چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین نشست خبری خود در سال 90، به مناسبت دهم آذر روز مجلس برگزار شده بود، به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

لاریجانی علی

 به گزارش ایسنا، مشروح سوالات خبرنگاران و پاسخ‌های رئیس مجلس در ذیل می‌آید:

 رفتار معترضان به دولت انگلیس باید مبتنی بر قانون باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اولین پرسش که نظر وی را درباره تجمع روز گذشته دانشجویان در مقابل سفارت انگلستان و ورود آنان به داخل سفارت‌خانه جویا شد گفت: حرکتی که تعدادی از دانشجویان انجام دادند نمادی از فضای افکار عمومی ایران است، مردم ما در چند دهه گذشته از رفتارهای خصمانه انگلستان رنجیده خاطرند، اگر دولت انگلستان این موضوع را قبول ندارد می‌توانیم این موضوع را به وسیله نظرسنجی ارزیابی کنیم.

 وی افزود: از پیر و جوان و نوجوان رفتار دولت انگلستان را نمی‌پسندند، این گونه رفتارهای دولت انگلستان و اینکه در امور داخلی ایران به انحای مختلف چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب دخالت می‌کند به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 نماینده مردم قم خاطر نشان کرد: دولت انگلستان می‌توانست پس از انقلاب رویه خود را تغییر دهد و به انتخاب مردم ایران که همان دموکراسی است احترام بگذارد ولی رفتار خصمانه‌ای را در قالب لعابی از دموکراسی در پیش گرفتند.

 وی با تاکید به اینکه با رفتار دیپلماتیک نمی‌توان رفتار و روش‌های خصمانه را تحت‌الشعاع قرار داد افزود: حرکت دانشجویان در انتقاد به این وضعیت بود.

 رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به معترضان گفت: توصیه‌ام به همه افرادی که به این روش‌های خصمانه اعتراض دارند این است که حرکات خود را مبتنی بر قانون کنند، تصویب قانون کاهش روابط با انگلستان به نوع پاسخ به رفتارهای ناهنجار دولت انگلستان بود.

 رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به این پرسش که جریان فتنه و حلقه‌ انحرافی برنامه گسترده‌ای برای حضور در انتخابات چیده‌اند، گفت: تلقی شما ممکن است وجود داشته باشد، در کشور ما و با شرایطی که ملت دارد انتظار است که در داخل در همه سطوح وحدت وجود داشته باشد.

 وی تاکید کرد: زمان خرده‌گیری نیست، هر حاشیه‌سازی در مسائل خرد به ضرر کشور است، گروه‌ها و احزاب نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ی نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ دنیای اقتصاد در مورد چگونگی توزیع یارانه نقدی به بخش تولید و صنعت طبق مصوبه‌ی مجلس، گفت: مجلس شورای اسلامی در سال جاری حدود 10 هزار میلیارد تومان برای یارانه بخش‌های صنعت و تولید اختصاص داده است که دولت می‌تواند این میزان را به صورت یارانه مستقیم یا کمک از طریق تسهیلات بانکی با نرخ پایین به این بخش‌ها اختصاص دهد که انتخاب هرکدام از این دو روش بستگی به کار کارشناسی دارد.

 لاریجانی ادامه داد: در صورتی که بخش صنعت بتواند از تسهیلات بانکی با نرخ پایین سود استفاده کند به معنای همان دادن یارانه نقدی است. البته دست دولت برای یارانه نقدی مستقیم نیز باز است.

 لاریجانی هم‌چنین یادآور شد: طبق گفته‌ وزیر جهادکشاورزی، در برخی بخش‌های تولیدی به‌خصوص کشاورزی و دامداری یارانه مستقیم داده شده است.

وضعیت رابطه آتی با اروپا و انگلیس

 در ادامه، خبرنگار تلویزن ت‌.ر.ت ترکیه از لاریجانی پرسید با توجه به اظهارنظر شما بعد از مصوبه‌ مجلس در مورد کاهش روابط با انگلیس مبنی بر این‌که این آغاز راه است، قرار است چه اقدامات دیگری انجام دهید؟ و این‌که با توجه به اتفاقات روز گذشته در ورود دانشجویان به سفارت انگلیس، آینده‌ روابط ایران با اتحادیه اروپا را چطور می‌دانید؟ رئیس قوه مقننه در پاسخ به پرسش اول این خبرنگار، با بیان این‌که اقدامات دیگر برحسب شرایط زمان مشخص می‌شود، گفت: البته ما توصیه نمی‌کنیم که دولت انگلیس رفتار مشابهی با گذشته داشته باشد؛ چرا که به صورت طبیعی، دولت‌ها برای ارتباط سازنده با یکدیگر باید از رفتارهای پرپیچ و خم و ماجراجویانه دوری کنند.

 لاریجانی افزود: البته این جریان طرق مختلف دیگری دارد و مطمئنا ملت ایران اقدامات مشابه و درخوری انجام خواهد داد.

 وی در مورد سوال دیگر این خبرنگار در رابطه با آینده‌ رابطه ایران با اتحادیه اروپا نیز گفت: در این‌باره با وضع متفاوتی مواجه هستیم؛ به طوری که ما با برخی از کشورهای اتحادیه اروپا ارتباط اقتصادی محدودی داریم و در مقابل، همکاری‌های اقتصادی خود را با برخی از کشورها به دلیل برخی رفتارهایشان کاهش داده‌ایم. از این رو نمی‌توان در این رابطه نظریه‌ ثابتی برای این موضوع ارایه کرد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در این رابطه با اتحادیه اروپا طرف نیستیم بلکه با کشورها روبه‌رو هستیم. کشورها اگر رفتار مسالمت‌آمیز و معقول داشته باشند ممکن است در درازمدت همکاری وجود داشته باشد اما باید رفتارشان درخور شأن باشد، نه همچون کاری که انگلیسی‌ها اخیرا انجام دادند.

 لاریجانی با اشاره به واکنش‌های 24 ساعت گذشته‌ دولت انگلیس گفت: در 24 ساعت اخیر برخی موضع‌گیری‌های صاحب‌منصبان انگلیس در مقابل حرکت برخی از دانشجویان در ورود به سفارت‌شان به گونه‌ای بوده است که از کلمات نادرست استفاده کرده‌اند که این موضوع حکایت از روحیه‌ استکباری آنها دارد.

 وی ادامه داد: آنها برای رفتار دانشجویان تعبیر «اقدام بی‌شرمانه» را به کار می‌برند؛ در حالی که می‌توانستند بگویند کار غیرقانونی انجام شده است. بی‌شرمانه رفتار دولت انگلیس است که در پنج دهه‌ گذشته نسبت به ملت ایران رفتار ستمکارانه‌ای داشته است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوعات نشان‌دهنده‌ محتویات ذهنی انگلیسی‌هاست که در الفاظ آنها بروز پیدا می‌کند. توصیه‌ی ما آن است که کشورها مؤدبانه و درخور شأن ملت‌ها صحبت کنند. ملت ایران انتظار دارد که دولت انگلیس با کارنامه‌ی ستم‌کاری که دارد حرف‌های سنجیده‌تری بزند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در مورد مهم‌ترین استراتژی دولت و مجلس در مقابل واکنش‌های انگلیس به مصوبه‌ مجلس در رابطه با کاهش روابط با این کشور، گفت: البته نباید خیلی به رفتار آنها بها داد؛ چون هر دولتی می‌تواند برحسب رفتار کشورهای دیگر تصمیم‌گیری کرده و رفتار کند. البته این‌که آنها اقدام برخی از دانشجویان در ورود به سفارت انگلیس را بهانه قرار داده و سرپوشی بر روی کارهایشان بگذارند، به معنای فرصت‌طلبی است.

 وی افزود: آنها می‌خواهند این مصوبه و اقدام دانشجویان را به عنوان دستاویزی قرار دهند و در برابر اقدام قانونی پارلمان ایران نسبت به رفتار آنها عکس‌العمل نشان دهند. لذا ما پاسخ پرحرفی‌های آنها را نخواهیم داد.

 مسئولان به جذب نقدینگی توجه کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه هیچ رسانه‌ای در کشور جرات انتقاد مستقیم از قوه قضاییه را ندارد، در این راستا توصیه شما به قوه قضاییه چیست گفت: در مورد رسانه‌ها طبق قانون عمل می‌شود، البته باید از حیثیت خبرنگاران دفاع شود تا بتوانند در چارچوب قانون کار خود را درست انجام دهند.

 علی لاریجانی در مورد اتفاقات اخیر در روزنامه ایران گفت: در این موضوع مسائل مختلفی مطرح بود، این در حالی است که یک وقت شاهد انتقاد کردن هستیم و یک وقت شاهدیم که یک قوه زیر سوال برده شده و تخریب می‌شود و این امر با انتقاد متفاوت است.

 به گفته وی، مسائل حاشیه‌ای را بزرگ جلوه دادن یا تهمت زدن به افراد مشکل به وجود می‌آورد و قوه قضاییه نیز موظف است مطابق قانون جلوی چنین مسائلی را بگیرد.

 وی افزود: گاه دولتمردان از قوه قضاییه می‌پرسند که چرا به برخی شکایات رسیدگی نمی‌شود و طبق جواب قوه قضاییه این شکایات در مسیر رسیدگی است.

 لاریجانی در عین حال توصیه کرد که قوای مختلف رعایت حال رسانه‌ها را بکنند و رسانه‌ها نیز توجه داشته باشند که در شرایط فعلی نیازمند حاشیه‌سازی نیستیم بلکه باید افکار عمومی را به سمت مسائل اصلی سوق دهیم و از حاشیه‌سازی پرهیز کنیم.

 رئیس مجلس در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص سرانجام طرح سوال از رئیس‌جمهور گفت: طبق آیین‌نامه وقتی امضاها به حد نصاب برسد به کمیسیون مربوطه ارجاع داده می‌شود، البته این در حالی است که برخی‌ها در موضوع تردید داشتند و نمی‌خواستند امضایشان پای این سوال باشد.

 وی تاکید کرد که در صورت به حد نصاب رسیدن تعداد سوالات طرح سوال از رئیس‌جمهور، این موضوع احتیاج به رسیدگی در صحن علنی ندارد و به طور طبیعی به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌شود.

 لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آرمان اظهار کرد: رسانه‌ها باید احترام پلیس را در بین مردم افزایش دهند تا قانون به درستی اجرا شود.

 وی با اشاره به مصوبات مجلس در خصوص راهنمایی و رانندگی گفت: آنچه ما تصویب کردیم، به روز کردن قانون در شرایط کنونی بود تا نظاماتی حاکم شود که شرایط راهنمایی و رانندگی بهبود یابد.

 رئیس مجلس در مورد گرانی با بیان اینکه قبول دارم در شرایط فعلی باید دولت در راستای کاهش نقدینگی تلاش کند، گفت: قبل از اجرای قانون هدفمندی، بین مجلس و دولت اختلاف نظری در مورد نحوه اجرا و شیب اجرای قانون وجود داشت، نظر ما این بود که کار با دقت انجام شود تا باعث افزایش رشد نقدینگی نشود لذا برای این موضوع سقف گذاشتیم.

 وی با تاکید بر اینکه راهکارهای جذب نقدینگی باید مورد توجه قرار گیرد، به راهکارهای مصوب در قانون بودجه اشاره و خاطر نشان کرد: ما در قانون بودجه پیشنهاداتی ارائه کردیم که دولت می‌تواند از آنها استفاده کند، از جمله‌ این روش‌ها، فروش اوراق مشارکت است که باید از آن استفاده شود.

  طرح فضای کسب و کار مخدوش کننده استقلال بانک مرکزی نیست

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر " سلب مسئولیت‌های دولت در زمینه‌های اقتصادی و مخدوش شدن استقلال بانک مرکزی در بررسی طرح بهبود فضای کسب و کار گفت: روح قانون تسهیل فضای کسب و کار این است که بخش خصوصی و تعاونی نقش فعال‌تری در عرصه اقتصادی داشته باشند.

 علی لاریجانی در این رابطه گفت: البته برخی اشکالاتی در این طرح وجود داشته که ما آن را رفع می‌کنیم، اما باید قبول کنیم که اگر بخش خصوصی بخواهد فعال باشد باید حرفش را در مجامع تصمیم‌گیر بزند، بنابراین در این قانون جایگاهی برای دریافت نظرات بخش خصوصی پیش‌بینی شده که بر اساس آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

 وی هم‌چنین تاکید کرد که طرح تسهیل فضای کسب و کار ربطی به مخدوش شدن استقلال بانک مرکزی ندارد.

 لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز در خصوص احتمال ارائه طرحی در مجلس مبنی بر کاهش روابط با فرانسه نیز گفت: نمی‌دانم چرا چنین حالی به شما دست داده که منتظر سلسله اقدامات هستید.

 لاریجانی با اشاره به تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس در مجلس گفت: آنچه ما در مجلس مصوب کردیم این بود که ملت نشان دهد رفتارهایی از جنس خصومت را نمی‌پذیرد.

 رئیس مجلس خطاب به کشورهای غربی گفت: توصیه‌ی ما این است که آنها رفتار متناسبی داشته باشند. در مورد روابط نیز، وزارت خارجه به ما گزارش می‌دهد و بعد مجلس در این باره تصمیم می‌گیرد.

 در ادامه این نشست خبری، خبرنگار روزنامه شرق از رئیس مجلس درباره عدم استیضاح وزیر اقتصاد و دفاع لاریجانی از وی و هم‌چنین نقش نمایندگان در اختلاس بانکی اخیر سوال کرد که لاریجانی در این باره گفت:‌ در مورد دخالت نمایندگان در این موضوع آقای نکونام رئیس کمیسیون اصل 90 بررسی‌هایی داشتند و به صورت شفاف در مجلس بیان کردند که اطلاعاتی در این باره وجود ندارد و آنها به چیزی که نمایندگان در آن دست داشته باشند، نرسیده‌اند؛ اما به هر حال دست دادستان در رسیدگی به این موضوع باز است و ما در مجلس خط قرمزی در این باره نداریم و آنها می‌توانند به این موضوع رسیدگی کنند.

 لاریجانی در ادامه اختلاس بانکی اخیر را یک حادثه عظیم خواند و با تاکید بر لزوم ریشه‌کن شدن فساد در کشور گفت: در مجلس کمیسیون اصل 90 مامور رسیدگی به این موضوع شد و بعد از بررسی‌های همه‌جانبه گزارش اول خود را ارائه کرد بنابراین مجلس اغماضی در این موضوع نداشت البته بررسی‌ها هنوز ادامه دارد و ممکن است گزارش‌های بعدی هم به مجلس ارائه شود.

 وی خاطرنشان کرد: در مورد روند رسیدگی به پرونده اختلاس در جلسه سران قوا بحث شد تا همه‌ی قوا با یکدیگر در جهت ریشه‌کن کردن فساد هم‌نظر باشند و خط قرمزی وجود نداشته باشد، برای ما مهم بود که این موضوع به درستی رسیدگی شود.

 لاریجانی با بیان این‌که برکناری وزیر اقتصاد از انتظارات افکار عمومی در موضوع استیضاح بوده است، گفت: به هر حال این حادثه در زیر مجموعه وزارت اقتصاد رخ داده و افکار عمومی می‌پذیرفت که این کار صورت گیرد اما به دلیل این‌که خود این پرونده شوک بزرگی به اقتصاد بانکی ما وارد کرد، ما باید در اقدامات خود می‌سنجیدیم که هزینه را زیاد نکنیم و چالشی ایجاد نکنیم که مساله مفقود شود.

 رئیس مجلس تصریح کرد: گاهی اتفاقات مهمی می‌افتد اما یکسری حواشی روی اصل موضوع سایه می‌اندازد اگر دولت می‌پذیرفت که وزیر اقتصاد را کنار بگذارد همان‌طور که ما به آنها پیشنهاد کردیم این احترام به افکار عمومی بود، اما به هر حال این کار اتفاق نیفتاد و آنها هم نپذیرفتند، اما حالا که این موضوع پذیرفته نشده، معنایش این است که ما چالش ایجاد کنیم و مشکل بانکی را تشدید کنیم؟

 وی با بیان این‌که در صورت استیضاح وزیر اقتصاد ممکن بود جایگزینی وزیر دیگر قدری به طول بینجامد، گفت: پس از این‌که موضوع را سبک و سنگین کردیم نباید موضوع اسیتضاح روی اصل مساله سایه بیندازد، ضمن این‌که ایشان عذرخواهی کردند بنابراین با شوکی که برای بانک‌ها ایجاد شده بود ما نمی‌خواستیم کل فضای اقتصادی را نابسامان کنیم.

 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پس از رسیدگی قوه قضاییه به موضوع استیضاح، مجلس می‌تواند جدی‌تر وارد این موضوع شود.

اقدامات ایران متناسب با رفتارهای آژانس است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه چین که پرسید، ایران چه موقع به میز مذاکرات برمی‌گردد و اجازه می‌دهد آژانس از تاسیساتش بازدید کند؟ گفت: ایران هیچ‌گاه از میز مذاکرات کنار نرفته است، این طرف مقابل است که از این عنوان استفاده می‌کند که البته عنوان درستی هم نیست.

  لاریجانی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت:‌ آژانس یک روز از سایر ابزارها سخن می‌گوید و یک روز از مذاکره حرف می‌زند اما اقدامات جمهوری اسلامی ایران همواره متناسب با رفتارهای آژانس بوده است.

 نماینده‌ مردم قم با طرح این پرسش که مگر پس از رفتن البرادعی از ریاست آژانس انرژی اتمی چه اتفاقی افتاد که آژانس رفتارش نسبت به ایران تغییر کرد؟ گفت: حقیقتا چه اتفاقی پس از البردعی افتاد که رویه‌ آژانس نسبت به ایران تغییر کرد؟ مگر در این فاصله ایران مساله‌ اتمی انجام داده است؟ ما این روش را به هیچ وجه برای آژانس درست نمی‌دانیم، وجهه آژانس با این‌گونه رفتارها تخریب می شود و آژانس باید رفتار خود را اصلاح کند.

 لاریجانی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار چینی که پرسید آیا برنامه‌ای برای بهبود روابط با دولت انگلستان نخواهید داشت؟ گفت: انگلیس باید رابطه‌اش را بهبود دهد، نه ما. انگلیس همواره با اقداماتش موجب بدبینی‌های عمیقی در ملت ایران شده است. دولت انگلستان باید رفتارهای خصمانه‌اش را اصلاح کند، البته در قانون کاهش روابط با دولت انگلیس، این موضوع پیش‌بینی شده است.

 رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران که پرسید طیف‌های محدودی که از سوی شما به گروه 7+8 معرفی شده‌اند و نماینده‌شان آقای جلالی است، شامل چه گروه‌هایی می‌شوند؟ گفت: همان‌طور که در گروه‌های مختلف مشاهده می‌شود افراد می‌توانند نظرات مختلفی داشته باشند ولی در اصول متحد باشند.

 وی افزود: طیف‌های مطرحی از مجلس در گروه 8+7 نماینده دارند ولی بدنه نمایندگان مجلس در این گروه نماینده‌ای نداشتند؛ آیت‌الله مهدوی کنی درخواست کردند که این افراد نیز در جبهه متحد نماینده داشته باشند و ما نیز آن را پذیرفتیم.

 لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جام جم که درخصوص وضعیت داخلی کشور سوریه و موضع ایران درخصوص تنش اتفاق افتاده بین کشور ترکیه و سوریه پرسید، پاسخ داد: مساله‌ی سوریه ابعاد مختلفی دارد و چه خوب است رسانه‌ها همه‌ ابعاد آن را به دقت بررسی کنند؛. بنده چند روز پیش مقاله‌ای از فریدمن خواندم که مساله‌ی غرب و آمریکا را مساله‌ دموکراسی در سوریه نمی‌دانست و نوعی وزن‌کشی در سوریه را مدنظر غرب عنوان کرده بود.

 وی با تاکید بر این‌که موضع آمریکا در سوریه صادقانه نیست، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مساله‌ی آنان این است که تغییرات در سوریه به هر نحو باید اتفاق بیفتد تا غرب به اهدافش در این کشور دست یابد، اگر آمریکایی‌ها راست می‌گویند آیا این درست است که در بحرین 35 هزار نفر شیعه یک نماینده داشته باشند و در عوض 5 هزار نفر سنی نیز یک نماینده داشته باشند؟

در سوریه باید اصلاحاتی به وجود آید

 رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در سوریه باید اصلاحاتی به وجود آید و ساختارهای دموکراسی باید اصلاح شود، البته مسئولان سوری این موضوع را پذیرفته‌اند و گفته‌اند انتخابات آتی را با حضور گروه‌های مختلف سیاسی برگزار خواهند کرد، اما مساله این است که کشورهای غربی و حتی اتحادیه عرب که سرانشان بویی از دموکراسی نبرده‌اند مجال برگزار شدن انتخابات در سوریه را نمی‌دهند، به نظر می‌رسد طرح به‌هم‌پیوسته‌ای از سوی غرب و در سطح منطقه درخصوص سوریه در حال دنبال شدن است.

 لاریجانی ورود سلاح به داخل خاک سوریه را مانع از برقراری دموکراسی در این کشور دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌داند که سلاح‌هایی که به خاک سوریه وارد می‌شود از کدام منابع تامین می‌شود، اما سوال این‌جاست که آیا با سلاح، دموکراسی برقرار می‌شود؟ باید بگویم این افراد نمی‌توانند به دموکراسی توصیه کنند.

 درهای مذاکرات هیچ وقت بسته نیست

لاریجانی در ادامه نشست خبری، در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری نوسی‌النور مبنی بر این که در حالی که وخامت اختلافات میان ایران و غرب بیشتر شده است و به نظر می‌رسد که ایران در پرونده هسته‌ای با بن‌بست مواجه شده است فکر نمی‌کنید که ایران باید تلاش‌های بیشتری برای مذاکرات هسته‌یی انجام دهد؟ با تاکید بر این‌که هیچ وقت درهای مذاکرات بسته نیست، گفت: موضوعی نیست، اما توصیه بنده به شما این است که توجه کنید که ظرف چند ماه چه حادثه‌ای رخ داده که آنها در مساله هسته‌یی، حقوق بشر و داستان ساختگی تروریستی در داخل آمریکا این‌گونه رفتار می‌کنند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی وی افزود: در مساله داستان تروریستی در داخل آمریکا پرونده مبتذلی را درست کردند به طوری که آنها یک فرد تریاکی را جلو فرستادند به این عنوان که این فرد سفیر سعودی را در آمریکا ترور کرده است، این در حالی است که همه می‌دانند این موضوع دروغ است، چرا که کسی که کار تروریستی انجام می‌دهد تریاکی نیست.

 لاریجانی افزود: از سوی دیگر این فرد سال‌ها با ایران مساله داشته و حتی به خاطر مخالفت با جمهوری اسلامی از ایران فرار کرده است، از این رو مطمئنا چنین فردی یک آدم ساختگی است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آمریکایی‌ها در مساله حقوق بشر پرونده فضاحت‌آمیزی دارند، گفت: با نگاهی به اوضاع کشورهای منطقه می‌توان به وضوح دید که برخی از کشورها حتی اجازه رانندگی به زن‌ها نمی‌دهند و آمریکا در این رابطه هیچ موضع‌گیری در مورد حقوق بشر انجام نمی‌دهد. از این رو به نظر می‌رسد که چون امیر و ملک آنها با آمریکایی‌ها رفیق هستند مشکلی پیش نمی‌آید، اما در مقابل نسبت به کشور ایران که هر سال انتخابات را برگزار می‌کند ماجراجویی انجام می‌دهند.

 وی با طرح این پرسش که در فاصله زمانی چند ماه گذشته چه حادثه‌ای رخ داده است که آنها با الهاماتی از عالم غیب این‌گونه رفتارها را انجام می‌دهند، افزود: پاسخ این سوال باید روشن شود، باید پاسخ این مساله را در جای دیگر یعنی در تحولات منطقه جستجو کرد.

 رئیس قوه مقننه افزود: حوادث رخ داده در منطقه، آمریکا و برخی کشورهای غربی را نگران کرده است که این موضوعات را به روشنی در تحلیل‌هایشان بیان می‌کنند.

 لاریجانی با اشاره به انتخابات مصر گفت: می‌توان نتیجه انتخابات را به وضوح در مصر مشاهده کرد که این موضوع در کنار مشخص شدن نتایج انتخابات تونس باعث نگرانی‌ آمریکایی‌ها شده است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ناراحتی آمریکا و کشورهای غربی آن است که چرا ایران از حرکت دموکراتیک در منطقه دفاع کرده است. آنها بر این باورند که این‌گونه حرکات به سیطره غرب در منطقه بخصوص بعد از جنگ جهانی دوم پایان می‌دهد.

 لاریجانی هم‌چنین تاکید کرد: آمریکا و کشورهای غربی چه به ایران فشار بیاورند و چه نیاورند، حرکت منطقه شتاب دارد؛ آنها اگر بخواهند به ایران فشار بیاورند و بر زورگویی‌هایشان بیافزایند مردم منطقه هوشیارتر می‌شوند و می‌فهمند که باید جلوی آمریکایی‌ها ایستادگی بیشتری داشته باشند.

 وی افزود: این‌گونه اقدامات در حالی است که آمریکایی‌ها با نظرسنجی میزان محبوبیت خود را در منطقه و جهان متوجه شده‌اند.

 رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر مبنی بر این‌که برخی بر این اعتقادند که مجلس هشتم سلیقه‌ای اداره شده است، انتقاد شما به عملکرد مجلس هشتم چیست؟ گفت: تصور شما را از سلیقه‌ای اداره شدن مجلس نمی‌دانم، اما ضابطه مجلس هشتم این بود که با ایجاد فضایی نمایندگان از هر سلیقه و فکری در جریان‌های مختلف بتوانند حرف‌شان را بزنند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از ابتدا این موضوع را گفته‌ام که سبک من این نیست که تحمیلی بر مجلس به وجود آورم که تنها عده‌ای خاص حرف بزنند. مجلس جای گفت‌وگوست و افراد با سلایق مختلف باید مجال اظهارنظر در مجلس داشته باشند، چرا که این موضوع به پختگی کارها کمک می‌کند. این رویکرد با سلیقه و روح پارلمان ایران منطبق است و باید به این هدف رسید.

 لاریجانی افزود: البته ممکن است در مسیر کار انتقاداتی وجود داشته باشد، به طور مثال در مساله‌ای که رسانه‌ها به نام حقوق مادام‌العمر مدیران سیاسی عنوان کردند، رسانه‌ها نقش زیادی در باز کردن این موضوع داشته‌اند. البته بنده گفتم که این اصطلاح درستی نیست چون کارمندان حقوق ثابت می‌گیرند.

 رئیس قوه مقننه افزود: البته رسانه‌ها می‌خواستند با استفاده از لفظ حقوق مادام‌العمر شرایط را روشن و آرام آرام پرده‌ها را باز کنند.

 نماینده مردم قم در مجلس در ادامه با اشاره به روند بررسی طرح استفساریه ماده 71 قانون خدمات مدیریت کشوری و به دنبال آن تصویب طرح دیگری برای لغو این استفساریه گفت: موضوع در رابطه با تفسیر تبصره 3 ماده 71 قانون خدمات مدیریت کشوری است که این قانون مربوط به مجلس هفتم است و در مجالس قبلی چیزی شبیه آن وجود داشته است.

 وی افزود: بعد از مطرح شدن این استفساریه، فضا باز شد و مشخص شد که این مصوبه اشکال اساسی داشته است یعنی در تبصره 3 ماده 71 این قانون گفته شده بود افرادی که کارهای سیاسی‌شان را کنار می‌گذارند، می‌توانند برای مدتی 80 درصد حقوق‌شان را استفاده کنند، پس از طرح این استفساریه، مجلس متوجه این موضوع شد.

 به گفته لاریجانی، حسن کار مجلس هشتم آن است که بعد از مکشوف شدن موضوعی در تصمیم‌گیری لجبازی ندارد و نظرش را مطابق حق بیان می‌کند.

 رئیس قوه مقننه، با تاکید به اینکه، نباید بنده سخن بود و باید سخن بنده ما باشد، گفت: مجلس هشتم نشان داد که در صورت وجود اشکال در جایی آن را رفع می‌کند از این رو مجلس هشتم این ماده پراشکال مربوط به مجلس هفتم را رفع کرد در واقع وقتی نمایندگان مجلس ابعاد وسیع‌تر این موضوع را دیدند این موضوع را به صورت ریشه‌ای حل کردند.

 در ادامه خبرنگار روزنامه تهران امروز از لاریجانی پرسید که با توجه به ارائه طرحی برای لغو استفساریه ماده 71 قانون خدمات کشوری، آیا فشار رسانه‌ها می‌تواند باعث کنار گذاشتن طرح‌های دیگر ‌شود؟ که رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش با تاکید به اینکه این قانون مصوب مجلس هشتم نبوده است، گفت: اختصاص 80 درصد حقوق برای افراد سیاسی که از کار برکنار می‌شوند مربوط به مجلس قبل بوده است و در واقع مجلس هشتم با این استفساریه سازمان‌هایی که مستثنی از این قانون شده بودند را مشمول کرد که با لغو این استفساریه مسیری دیگری رخ داد، در اینجا نکته مهم آن است که رسانه‌ها در این قضیه تاثیر داشته‌اند.

 لاریجانی افزود: از سوی دیگر مجلس هشتم با پی بردن به اشکال عمیق‌تر در این قانون تلاش کردند که این اشکال را رفع کنند؛ این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که نباید یک‌دندگی در نظرها داشته باشیم و اگر جایی اشکالی در مورد خود و گذشتگان دیدیم باید آن را رفع کنیم.

 رئیس قوه مقننه با بیان اینکه یکی از اشکالات در مجالس مختلف، موضوع تنقیح قوانین بوده است، افزود: مجلس هشتم در این رابطه کار اساسی انجام داد و با تشکیل 50 گروه کاری، تنقیح قوانین را به ثمر رساند، از بین این گروه‌ها کار سه گروه مربوط به قوانین پولی و بانکی، استاندارد و انرژی مشخص شده که به ما تحویل دادند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید تمامی قوانین در طول سالهای گذشته و مصوب پارلمان‌ها تصحیح شود، گفت: با تصحیح این قوانین معلوم می‌شود که چه قوانینی پابرجا و چه قوانینی نسخ ضمنی و چه قوانینی نسخ صریح شده‌ است که مجلس باید آن را اصلاح کند.

 وی افزود: این کار مقداری از مشکلات را حل می‌کند، چرا که ممکن است در طول سال‌های قانونگذاری برخی از قوانین نسخ ضمنی و یا نسخ صریح شده باشد که مجلس هشتم با آغاز این کار امیدوار است این مسیر را به سرانجام برساند.

 خبرنگار روزنامه الجزایر به عنوان آخرین خبرنگار مطرح کننده سوال از لاریجانی پرسید با توجه به برگزاری جلسه‌ای در جده از سوی سازمان همکاری‌های اسلامی و اعزام صالحی وزیر امور خارجه ایران به این جلسه، ایشان چه پیامی از سوی جمهوری اسلامی در این جلسه مطرح می‌کنند؟ و اینکه آیا اظهارنظرهایی مبنی بر خریداری محموله نفتی از سوریه توسط جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌ها صحت دارد یا خیر؟ که رئیس قوه مقننه در پاسخ به این پرسش با تاکید بر اینکه باید در رفتار منطقه در شرایط فعلی صادق بود، گفت: کشورهای منطقه نمی‌توانند به زودی پوست‌اندازی کرده و از خودشان شکل جدیدی درست کنند، برخی از کشورها که در ماجرای سوریه بسیار میدان‌دار هستند، نمی‌توان در رفتار داخل کشورهایشان دموکراسی را مشاهده کرد و از این رو نمی‌توان باور کرد که آنها در این رابطه درست عمل می‌کنند، احساس می‌شود که رفتارهای آنها بیشتر جنبه‌ی سفارشی دارد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید به اینکه سازمان کنفرانس اسلامی باید با دید درستی با مساله سوریه مواجه شود، گفت: قطعا اصلاحات در سوریه گامی مثبت است کما اینکه اصلاحات در برخی کشورهای دیگر نیز لازم به شمار می‌آید.

 لاریجانی همچنین با تاکید بر اینکه سوریه باید کارهای دموکراتیک را انجام دهد، گفت: البته کشورهای دیگر نباید با سوء استفاده از این موضوع به این کشور سلاح وارد کنند چرا که این رویکرد به نفع سوریه و آرامش منطقه نیست و حتی ممکن است با باب شدن این موضوع در صورت تکرار شدن اتفاقات سوریه برای دیگر کشورها، سلاح به کشورهایشان وارد شود.

 رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه حق مردم، داشتن حکومت دموکراتیک است، گفت: برای رسیدن به این موضوع باید مجال داد و کسی نباید از این فرصت سوء استفاده کند، به طوری که کشورهایی که وضعیت دموکراتیک ندارند برای کشورهای دیگر تصمیم‌گیری نمایند، به نظر ما این رفتارهای دوگانه هیچ‌گونه واقعیت و توجیهی ندارد.

 به گفته وی، کنفرانس اسلامی می‌تواند با نگاه و دید بازی به موضوع سوریه، نقش درستی در این رابطه داشته باشد.

 رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انجام کار سفارشی در مساله سوریه مشکلی را حل نمی‌کند و تنها سازمان کنفرانس اسلامی را خراب می‌کند،‌ افزود: این سازمان باید رفتار معقولی داشته باشد تا دموکراسی در سوریه پایدار و قوی شود، نه اینکه عده‌ای بخواهند سوریه را به عنوان کشوری که در برابر رژیم صهیونیستی پایداری داشته است، تخریب کنند.

 لاریجانی خاطر نشان کرد: وظیفه کشورهای اسلامی آن است که اجازه ندهند بغض عده‌ای نسبت به سوریه برای پایداری در برابر رژیم صهیونیستی شکسته شود و با این کشور مقابله کنند، باید کشورهای اسلامی دقت داشته باشند که در شطرنج حریف بازی نکنند.

دومین نشست خبری رییس مجلس شورای اسلامی در سال جاری به مدت یک ساعت برگزار شد و قبل از آغاز جلسه به خبرنگاران تاکید شد که رییس مجلس بیشتر از 45 دقیقه وقت برای پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران ندارد.

کد خبر 152686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز