گروه اقتصادی: «هر نوع سپرده وام‌خواه ممنوع است»، «بانک‌ها برای تسهیلات زیر 10میلیون ضامن کارمند درخواست نکنند»، «در پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه برخلاف برخی تصورات، شاهد رشد بسیار مناسب و خوبی هستیم که هیچگاه چنین رشدی را تجربه نکرده‌ایم.»

اینها تنها 3 مورد از تأکیداتی است که رئیس‌کل بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته در مصاحبه‌های متعدد خود خطاب به بانک‌ها گفته است و بخشنامه کرده اما گوش شنوایی وجود ندارد. انگار این حرف‌ها فقط برای دلخوش کردن مردمی است که ماه‌ها و سال‌ها در پی وامند اما نمی‌دانند که با یک سفارش و نامه چه وام‌هایی که گرفته نمی‌شود و چه فسادهایی در پی‌نمی‌آید.

به گزارش همشهری محمود بهمنی که مجموعه تحت نظارتش همچنان درگیر بحث اختلاس 3هزار میلیارد تومانی است، در سال‌جاری برای سهولت دستیابی مردم به تسهیلات خرد ضوابط جدیدی را به بانک‌ها اعلام کرد اما یک بررسی گذرا از وضعیت وام‌دهی بانک‌ها نشان از این دارد که هیچ‌یک از بانک‌ها به این ضوابط توجهی نداشته و هر کدام ساز خود را می‌زنند. برای این منظور سری به چند بانک دولتی و خصوصی زدیم.

سپرده از شما؛ طرح از ما

به گفته مسئول یک شعبه بانک تجارت، برای دریافت تسهیلاتی غیراز ازدواج باید از طریق بسته‌های ارائه شده توسط بانک تجارت اقدام کرد که این امر نیز مستلزم سپرده‌گذاری در بانک است. البته این کارمند بانک تجارت گفت: مزیت استفاده از این طرح این است که دیگر احتیاجی به معرفی ضامن نیست؛ اما سپرده فرد تا زمان تسویه کامل تسهیلات نزد بانک خواهد ماند.

وام؟! داریم اما شرکتی، نه‌شخصی

مسئول یک شعبه بانک ملت برای پرداخت تسهیلات صرفا در قالب جعاله و خودرو گفت: حتما شرکت یا اداره‌ای که فرد در آن مشغول به کار است باید نزد این شعبه حساب باز کند. اینکه اگر فردی نیاز به وام ضروری داشت و محل کارش هم راضی به همکاری با وی نمی‌شد، سؤالی بود که معاون شعبه این بانک با بالا انداختن شانه‌هایش از کنار آن گذشت. مسئول یک شعبه بانک تات هم گفت: وام شخصی نداریم. تنها درصورت افتتاح حساب توسط شرکتی که در آن فعالیت می‌کنید امکان بهره‌مندی از تسهیلات جعاله و خرید خودرو این بانک را خواهید داشت.

قرض الحسنه ازدواج داریم؛ چقدر تقدیم کنم؟

معاون یکی از شعب بانک سپه با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود منابع مواجه هستیم، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را فقط محدود به تسهیلات ازدواج کرده و گفت: برای این موضوع محدودیتی از نظر تعداد نداریم. مدیر اعتبارات یکی از شعب بانک ملی هم گفت: در حال حاضر به‌علت کمبود منابع، اعطای تسهیلات با مشکل مواجه شده است.

به بخشنامه کاری نداریم؛ ضامن بیاورید

ارائه ضامن معتبر هم یکی از نکاتی بود که تقریبا تمام بانک‌ها بر آن تأکید داشتند. بانک ملی همچنان بر ارائه دو ضامن کارمند رسمی که یکی از آنها از همین بانک حقوق بگیرد تأکید دارد.
با وجود این به‌نظر می‌رسد در حال حاضر پرداخت تسهیلات خرد به افرادی که واقعا نیاز مالی دارند، متوقف شده و افراد با مراجعه به بانک‌ها چیزی جز سرگردانی و ناامیدی عایدشان نمی‌شود.

مشارکت، مضاربه و دیگر هیچ

ظاهرا پس از بروز شکاف شدید بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی، سیستم بانکی تأکید خود را بر ارائه تسهیلات مشارکتی گذاشته و دیگر با وجود تقاضاهای متعدد استقبالی از تسهیلات قرض‌الحسنه نمی‌شود. یک مدیر بانک صادرات تنها تسهیلات این بانک را تسهیلات مشارکت مدنی و مضاربه با سود 17 درصد عنوان ‌کرد. یک مدیر بانک ملی هم با راهنمایی‌هایی که ‌کرد، راه سند‌سازی‌ و ارائه فاکتورهای صوری را به ما یاد داد تا بلکه از این طریق بتوانیم از تسهیلات مشارکتی این بانک بهره‌مند شویم.

کد خبر 152253
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز