مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه خورشید گرفتگی جزئی روز 4 آذر ماه در اقیانوس قابل مشاهده است، گفت: خورشید گرفتگی کلی بعدی در آبان ماه سال آینده رخ خواهد داد

اسدالله قمری نژاد با بیان اینکه این گرفت از نوع جزئی است، افزود: خورشید گرفتگی روز 4 آذر ماه از دوه 123 ساروسی و پنجاه و سومین گرفت از 70 گرفت این دوره ساروسی است.

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران توضیح داد: هر ساروس عبارت از یکسری گرفت‌هایی است که با فاصله 18 سال و 11 روز و 8 ساعت به طور منظم رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با تاکید بر اینکه این خورشید گرفتگی در ایران قابل رویت نیست، خاطر نشان کرد: این گرفت در بخش‌هایی از آفریقای جنوبی، تاسمانی، نیوزیلند و قطب جنوب قابل مشاهده است.

قمری نژاد اضافه کرد: طبق نقشه‌های این گرفت، این پدیده نجومی از اقیانوس گذر می‌کند.

خورشید گرفتگی کلی در سال آینده

قمری نژاد یادآور شد: خورشید گرفتگی یا کسوف روز جمعه 4 آذر ماه به صورت جزئی است و برای رویت خورشید گرفتگی کلی باید تا سال آینده منتظر باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تا آبان ماه سال 91 خورشید گرفتگی کلی رخ نخواهد داد، ادامه داد: در آبان ماه سال آینده خورشید گرفتگی کلی رخ خواهد داد که از استرالیا آغاز می‌شود.

ماه گرفتگی کلی در 19 آذرماه

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران از ماه گرفتگی در 19 آذرماه جاری نیز خبر داد و ادامه داد: این ماه گرفتگی در ایران قابل رویت است.

کد خبر 151868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز