گروه اقتصادی: شورای پول و اعتبار حکم به تعدیل نرخ ارز داد، بلکه مناقشه نظری بین مردان اقتصادی دولت فروکش کند.

آیا دستور شورای یادشده به معنای افزایش نرخ مرجع ارز با هدف کاهش قیمت در بازار آزاد با گذشت زمان است یا اینکه واکنش بازار پرش دوباره قیمت‌هاست؟

اختلاف بین شمس‌الدین حسینی از یک‌سو و محمود بهمنی و مهدی غضنفری از سوی دیگر بر سر نحوه مهار افزایش قیمت ارز تشدید شده است.

وزیر اقتصاد در اظهارنظری چند پهلو از تعدیل نرخ ارز با هدف کاهش قیمت دلار سخن می‌گوید و رئیس‌کل بانک مرکزی از تعدیل نرخ ارز براساس عرضه و تقاضای بازار دفاع می‌کند و در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت هرچند می‌گوید اظهارنظر او به معنای مخالفت با دیدگاه سخنگوی اقتصادی دولت نیست، اما در دفاع از موضع بانک مرکزی بر تک نرخی شدن ارز پافشاری می‌کند.

محمود بهمنی و شمس‌الدین حسینی در توضیح دستاوردهای نشست چهارساعته شورای پول و اعتبار اعلام کردند که سیاست این شورا تعدیل نرخ ارز است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، رئیس‌کل بانک مرکزی از تصویب تعدیل نرخ ارز و تک نرخی‌شدن آن براساس مصوبه دو شب پیش جلسه شورای پول و اعتبار خبر داد.

به گفته بهمنی، اعضای شورای پول و اعتبار پس از شنیدن گزارش بانک مرکزی در مورد بازار ارز بر خط‌مشی بانک مرکزی یعنی حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز و تعدیل نرخ ارز در بازار مهر تایید زدند.

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران سیاست ارزی کشور را شناور مدیریت شده اعلام و تصریح کرد: نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه در نشست شورای پول و اعتبار تامین نیاز بخش تولید کشور و صادرات مدنظر قرار گرفت، عنوان کرد: همچنین مقرر شد که واردات از طریق بخش بازرگانی کشور کنترل شود.

بهمنی به تفاوت نرخ ارز مسافری و موارد غیرضروری با ارز واردات کالاهای ضروری اشاره و عنوان کرد: بین نرخ گشایش اعتبارات اسنادی جهت تامین کالاهای ضروری و امور غیرضروری تفاوت وجود دارد.

دلار 1300 تومان گران است

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعتراف کرد: سیاست ارزی چندگانه اخیر کشور به هیچ وجه منطبق بر سیاست‌های برنامه پنجم توسعه نبوده است.

حسینی با تاکید بر اینکه سیاست‌های جدید به‌دنبال نظام عرضه ارز شناور شده به همراه مدیریت است، گفت: هدف اصلی دستیابی به نرخ ارز تک رقمی است. او باز هم تاکید کرد: قیمت 1300 تومان برای نرخ فعلی ارز گران است.

واکنش مردان اقتصادی به تحریم بانک مرکزی

وزیر اقتصاد در واکنش به تحریم نیم بند بانک مرکزی از سوی دولت انگلیس تاکید کرد: این سیاست‌ها به‌هیچ‌وجه کارایی ندارد و مردم آن کشورها از سیاست‌های دولت‌هایشان تبعیت نمی‌کنند.

حسینی گفت: تحریم بانک مرکزی برای آنها یک گزینه ناکام است و ایران خود را برای شیطنت‌های آنها آماده کرده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی هم تحریم این بانک را کاملا غیرکارشناسی، غیر‌حرفه‌ای و غیربانکی عنوان کرد و گفت: مدت‌هاست ایران با انگلیس رابطه بانکی به‌ویژه در سطح بانک مرکزی ندارد.

محمود بهمنی افزود: اینکه یک کشور چنین تصمیمی را اتخاذ کند، نمی‌تواند مبنای جهانی داشته باشد.

کد خبر 152041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز