دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- آرش نهاوندی: معضل زیادشدن سگ‌ها و گربه‌های ولگرد سبب بروز مشکلات زیادی برای شهروندان شده از جمله اینکه گزارش شده که سگ‌های ولگرد در محلاتی از شهر به برخی عابران حمله کرده‌اند.

گربه

شهرداری تهران در سال‌های اخیر رویکرد جالبی را در مقابله با معضل ازدیاد سگ‌های ولگرد و گربه‌ها درپیش گرفته است و آن رویکرد عقیم‌سازی‌ است.در سال‌های گذشته راهکاری که تنها وجه مشخصه‌اش تلف کردن سگ‌ها با سم بود به اجرا درآمده بود به‌طوری‌که سالانه 8هزار سگ در تهران تلف می‌شد اما امروزه و با توجه به اینکه جمعیت سگ‌ها و گربه‌ها در پایتخت افزایش یافته و دیگر نمی‌توان فقط با پخش سم و خوراندن داروهای خواب‌آور سگ‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کرد و نیاز به برخورد ریشه‌ای با این معضل احساس می‌شود، شهرداری تهران تصمیم گرفته است تا راهکاری اصولی و مبنایی برپایه عقیم‌سازی‌ سگ‌ها و گربه‌ها را اتخاذ کند. البته شهرداری که جهت اجرای این طرح بسیار جدی است در نظر دارد تا با احداث کمپ‌های عقیم‌سازی‌ به‌طور ریشه‌ای با این مشکل برخورد کند.

مسئولان شهری که اولویت خود را رسیدگی به مشکلات شهری قرار داده‌اند، می‌گویند درصورتی که شهرداری بخواهد به‌طور مستقیم با این معضل برخورد کند باید تمامی طرح‌های شهری خود را تعطیل کند، از همین روست که شهرداری تهران دست به عقیم‌سازی این حیوانات زده است. اما چرا عقیم‌سازی، جمع‌آوری سگ‌ها و گربه‌ها؟ بیماری هاری از جمله بیماری‌هایی است که سگ‌ها ناقل آن هستند و پس از گاز گرفتن افراد این بیماری را به آنها منتقل می‌کنند. سگ‌های سالم نیز ممکن است در برخی موارد عابران پیاده را هدف حملات خود در پیاده‌روها قرار بدهند و از این طریق ترس در میان مردم ایجاد کنند. علاوه بر این سگ‌ها و گربه‌ها حیواناتی هستند پرزادو‌ولد و هربار چندین توله و بچه‌گربه به دنیا می‌آورند و لزوم مقابله با افزایش تعداد این حیوانات در معابر شهری بنا به دلایل پیش گفته احساس می‌شود.

این حیوانات به‌دلیل آنکه اغلب در میان زباله‌ها به‌دنبال پس‌مانده‌های غذا هستند و بدنشان با انواع زباله تماس دارد دچار آلودگی میکروبی هستند و می‌توانند به‌عنوان یکی از ناقلان میکروب به انسان محسوب شوند به‌ویژه آنکه اغلب کودکان و نوجوانان هستند که به‌دلیل علاقه به حیوانات بیشتر با گربه‌ها تماس دارند. از همین رو به‌طور غیرمستقیم انواع و اقسام میکروب‌های سطل‌های زباله توسط این حیوانات به این قشر منتقل می‌شود.

کودکان و نوجوانان پس از ورود به خانه نیز انواع میکروب‌های ناشی از تماس با گربه‌ها را به محیط زندگی خود منتقل می‌کنند؛ بیماری‌هایی که برخی ممکن است بسیار خطرناک و مسری باشد؛ درنتیجه کل جامعه به یکباره در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها و ویروس‌های مختلف ناشی از آلودگی میکروبی قرار می‌گیرد.از همین رو شهرداری تهران با اتخاذ راهکار نوینی که آسیب کمتری به حیوانات یا حتی زیست‌بوم شهر تهران وارد می‌کند، نسبت به رفع این معضل با رویکردی کاملا عمل‌گرایانه اقدام کرده که ضمن جمع‌آوری حیوانات، آسیب کمتری به آنها وارد می‌کند و همزمان نیز کاهش آلودگی میکروبی در سطح شهر را به‌ارمغان می‌آورد.

کد خبر 152458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز