اصفهان ـ بهنام میرافضل: پرواز شماره 2082 شرکت هوایی ایران‌ایر در روز 29 آبان ماه سال‌جاری بدون تاخیر از فرودگاه جده به سمت اصفهان به پرواز درآمد اما مسافران آن، 17 ساعت دیرتر از موعد مقرر به فرودگاه شهید بهشتی رسیدند.

حجاج


تاخیر و بی‌نظمی پروازهای حج، دیگر به امری عادی تبدیل شده است و کمتر پیش آمده که پروازی از عربستان سعودی به ایران بدون تاخیر به مقصد برسد. اما تفاوت پرواز 2082 ایران ایر با سایر پروازهای تأخیری حج این بود که این بار تأخیر نه در فرودگاه جده و از سوی مسئولان عربستانی که در فرودگاه‌های کشورمان و مسئولان ایرانی به حجاج تحمیل شد.

460 نفر از مسافران این پرواز -که اکثرشان را افراد پیر و کهنسال تشکیل می‌دادند- در حالی خوشحال از پرواز بدون تاخیرشان از فرودگاه جده به سمت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در حرکت بودند که ناگهان از بلندگوی هواپیما شنیدند که هواپیما به‌علت مه شدید قادر به نشستن در فرودگاه اصفهان نبوده و به سمت فرودگاه مهرآباد تهران تغییر مسیر می‌دهد تا پس از مساعد شدن هوا مجددا به اصفهان بازگردد. این اتفاق که ممکن است برای هر پرواز دیگری نیز رخ دهد اما با نارضایتی شدید مسافران مواجه شد؛ چرا که 460 نفر مسافر این پرواز شاهد بی‌تفاوتی و برخورد‌های نادرست برخی از مسئولان فرودگاه بودند. یکی از مسافران این پرواز به خبرنگار ما گفت: ما را مدام از سالنی به سالن دیگر می‌بردند و وعده می‌دادند که به محض مساعد شدن هوا شما را با هواپیما باز خواهیم گرداند ولی عملا نه تنها فعالیتی برای آسایش مسافران نمی‌کردند بلکه حتی گاهی شاهد بی‌احترامی برخی مسئولان با مسافران بودیم.

مسافر دیگری بیان کرد: از حدود ساعت 4 صبح که پرواز وارد فرودگاه مهر آباد شد تا حدود ساعت 10 صبح هیچ رسیدگی‌ای به ما مسافرین که اکثراً هم افراد پیر و ناتوان بودند، نمی‌شد و حتی مسئولان از دادن صبحانه به ما خودداری می‌کردند؛ تا آنجا که اعتراض مسافرین باعث شد برای صبحانه تنها به ما یک کیک و آبمیوه نامرغوب تعارف کنند.

مسافرین این پرواز که گویا قرار بوده است ابتدا با همان پرواز 2082 ایران ایر به سمت اصفهان بازگردند و هنگام خروجشان از هواپیما نیز از آنها خواسته شده بوده که تنها ساک‌های دستی شان را به بیرون از هواپیما ببرند متوجه شدند که همواپیمایشان تخلیه شده و گویا خبر از بازگشت هوایی نیست.

این امر باعث اعتراض شدید مسافران این پرواز شد ولی مسئولان قول دادند که به محض مساعد شدن هوا با پرواز جایگزینی به اصفهان بازگشت داده خواهند شد و برای این کار آنها را بازرسی بدنی کردند تا برای پرواز بازگشت آماده باشند اما کمی بعد گویا مسئولان از سفر هوایی برای مسافران این پرواز منصرف شده و تصمیم گرفتند مسافران خسته و گرسنه و کلافه را با اتوبوس به اصفهان بفرستند که این کار آنها با اعتراض شدید مسافران مواجه شد. یکی از مسافرانی که به‌شدت از این عمل مسئولان ناراضی بود به خبرنگار ما گفت: این اتفاق در همه جای دنیا ممکن است رخ دهد؛ برای مثال خود من چند سال پیش مسافر یکی از پروازهای داخلی چین بودم که ناگهان اعلام کردند هواپیما قادر به پرواز نیست و تا زمان پرواز که 24 ساعت طول کشید از ما در یکی از هتل‌های 5 ستاره چین پذیرایی کرده و رفتار خوبی داشتند تا ما کمتر متحمل اضطراب‌های دیر‌کردمان باشیم اما در پرواز ما مدام وعده و وعید می‌دادند که به زودی حرکت می‌کنیم ولی حتی از دادن ناهار به ما خودداری کردند تا آنکه ساعت 4بعدازظهر پس از کلی خواهش که برخی از ما پول ایران همراه نداریم به ما ناهار دادند.

اعتراضات گسترده 460 نفر مسافر این پرواز سرانجام باعث شد که مسئولان مجاب شوند که برگرداندن مسافران خسته این پرواز با اتوبوس غیرممکن است و 2 پرواز، یکی ساعت 5بعداز ظهر و دیگری ساعت 21:15 روز 30 آبان به برگرداندن مسافرین این هواپیما اختصاص داده شد. آخرین مسافران این هواپیما ساعت 22:50دوشنبه شب و با تاخیری 17ساعته وارد فرودگاه شهید بهشتی اصفهان شدند. یکی دیگر از مسافران این پرواز گفت: تمام شیرینی سفر حج با اتفاقات رخ داده در فرودگاه مهرآباد تهران از یادم رفت؛ چرا که در کنار سختی‌های تحمیل شده به‌خود و همسرم، نگران بچه‌ها و اقوام‌مان نیز بودم که از ساعت 2 بامداد روز دوشنبه در آن سرمای شدید فرودگاه شهید بهشتی منتظرمان بودند.

کد خبر 151952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز