فتانه انفرادی: اجرایی نشدن مصوبه کمیسیون فرهنگی هیأت دولت، مصوب 29شهریورماه 1389، در الزام دستگاه‌های دولتی برای استفاده از ظروف گیاهی یک‌بار مصرف به‌جای ظروف پلاستیکی و بی‌توجهی به هشدارهای متخصصان و کارشناسان بهداشتی مبنی بر سرطان‌زا بودن این ظروف، این روزها و در ایام ماه محرم، به ویژه در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی بیش از گذشته نمود پیدا کرده است و ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی را به وفور در دست مردم، آن هم با طرح‌ها و انواع مختلف می‌بینیم.

 این در حالی است که کارشناسان بهداشتی بارها و بارها اظهار و اذعان داشته‌اند که براساس جدید‌ترین تحقیقات انجام‌شده، ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی، پس از آزبست و اشعه‌یکس، یکی از عوامل جدی بروز انواع سرطان و سایر بیماری‌ها محسوب می‌شوند و به‌شدت سلامت انسان را تهدید می‌کنند.از سوی دیگر، این مسئله وقتی اهمیت ویژه می‌یابد که بدانیم برنامه‌ریزی خوب، مدیریت توانمند، فکر سازنده و خلاقیت ویژه، از آن کسانی است که از لحاظ جسمی و روحی سالم و سلامت باشند چراکه همواره این انسان سالم است که می‌تواند به تحقق و رشد سریع توسعه کمک کند. بسیاری از اقداماتی که کشورهای توسعه‌یافته، برای بهبود وضعیت سلامت افراد انجام می‌دهند، خود موید این مطلب است که انسان سالم می‌تواند مولد و کارآفرین باشد. شاید به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای آمریکایی و اروپایی، سال‌هاست که استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی منع و این امر بین مردم فرهنگسازی‌ شده است.

اما چرا این مسئله ساده در کشور ما همچنان لاینحل مانده است؟ا چرا همه از عوارض خطرناک استفاده از ظروف یک‌بار مصرف می‌گویند و باز این ظروف با زندگی مردم گره خورده است؟ چگونه است که مصوبه دولت پس از ابلاغ، اجرایی نمی‌شود؟ چگونه است که وزارت بهداشت به‌عنوان متولی امر سلامت در کشور، یا نظارت جدی به این امر ندارد و یا نظارتش جدی گرفته نمی‌شود؟ چگونه است که استفاده از این ظروف منع قانونی و پیگرد قضایی دارد و همه به آن بی‌توجه‌اند؟ اینها ازجمله سؤال‌هایی است که در این خصوص قابل طرح است و جواب آن را به عهده مسئولان می‌گذاریم.

اما سؤال قابل تامل‌تر آن است که اگر به فرض محال، هشدارها در جهت استفاده نکردن از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی مؤثر افتد، مصوبه دولت اجرایی شود، نظارت جدی و پیگیر شود و مردم به جد راغب استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی باشند، آیا ظروف یک‌بار مصرف گیاهی، به‌ اندازه کافی و آن هم به قیمت مناسب در بازار یافت می‌شود؟و کلام آخر با مردم، حال که مسئولان محترم در کشور به دلایل مختلف نمی‌توانند عزم جدی در این‌باره داشته باشند و این مسئله بر وعده‌های عملی نشده آنان افزوده شده است، بیایید خود به فکر سلامت‌تان باشید و به خاطر داشته باشید که مصرف غذای گرم، در ظرف‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی سرطان‌ز‌است.

کد خبر 152896
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز