گروه ادب و هنر: مراسم پایانی هجدهمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی، دیروز همزمان با آخرین روز هفته کتاب در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

جشنواره کتاب سال دانشجویی

در این مراسم معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هفته کتاب گفت:‌ به اعتقاد ما، هفته کتاب نباید پایانی داشته باشد و این توجه و ترویج کتابخوانی باید به‌طور مستمر ادامه داشته باشد. اکنون در جهان گفتمان جمهوری اسلامی بیش‌از گذشته خریدار پیدا کرده است و ضرورت دارد ما به نیازها و مطالباتی که کشورهای مسلمان منطقه دارند، در حوزه تألیف پاسخ دهیم.

آنطور که ایسنا نوشته، بهمن دری با اشاره به پیش‌بینی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی افزود: حضرت امام (ره) در همان مقطع زوال سرمایه‌داری را نیز پیش‌بینی کردند و اکنون با گسترش موج بیداری اسلامی شاهد به صدا درآمدن زنگ مرگ سرمایه‌داری هستیم و در این شرایط ضرورت دارد ما از طریق کتاب و آثار متعدد نیازهای کشورهای مسلمان منطقه و جامعه جهانی را پاسخ دهیم.

معاون فرهنگی ارشاد در بخش دیگری از سخنانش بر حمایت از آثار برگزیده و شایسته تقدیر در جایزه کتاب سال دانشجویی تأکید کرد و گفت:‌ این وظیفه بر عهده معاونت فرهنگی است که از آثار برگزیده حمایت کند و ما نباید حمایت‌ها را در همین حد متوقف کنیم بلکه باید آثار برگزیده در حوزه‌های هنری و ادبیات انقلاب را به دست علاقه‌مندان در سراسر دنیا برسانیم و به‌نحوی تجارب خود را در زمینه انقلاب اسلامی به کشورهای مسلمان منطقه ارائه کنیم. از طرفی نباید این مؤلفان برگزیده رها شوند و ضرورت دارد مورد حمایت و توجه بیشتری قرار گیرند.

در بخش دیگری از مراسم پایانی کتاب سال دانشجویی، دبیر این دوره نیز به ارائه گزارشی از فرایند این دوره از رقابت کتاب سال دانشجویی پرداخت. به گفته محمد سلگی، کتاب سال دانشجویی فعالیتش را از سال 73 آغاز کرده و در این 18 دوره 6178 اثر به جشنواره رسیده است که این نشان از حجم بالای آثار تألیفی توسط دانشجویان دارد. رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی افزود:‌ در این دوره، 354 اثر به جشنواره رسید و در بخش‌های مختلف علوم پزشکی‌، فنی مهندسی‌، علوم پایه‌، هنر و علوم انسانی، آثار مورد بررسی قرار گرفت و گروه علوم انسانی با 67 اثر بیشترین تعداد آثار را داشت و بعد از آن، گروه علوم پزشکی بود که 58 اثر در این گروه به دبیرخانه رسید. به گفته سلگی، علاوه بر بخش رقابتی، بخش ویژه که به موضوع شعار سال (جهاد اقتصادی) اختصاص دارد و همچنین بخش ناشر برگزیده و مؤلف جوان هم در این دوره از جایزه کتاب سال دانشجویی به بخش اصلی افزوده شده است.

اهدای جوایز برگزیدگان هجدهمین دوره کتاب سال دانشجویی با حضور معاون فرهنگی وزارت ارشاد، رئیس جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره، پایان‌بخش مراسم پایانی کتاب سال دانشجویی بود.

معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره کتاب سال دفاع‌مقدس

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس امروز جوایز خود را از دست معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و معاون اول رئیس‌جمهور دریافت می‌کنند. مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس با حضور بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

در این دوره از جشنواره 419‌عنوان کتاب منتشر شده در سال‌1389 در 15 گروه توسط داوران مورد بررسی و داوری قرار گرفته است که شامل گروه‌های داستان کودک و نوجوان، شعر کودک و نوجوان، داستان، شعر، خاطره، پژوهش نظامی، پژوهش ادبی، گرافیک و عکس، زندگینامه داستانی، جنگ و زندگینامه، نمایشنامه و فیلمنامه، پژوهش ادبی، زندگینامه داستانی و... می‌شود که به نفرات اول در هر بخش 7 سکه تمام بهار آزادی، به نفرات دوم 5 سکه تمام بهار آزادی و به نفرات سوم هر بخش 3سکه تمام بهار آزادی اهدا خواهد شد.همچنین به تقدیرشدگان در هر بخش نیز یک سکه تمام بهار آزادی اهدا می‌شود.مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره، از ساعت 18:30 الی 20:30 در باغ موزه دفاع مقدس واقع در بزرگراه حقانی، جنب متروی میرداماد برگزار خواهد شد. نوزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران 22 تا 29 آبان ماه سال‌جاری در سراسر کشور برگزار شد.

کد خبر 151705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز