گروه اجتماعی - مینا شهنی: بدهی تامین اجتماعی، به مراکز درمانی وزارت بهداشت به داستان طولانی و کشداری تبدیل شده است.

وزلرت بهداشت

هر از گاهی یک نفر از مسئولان وزارت بهداشت رقم این بدهی را اعلام می‌کند و تامین اجتماعی درصدد دفاع از خودش برمی‌آید، عدد کم و زیاد می‌شود و بگو مگو در مطبوعات دنبال می‌شود و هر طرف دلایل بی‌گناهی‌شان را منتشر می‌کنند.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین واکنش به این ماجرا گفت: درخصوص بدهی وزارت بهداشت اختلاف خاصی نداریم و به‌نظر می‌رسد که در اصل موضوع بزرگنمایی شده است. با توجه به تلاش‌های صورت گرفته مشخص است که مسئولان تامین اجتماعی سعی دارند که فاصله پرداخت بدهی‌ها را کمتر کنند.

او در خبری که در پایگاه اطلاع‌رسانی تامین اجتماعی منتشر شده با اشاره به اینکه مهلت قانونی تامین اجتماعی برای پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها سه ماه است، توضیح داد: برنامه‌ریزی لازم انجام شده تا مبالغی به‌عنوان تنخواه در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد تا پیشاپیش به بیمارستان‌ها ارائه کند تا از این پس شاهد طرح این مسائل در رسانه‌ها نباشیم.

بی‌اعتباری دفترچه‌ها

بخشی از کشمکش میان وزارت بهداشت و صندوق تامین اجتماعی به گزارش‌هایی بر می‌گردد که مردم از نقاط مختلف کشور برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرستاده بودند.

این گزارش‌ها حکایت از این داشت که مراکز تشخیصی، درمانی و حتی داروخانه‌ها از پذیرش دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی خودداری کرده و آنها را بی‌اعتبار می‌خوانند. نمایندگان مجلس نیز موضوع را به وزارت بهداشت منتقل کرده و خواستار توضیح شدند. در پاسخ به درخواست نمایندگان وزیر بهداشت اعلام کرد که بدهی زیاد صندوق بیمه تامین اجتماعی به مراکز درمانی این مشکلات را به‌وجود آورده است و پس از آن رقم بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت را اعلام کرده و خواست تا این بدهی هر چه سریع‌تر پرداخت شود تا مشکل مردم حل شود.

پس از آن مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی با نادرست خواندن عدد منتشر شده گفت که وزارت بهداشت هم به شرکت‌های دارویی تامین اجتماعی بدهکار است و به این ترتیب ماجرای بدهی بین این دو به مرحله جدیدی رسید که نشان می‌داد هر دو طرف در عین طلبکاری، بدهکار نیز هستند.

تهاتر می‌کنیم

تهاتر بدهی‌ها از سوی مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی پیشنهاد شد تا این مشکل کاهش پیدا کند.

رحمت‌الله حافظی گفته‌بود: اسناد موجود نشان می‌دهد که بیمارستان‌های وزارت بهداشت 176 میلیارد تومان از صندوق تامین اجتماعی طلبکارند؛ این در حالی است که شرکت‌های دارویی صندوق تامین اجتماعی 196 میلیارد تومان از مراکز درمانی وزارت بهداشت طلب دارند، بنابراین صندوق تامین اجتماعی آمادگی دارد تا برای حل این مشکل به تهاتر بنشیند. این پیشنهاد هرگز از سوی وزیر بهداشت جدی گرفته نشد و در حد یک پیشنهاد باقی ماند و هرگز به اجرا نزدیک نشد.

تفاهم

گفت‌وگوی رسانه‌ای مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی و وزیر بهداشت در یکبازه زمانی ادامه پیدا کرد و به دوره سکوت رسید. سکوت خبری در حالی از سوی هر دو طرف به‌شدت رعایت شد که اصل ماجرا یعنی‌ بدهی‌ها همچنان به قوت خود باقی مانده بود. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسید که این سکوت با تفاهم دو طرف انجام می‌شود. نتیجه این سکوت بعد از یک مدت کوتاه سخن‌های پر از تفاهمی بود که برای حل این مشکل منتشر و اعلام شد که وزارت بهداشت و صندوق تامین اجتماعی هیچ مشکلی با هم ندارند و بدهی‌ها نیز به‌زودی به روز خواهد شد. مهربانی تا آنجا پیش رفت که بنا شد تا مبلغی به‌عنوان تنخواه از سوی صندوق تامین اجتماعی به وزارت بهداشت پرداخت شود.

حالا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است که درباره این بدهی بزرگنمایی شده و به نوعی تامین اجتماعی را مظلوم این پرونده معرفی کرده است اما این بار وزیر بهداشت سکوت کرده و هیچ پاسخی نداده است و می‌توان منتظر عکس‌العمل او در روزهای آینده بود.

کد خبر 152697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز