گروه اجتماعی: همه گواهینامه‌های متعلق به یک فرد، در یک گواهینامه هوشمند تجمیع می‌شود.

گواهینامه

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا درباره تجمیع گواهینامه‌ها گفت: از ابتدای دی‌ماه تمامی افرادی که قصد دارند گواهینامه دیگری بگیرند باید تمامی گواهینامه‌هایی که دراختیار دارند را تحویل داده و یک گواهینامه تجمیع شده هوشمند دریافت کنند. از سوی دیگر تمامی گواهینامه‌های المثنی و تعویضی نیز به‌صورت هوشمند و تجمیع‌شده صادر می‌شوند.

سرهنگ رحیم رمضان‌آقایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون گواهینامه‌های «ب1»، «ب2»، «پ1» و «پ2» در کشور به‌صورت الکترونیکی و هوشمند صادر می‌شود، به ایسنا گفت: بر این اساس دیگر گواهینامه کاغذی در کشور صادر نمی‌شود.

به گزارش همشهری، گواهینامه‌های جدید که تاکنون حدود 2‌میلیون و 600‌هزار جلد از آن صادر شده، تراشه‌های هوشمندی روی خود دارند که همه مشخصات فردی راننده اعم از گروه خونی، بیماری‌های خاص، تخلفات و نمرات منفی در آن ثبت می‌شود.

تخلفات کارنامه ترافیکی صاحب گواهینامه، از دیگر اطلاعاتی است که روی تراشه گواهینامه‌های هوشمند ذخیره می‌شود.ثبت اطلاعات شماره‌گذاری و تعویض پلاک دارنده گواهینامه و نیز ثبت اطلاعات گواهینامه‌های قبلی صاحب گواهینامه از ویژگی‌های گواهینامه هوشمند به‌شمار می‌‌آید.

همچنین ثبت اثر انگشت صاحب گواهینامه باعث می‌شود که استفاده افراد دیگر از گواهینامه صاحب اصلی آن در کوتاه‌ترین زمان گزارش شود.

براساس اعلام مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا، درصورتی که دسترسی نامناسب به تراشه این گواهینامه‌ها صورت گیرد اطلاعات آن به‌صورت اتوماتیک پاک می‌شود و فرد دارای گواهینامه مکلف است برای دریافت دوباره گواهینامه به پلیس+10 مراجعه کند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه برآورد می‌شود حدود 30‌میلیون جلد گواهینامه قدیمی در کشور وجود داشته باشد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با تجمیع گواهینامه‌های قدیمی، شمار گواهینامه‌های کشور به حدود 20‌میلیون جلد کاهش یابد.

رمضان‌آقایی در خصوص تعویض گواهینامه‌ها هم خبر داد: براساس قانون از یک‌ماه پیش از پایان انقضای مهلت گواهینامه، دارندگان گواهینامه‌ها می‌توانند برای تعویض گواهینامه خود مراجعه کنند و قطعا اگر مهلت گواهینامه به اتمام برسد و دارندگان گواهینامه برای تعویض آن مراجعه کنند باید جریمه پرداخت کنند.

طرح ملی صدور گواهینامه هوشمند از 18 خرداد ماه 88 در تهران کلید خورد.مدت اعتبار گواهینامه‌های هوشمند 5سال است که درصورت تخلف حادثه‌ساز، گواهینامه باطل می‌شود.

کد خبر 151557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز