همشهری آنلاین: تأخیر پروازهای بازگشت حجاج ایرانی به کشورمان از فرودگاه جده و مدینه به 20 ساعت هم رسید. در کنار کمبود ظرفیت فرودگاه جده ، ضعف مدیریت مسئولان این کشور هم مشهود است.

به گزارش مهر ، فرودگاه جده این روزها با چهار برابر ظرفیت خود کار می‌کند، چون حجاج بیش از 50 کشور از طریق این فرودگاه به کشور‌شان بازمی‌گردند.

 به گفته مسئولان فرودگاه جده، با پایان ایام تشریق و آغاز عملیات انتقال حجاج به کشور‌شان، روزانه 60 هزار و 500 زائر بیت‌الله‌الحرام از طریق فرودگاه جده به میهن خود بازمی‌گردند.

 عملیات بازگشت حجاج به کشورشان این روزها منجر به بروز ترافیک پروازی سنگینی در فرودگاه جده شده و این ترافیک خود به عاملی برای بروز تأخیر در پروازهای بازگشت حجاج کشورهای مختلف بدل شده است. این اتفاق هر ساله پس از پایان ایام تشریق و آغاز عملیات بازگشت حجاج به کشورمان در فرودگاه جده پدید می‌آید.

 البته مسئولان عربستان چندی است که به فکر ایجاد فرودگاهی جدید در نزدیکی فرودگاه فعلی جده افتاده‌اند. مسئولان کشور میزبان در گفتگو با مسئولان اجرایی حج و زیارت کشورمان، ابراز امیدواری کرده‌اند مشکل تأخیر پروزهای بازگشت حجاج طی سه سال آینده حل شود. امسال تأخیر پروازهای بازگشت حجاج ایرانی به 20 ساعت هم رسیده است.

 حمید حبیبی‌تنها، رئیس دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در عربستان گفت: حداقل تأخیر در پروازهای بازگشت حجاج ایرانی به کشورمان برابر 12 ساعت است و تأخیر پرواز بازگشت حجاج از فرودگاه جده به ایستگاه پروازی مشهد به 20 ساعت هم رسیده است.

 وی ابراز امیدواری می‌کند، با بهتر شدن وضعیت جوی در ایران مشکلات تأخیر در پروازهای بازگشت حجاج نیز کاهش پیدا کند.

تاخیرات پروازی فرودگاه مدینه را هم دربرگرفت

در همین حال پروازهای فرودگاه مدینه که در روزهای گذشته به صورت منظم انجام می‌شد، در الگوبرداری از فرودگاه جده، از دیشب با تاخیرات چندین ساعته مواجه شده‌اند.

 پرواز 21 و 30 دقیقه روز دوشنبه شرکت هواپیمایی ایران ایر به مقصد ایران هنوز - تا لحظه انتشار خبر- به پرواز درنیامده است و مسافران این پرواز به دلیل تاخیرات پروازی زیاد به هتل محل اسکان خود در مدینه منوره منتقل شده‌اند.

 در همین حال، گفته می شود پرواز ساعت 13 و 30 دقیقه امروز سه شنبه ایران ایر از فرودگاه مدینه هم با تاخیر چندین ساعته مواجه خواهد بود.

 حسن سقایی رئیس ستاد مدینه منوره سازمان حج و زیارت در گفتگو با مهر با تائید آغاز تاخیرات پروازی در فرودگاه مدینه، گفت: البته این تاخیرات نه به دلیل کمبود ظرفیت فرودگاه بلکه از ناحیه شرکت هواپیمایی ایران ایر بوده است. وی افزود: پرواز ظهر امروز ایران ایر از فرودگاه مدینه نیز تاخیر خواهد داشت.

 وی تصریح کرد: حجاج ایرانی که پروازهایشان در فرودگاه مدینه با تاخیر مواجه شده است، به محل هتل‌های محل اسکان خود منتقل شده‌اند تا در این فرودگاه سرگردان نشوند.

 به گفته وی، تاکنون 11 پرواز از فرودگاه مدینه به مقصد ایران انجام شده است که در پی آن، 2 هزار و 859 حاجی به کشورمان بازگشته‌اند.

کد خبر 151183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز