای درست و منطقی و شفاف و صریح برای بیان خواسته یا احساس خود استفاده کنید.

کد خبر 15285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز