همشهری آنلاین: بخشی از ضریح جدید حرم مطهر امام حسین (ع) که با طراحی و نظارت محمود فرشچیان هنرمند پیشکسوت نگارگری در شهر قم ساخته شده است، 8 آذر ماه به مناسبت هفته فرهنگ و هنر استان قم با حضور وزیر ارشاد در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد.

به گزارش فارس، مراسم افتتاحیه هفته فرهنگ و هنر استان قم، شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری وزارت ارشاد، محمود فرشچیان هنرمند نگارگر و جمعی از هنرمندان استان قم در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

سیدمرتضی اسماعیلی‌طبا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اولین سخنران این مراسم بود که درباره وجوه فرهنگی و هنری این استان و نیازهای هنرمندان قم سخن گفت.

اسماعیلی‌طبا گفت: شهر قم بیشتر به واسطه وجود حوزه علمیه قم که مرکز تولید و اشاعه علوم دینی است در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شده است و همین باعث شده است که قابلیت‌های فرهنگی و هنری این استان مغفول بماند، در حالی که استان قم از دیرباز در زمینه هنرهای مختلفی از جمله خوشنویسی،‌گرافیک، تئاتر و ... مطرح بوده است.

وی برگزاری هفته‌های فرهنگی و هنری استان‌ها در تهران را فرصتی برای معرفی ابعاد فرهنگی و هنری استان‌های مختلف کشور عنوان کرد و گفت: در هفته فرهنگ و هنر استان قم، آثار هنری هنرمندان این استان در ۴ گالری به نمایش گذاشته شده است و هر شب اجرای مراسم تعزیه هنرمندان قم را خواهیم داشت، همچنین ضریح جدید حرم مطهر امام حسین‌(ع) که توسط جمعی از هنرمندان و با طراحی و نظارت استاد فرشچیان در قم در حال ساخت است،‌بخشی از آن رونمایی می‌شود که این ضریح بعد از اتمام مراحل ساخت، سال آینده به کربلای معلی منتقل می‌شود.

مدیر کل ارشاد قم در خاتمه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان قم، توجه بیشتری را نسبت به این استان داشته باشند.

در ادامه این مراسم، علی تفضلیان هنرمند پیشکسوت تئاتر قم به نمایندگی از هنرمندان استان قم پشت تریبون قرار گرفت و درباره استعدادهای هنری و بالقوه این استان و نیازهای هنرمندان سخن گفت.

تفضلیان با اشاره به کمبود امکانات فرهنگی و هنری در این استان گفت: هنرمندان تئاتر،‌موسیقی،‌هنرهای تجسمی و ... در استان قم محدودیت‌های بسیاری برای ارائه آثارشان دارند و برای رفع این کمبودها نیاز به راه‌اندازی شورای هماهنگی هنر استان قم داریم.

اجرای تواشیح با حضور گروه هنری معراج بخش بعدی این مراسم بود و در ادامه موسی‌پور استاندار قم پشت تریبون قرار گرفت و ابتدا به مصائب کربلا و شگفتی‌های ماندگاری این حادثه عظیم تاکنون اشاره کرد و در ادامه درباره فرهنگ و هنر استان قم گفت: قم مأمن و مأوای هنرمندان بسیاری در رشته‌های مختلف است به خصوص در زمینه هنر دینی که شهر قم قطب هنر دینی کشور به حساب می‌آید و به همین منظور وزارت ارشاد باید جایگاه ویژه‌ای برای هنر دینی در استان قم قائل باشد و اعتبارات ویژه‌ای را نیز برای ترویج و توسعه هنر دینی و هنرمندان توانمند آن اختصاص دهد.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه هفته فرهنگ و هنر استان قم به ویژگی‌های این استان اشاره داشت و افزود: از ۱۲۰۰ سال قبل این افتخار مردم قم بوده است که مروج افکار و اندیشه‌های اسلامی باشند و اگر مکه حرم الهی است، مدینه حرم حضرت رسول (ص) و کوفه حرم امام علی‌(ع)، شهر قم نیز حرم اهل بیت عصمت و طهارت است.

وی همچنین گفت: نام قم از قیام یاران آن حضرت که در رکاب او بودند گرفته شده است،‌این شهر مرکز فکر،‌علم و دانش و جهاد، شهادت و قیام است و اسامی سرزمین نجیبان، حجت بلاد،‌جایگاه شیعیان، شهر انصار ائمه از دیگر نام‌های این شهر است.

وزیر ارشاد در ادامه به نقش شهر قم در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نقش شهر قم در دوران انقلاب اسلامی و ماجراهای پیش از آن از جمله ماجرای فیضیه و قیام ۱۵ خرداد کاملا مشخص است و حوزه علمیه قم نیز یکی از بزرگترین حوزه‌های علمیه است و با وجود مرکز تربیت طلاب علوم دینی در بیشتر شهرها، محوریت با شهر قم و حوزه علمیه این شهر بوده است.

حسینی در ادامه به برنامه‌های فرهنگی و هنری در ایام سوگواری اشاره کرد و گفت: در گذشته شاید برنامه‌های موسیقی و تئاتر در ایام سوگواری دچار وقفه می‌شد اما اکنون در همه مناسبت‌های مختلف اجرای برنامه با محتوای دینی و مذهبی داریم و شهر قم به عنوان مرکز و پشتوانه فکری همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری با مضامین دینی باید حضور داشته باشد.

وزیر ارشاد در ادامه خواستار پیوند میان عالمان دینی و هنرمندان شد و گفت: همان گونه که روزی را به نام پیوند میان حوزه و دانشگاه نام‌گذاری کرده‌ایم، باید روزی نیز به نام پیوند عالمان دینی و هنرمندان نام‌گذاری شود.

وی توضیح داد: هنرمندان با ذوق و استعداد ما می‌توانند در پیوند با عالمان دینی مفاهیم دینی را در قالب هنر به تصویر کشند.

حسینی گفت: در ایام محرم برنامه‌های هنری مختلفی از جمله تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی نیاز به محتوای عالی و مضامین دینی و مذهبی دارند که عالمان دینی که با معارف ناب دینی آشنایی دارند می‌توانند با هنرمندان در این زمینه همکاری کنند.

وزیر ارشاد اجرای برنامه‌های هنری قربان تا غدیر و جشنواره طواف تا ولایت را در راستای این اهداف دانست و گفت: افکار و اندیشه‌های اسلامی باید از طریق همین برنامه‌ها به مردم منتقل شود.

وی در ادامه به جایگاه شهر قم در زمینه نشر اشاره کرد و گفت: شهر قم در زمینه نشر کتب دینی جایگاه والایی دارد و با داشتن هزار ناشر و ۱۰۰ چاپخانه دومین مرکز نشر کشور بعد از تهران است.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در شهر قم اشاره کرد و گفت: این جشنواره از شهر قم آغاز می‌شود و بعد از برگزاری در سراسر کشور در شهر مشهد به کار خود خاتمه می‌دهد که در این دوره قصد داریم بهتر از گذشته این جشنواره را برگزار کنیم و نیاز به همکاری هنرمندان داریم.

حسینی گفت: پیشنهاد شده است که سال آینده شهر کاظمین را که محل دفن پدر و فرزند امام رضا(ع) است به جشنواره امام رضا (ع) اضافه کنیم که در دست بررسی است.

وی همچنین تدوین دایرةالمعارف شناختنامه قم را مرجع ارزشمندی برای بهره‌گیری علاقه‌مندان و برگزاری کنگره‌های مفاخر و مشاهیر از جمله سیدابوالحسن اصفهانی، عبدالعلاء سبزواری و ... را فرصتی برای همکاری اهل فن و دانش قم دانست و گفت: از شهر قم انتظار داریم که در زمینه پژوهش و شناسایی مفاخر و مشاهیر علوم دینی در این کنگره‌ها همکاری بیشتری داشته باشد.

وی همچنین راه‌اندازی مجتمع فرهنگی و هنری پردیسان در شهر قم و احداث ‌تالار جامع شهر قم را از جمله پروژه‌های فرهنگی این شهر عنوان کرد.

در ادامه این مراسم تمبر یادبود هفته فرهنگی و هنری استان قم به امضای وزیر ارشاد، معاون هنری وزارت ارشاد،‌ استاندار قم، نماینده شهر قم در مجلس و استاد فرشچیان رسید و از دو کتاب "درآمدی بر خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق" شامل اشعار سیدعلی‌اصغر صائم کاشانی با خوشنویسی حسن آهنگران و کتار "شبه نبی" نوشته امیر زینعلی رونمایی شد.

تجلیل از هنرمندان استان قم بخش بعدی این مراسم بود که در رشته نقاشی از حسن علی یگانه بهمن و هادی گل‌محمدی تقدیر شد،‌ در رشته عکس از سیدمحمد حسینی رحمتی تجلیل شد.

در رشته گرافیک از مسعود نجابتی و سیدحسن موسی‌زاده و در رشته خوشنویسی از حسن آهنگران، سیدمحمدحسین موحد،‌احمد عبدالرضایی، سیدرضا بنی‌رضی تقدیر شد.

در رشته تئاتر از علی تفضلیان،‌ محمدعلی خبری، کوروش زارعی و سیدحسین فدایی حسین تجلیل شد.

در رشته نگارگری از محسن مقدادی، در رشته تعزیه از امیر زینعلی،‌ در رشته شعر و ادبیات از محمدعلی مجاهدی و ‌مرتضی جواهریان تقدیر شد و حبیب‌الله کاسه‌ساز و جواد افشار نیز در رشته سینما مورد تقدیر قرار گرفتند.

رونمایی بخشی از ضریح جدید حرم مطهر امام حسین‌(ع) که با طراحی و نظارت محمود فرشچیان و با حضور ۸۵ هنرمند مختلف از سراسر کشور در شهر قم ساخته شده است،‌ حسن ختام این مراسم بود که با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری وزارت ارشاد، استاد فرشچیان و پارچه‌باف رئیس هیئت امنای ساخت این ضریح رونمایی شد.

 

کد خبر 152673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز