با پیروزی تیم ملی ایران برابر ژاپن در نخستین روز از مسابقات جام جهانی، تاریخ دوباره برای والیبال ایران تکرار شد و پس از گذشت 7 سال از مسابقات انتخابی المپیک 2004 آتن چشم بادامی‌ها در خانه‌شان و در میان بهت و حیرت تماشاگران خودی مغلوب شدند.

والیبال

این ششمین برد والیبال ایران و دومین باخت تلخ خانگی آنها در رویارویی دو تیم با گذشت بیش از نیم قرن از نخستین بازی‌شان بود. نکته جالب آنکه هر دو پیروزی تیم ایران در خانه ژاپنی‌ها با هدایت مربیان خارجی میسر شد و این بار خولیو ولاسکو پس از پارک کی ون کره‌ای به این موفقیت نایل آمد. نکته کلیدی اینکه تیم ایران پیروزی دوباره‌اش بر ژاپن را پس از آن نمایش ناامید‌کننده ست اول، مرهون تجربه و قدرت بازیخوانی سرمربی آرژانتینی خود است که توانست با تغییراتش تیم ایران را به بازی برگرداند و در نهایت برنده از این میدان حیثیتی خارج سازد.

حالا تیم ملی با این برد ارزشمند و استراتژیک مقابل میزبان مسابقات با روحیه‌تر می‌تواند به ادامه بازی‌هایش در برابر بزرگان والیبال جهان فکر کند. تیم ایران دوشنبه در دومین گام ساعت 30: 5 صبح به وقت تهران با تیم ملی کوبا روبه‌رو می‌شود.

آخرین رویارویی دو تیم مربوط به دو سال پیش و مسابقات جایزه بزرگ در ژاپن می‌شد که تیم ایران آن بازی را سه بر یک به کوبا با همه ستارگان بزرگش باخت.

کوبا در میان تعجب تماشاگران سه بر صفر مغلوب لهستان تیم سوم لیگ جهانی و اروپا شد. این تیم به گفته «اورلاندو ساموئز» با وجود در اختیارداشتن ستارگان بزرگی مثل «ویلفردو خوئل ونرو» و «راموس هرناندز» دچار جوانگرایی شده و به نسبت لیگ جهانی تغییرات زیادی پیدا کرده است. ‌

تعویض‌های طلایی ولاسکو

ولاسکو در بازی با ژاپن که این بار «کونوهیرو شیموزو» بهترین بازیکن خود را هم بر خلاف جام ملت‌ها در میدان داشت، یک تغییر به ترکیب اصلی خود نسبت به جام ملت‌های آسیا داد که حریف را 3 بر صفر برده بود. در این بازی ابتدا ولاسکو با توجه به عملکرد خوب امیر غفور در فینال جام ملت‌ها و در بازی تدارکاتی با لهستان او را جایگزین مهدی بازارگرد کرد، ولی خیلی زود با از دست دادن ست اول دوباره ترکیب تیمش را با خارج ساختن این بازیکن و حمزه زرینی با دو تعویض طلایی متحول کرد و توانست در سایه هوشیاری‌اش و آنالیز درست صورت گرفته حریف را نهایتا غافلگیر کند.

ملی پوشان ایران به‌رغم شروعی ناامیدکننده و به دور از چهره واقعی خود که هیچ نشانی از قهرمان جدید آسیا نداشتند، این فرصت را برای ژاپنی‌ها فراهم کردند تا روی ضعف دریافت ایران و نداشتن انسجام در حمله و دفاع روی تور با سرویس‌های ریسکی خود و با درخشش شیموزو به برتری 25 بر 17 برسند اما این پایان درخشش ژاپنی‌ها بود، چرا که در ست‌های بعد این تیم ایران بود که با فرو رفتن در جلد واقعی خود سالن «نیپون گایشی» ناگویا را بدل به جهنمی برای تیم میزبان و تماشاگران پرشمارش ساخت.

با ورود کشاورزی دریافت‌های ایران به‌راحتی به دستان امیر حسینی رسید و او نیز بهترین پاس‌ها را ساخت و بازارگرد نیز همانند بازی‌های جام ملت‌های آسیا با آبشارهای پشت خط و جلوی تورش عرصه را بر مدافعان روی تور ژاپن تنگ کرد. با راه افتادن نادی و موسوی سرعتی زنان تیم و آرش کمالوند ایران، همان تیم دست نیافتنی چند هفته پیش شد و به‌راحتی توانست ست‌های دوم، سوم و چهارم را با نتایج 25 بر 20، 25 بر 23 و 25 بر 15 به سود خود کند و ژاپن را به فاصله یک ماه دوباره مغلوب قدرت خویش سازد.

ولاسکو پس از بازی گفت: «ما در ست اول اشتباه‌های زیادی داشتیم اما در ست دوم بهتر شدیم من به بازیکنانم تاکید کردم که باید از تاکتیک‌های اصلی من پیروی کنند.»

کد خبر 151657
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز