همشهری آنلاین: کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند آنچه که مردم می‌خورند و می‌آشامند، به ‌صورت مستقیم و در شرایطی زمانی و مکانی به‌ صورت غیرمستقیم در کاهش یا افزایش فشارهای روانی فرد موثر است این تاثیر به ویژه در سنین بعد از 40 سالگی، نمود بیشتری در افراد دارد.

کاهش استرس با تغذیه مناسب

به گزارش ایسنا، کارشناسان تاکید کرده‌اند: در سنین بالای40 سال، کاهش سوخت و ساز، بدن را برای استرس آماده‌تر می‌کند. در این شرایط هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که اشتها را زیاد کرده و چربی را ذخیره می‌کنند.

در این راستا صاحب‌نظران راهکارهایی را برای سلامتی پیشنهاد داده و می‌دهند تا افراد بتوانند ضمن تامین تمام مواد لازم برای بدن خود از یک زندگی سالم برخوردار شوند و تندرست بمانند.

به گفته کارشناسان، در نظر گرفتن وقت کافی برای صرف غذا در هر وعده غذایی و امتناع از خوردن و آشامیدن در شرایط استرس و فشار آور، پرهیز از انجام کار در حین خوردن و آشامیدن، انتخاب محلی متفاوت و دور شدن از مکان‌هایی که استرس را به فرد وارد کرده و زمینه فشار روانی در آن مهیا است و انتخاب مکانی آرام، زیبا و نشاط‌‌آور برای صرف غذا در کاهش استرس و تغذیه مناسب و در نتیجه سلامت بسیار موثر است.

متخصصان علم تغذیه با صراحت اعلام می‌کنند: هنگام فشار روانی وعده‌های غذائی را حذف نکنید حتی در صورت امکان به جای 3 وعده، 5 وعده غذای کم حجم میل کنید. از سوی دیگر، با توجه به اینکه فشار روانی باعث برهم خوردن نظم سیستم گوارشی بدن و کارکرد اضافی آن شده و میزان اسید گوارشی ترشح شده در بدن را بالا می‌برد، بنابراین از مصرف غذاهای دارای ادویه زیاد و ‌قند و چربی باید خودداری کرد.

همچنین در صورتی که هنگام احساس تنش و فشار روانی به پرخوری روی می‌آورید،‌ از غذاهای کم کالری سالم نظیر هویج، کرفس، سیب‌،‌ ماست کم چرب و دم‌ کرده‌های گیاهی استفاده کنید و اگر این احساس تنش در شما تداوم دارد، همیشه نمونه‌ای از این غذاها را در دسترس خود در محلی مناسب مانند یخچال نگهداری کنید.

به اعتقاد کارشناسان، افراد باید در برنامه غذائی خود از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، استفاده کنند زیرا کمبود ویتامین می‌تواند موجب افسردگی، اضطراب، آشفتگی گوارشی و بی‌خوابی شود.

همچنین برای کاهش فشار روانی تأکید می‌کنند که از منابع غذائی غنی شامل حبوبات، مجموعه کربوهیدرات‌ها، سبزی‌جات تازه و میوه‌ها، شیر و جو استفاده شود.

متخصصان تغذیه معتقدند مصرف کافئین باید کم شود، ‌این در حالی است که اغلب مردم کافئین را به عنوان عامل افزایش انرژی مصرف می‌کنند، حال آن که این یک حس کاذب از انرژی است و در واقع به‌ دلیل این که هورمون‌های آدرنالین یا هورمون‌های استرس از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شوند، مواد کافیین‌دار غدد فوق‌کلیوی را خسته می‌کند، پس اگر تمایل به مصرف قهوه دارید از قهوه‌ بدون کافئین استفاده کنید.

صاحب‌نظران علم تغذیه بر نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در هر روز تاکید کرده و اعتقاد دارند این مقدار آب، بدن را از بی‌آبی حفظ می‌کند و مانع استرس اضافی می‌شود.

کارشناسان تغذیه و دارو اصرار دارند خوردن غذاهای پر از پروتئین، مغز را تحریک می‌کند تا سروتونین بیشتری در خون ترشح شود و احساس مطبوعی در فرد ایجاد کند بنابراین مرغ، ماهی، سویا، نخود، لوبیا و لبنیات باید حتما در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

کد خبر 151731

برچسب‌ها