گروه ورزش - علی شاکری: تیم ملی والیبال ایران در هشتمین و آخرین دیدارش در مرحله سوم رقابت‌های جام جهانی در شهر فوکواوکا با ارائه یک بازی انتقادآمیز در 3 ست پیاپی مغلوب چین شد؛ شکستی که کمتر کسی انتظار آن را داشت یا می‌توانست پیش‌بینی کند که شگفتی‌ساز جام دوازدهم در مصاف با نایب قهرمان جام ملت‌های آسیا در کمتر از 40 روز اینچنین و آن هم با نتیجه سنگین 3 بر صفر با شکست روبه‌رو شود.

والیبال

این شکست بدون شک بیش از هرکس بر خود خولیو ولاسکو سخت گران آمده که تا پیش از این بازی توانسته بود همه نگاه‌ها را به والیبال ایران تغییر دهد و قبل از آغاز بازی‌ها نیز این بازی را یکی از 3 بازی استراتژیک ایران در جام جهانی قلمداد کرده و حتی نوید پیروزی بر چین را داده بود. این استراتژی او اگرچه تا قبل از بازی با شکست دادن 2 تیم ژاپن و مصر به درستی پیش رفت، اما در گام آخر به بن‌بست رسید.

بی‌رمق و سردرگم

بازیکنان ایران بر خلاف سایر بازی‌های خود در بازی با چین بسیار بی‌رمق و خسته نشان دادند و بازیشان فاقد شور و نشاط بازی‌های پیشین بود. بی‌تفاوتی، غرور و بی‌روحیه بودن بازیکنان از یک سو و از همه بدتر سردرگمی تاکتیکی کمک شایانی کرد تا چینی‌ها خیلی زودتر از آنچه تصور می‌رفت، برتری خود را بر قهرمان جدید آسیا دیکته کنند. شاگردان زوجیانن با پیروی از تاکتیک حساب‌شده در حمله و دفاع روی تور و با زدن سرویس‌های بی‌نقص با انگیزه بالا اشتیاقشان را برای پیروزی بروز دادند و در سایه کار گروهی خوب، ست اول را 25 بر 19 بردند. پافشاری چینی‌ها با سرویس‌های خوب روی نقطه ضعف اصلی ایران یعنی دریافت، خیلی زود باعث کلافگی بازیکنان ایران شد تا جایی که همان تغییر معروف جام ملت‌ها در فینال، با ورود همزمان مهدوی و غفور به‌جای امیر حسینی و بازارگرد هم جواب نداد.

حتی ورود نظری افشار به جای فیاضی نیز تاثیری در کاهش مشکلات ایفا نکرد و تیم ایران در میان تعجب همگان با همین ترکیب ست‌های دوم و سوم را نیز با نتایج 25 بر 19 و 25 بر 17 به نایب قهرمان جام ملت‌های آسیا باخت. اما اگر بخواهیم اشاره‌ای به دلایل شکست ایران داشته باشیم باید از نقش خنثای مدافعان وسط ایران در این بازی بگوییم و اینکه بازیکنان قدرتی دریافت‌کننده‌ تیم ایران عملا در برابر تاکتیک دفاعی حریف کاری از پیش نبردند و از همه بدتر در سرویس هیچگاه اینقدر ضعیف ظاهر نشده بودیم.ولاسکو خیلی تلاش کرد تا با جابه‌جایی‌های صورت داده تیم ایران را همانند جام‌ملت‌ها به بازی برگرداند، اما هیچ‌کدام از این تغییرات جواب نداد و چینی‌ها مزد بازی حسابگرانه خود را با یک پیروزی بزرگ گرفتند.

پیروزی توفانی چین

سایت فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) از برد دیروز چین به‌عنوان پیروزی توفانی یاد کرد و در تحلیل این بازی نوشت: بالاخره چین هم پیروز شد آن هم با نتیجه 3 بر صفر برابر تیمی که 5 پیروزی در کارنامه‌اش داشت. تیم ایران با تحمل سومین شکست خود در بازی حیثیتی با چین در آستانه آغاز بازی‌های مرحله پایانی یک موقعیت استثنایی را برای هرچه نزدیک‌تر شدن به قدرت‌های امروز والیبال جهان در جدول بازی‌ها در توکیو از دست داد. در پایان بازی‌های روز هشتم و مرحله سوم، لهستان با 22 امتیاز همچنان صدرنشین و بخت اول صعود به المپیک به شمار می‌رود. روسیه با 21 و ایتالیا با 17 امتیاز هر کدام به‌ترتیب دوم و سوم هستند. تیم ایران با 12 امتیاز و به‌دلیل معدل ست بهتر نسبت به آمریکا جایگاه ششم خود را حفظ کرد.

نتایج روز هشتم

لهستان 3 - مصر صفر
روسیه 3 - کوبا یک
چین 3 - ایران صفر
ایتالیا 3 - آرژانتین یک
آمریکا 3 - ژاپن صفر
صربستان 3 - برزیل 2

کد خبر 152591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز