پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی گفت: به منظور ثبت تخلفات صدور گواهینامه رانندگی غیرالکترونیکی متوقف شده و تا دو سال آینده نیز ضمن یک جدول زمان‌بندی تمام گواهینامه‎ها الکترونیکی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیل احمدی‌مقدم در جمع خبرنگاران با اشاره به قانون جدید راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: این قانون از ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کنترل و کاهش تخلفات برخوردار است.

وی از آگاه‎سازی رانندگان، فرهنگ‌سازی، رفتارهای سخت‌گیرانه‌تر پلیس و نیز افزایش قدرت بازدارندگی قانون به عنوان عوامل موثر در کاهش تخلفات رانندگی نام برد و افزود: با توجه به افزایش بازدارندگی‌هایی که در قانون جدید پیش‌بینی شده که از جمله آن محرومیت‏های رانندگان متخلف با جرائم مالی است، به نظر می‌رسد قانون جدید در کاهش جرائم و تصادفات موثر است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ما هنوز به طور جدی در اجرای کامل قانون وارد عمل نشده‌ایم و در گام اول بیشتر سعی در فرهنگ‎سازی، اخطار و همراه کردن مردم را با قوانین داشته‌ایم، اما اثرات قانون جدید را در این مدت کوتاه در کاهش تخلفات شاهد بوده‌ایم.

فرمانده ناجا به دیگر ویژگی‌های قانون جدید راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: ماموران انتظامی نیز از این قانون جدید مستثنی نبوده و بخش‌هایی از آن به کاهش ضریب خطای پلیس در تشخیص تخلفات اختصاص یافته است.

وی با اشاره به درآمدهای حاصل از تخفات رانندگی گفت: بخشی از این درآمدها به تخصصی‌تر کردن زیرساخت‌های مراقبتی برای ورود دوربین‎ها و ابزارهای الکترونیکی اختصاص می‌یابد که امکان تشخیص خطا را تا صفر درصد کاهش داده و نیز امکان رسیدگی به ادعاهای افراد مبنی بر عدم انجام تخلفات را فراهم می‌کند.

رئیس پلیس کشور تصریح کرد: ورود این دوربین‌ها کمک می‌کند که از طریق ابزارهای وی دی.ای که توزیع آنها بین ماموان راهنمایی و رانندگی شروع شده، امکان ثبت تخلفات فراهم شده که از این طریق و با ثبت شدن تخلفات از طریق دستگاهای الکترونیکی و نیز ثبت تخلف در گواهینامه هوشمند، امکان این که کسانی بخواهند با ادعاهای بی‌جهت از مجازات فرار کند، سلب خواهند شد.

وی افزود: در این سیستم همچنین امکان خطای ماموران به شدت کاهش یافته و اگر افسری با بی‎احتیاطی مرتکب خطایی شد، امکان ردیابی وجود داشته و همچنین امکان رسیدگی به اعتراضات مردمی نیز در این سیستم فراهم است.
احمدی‌مقدم ادامه داد: ما هیچ زمانی نمی توانیم ادعا کنیم که اشتباهات و تخلفات به صفر رسیده اما با وجود این قانون فکر می‏کنیم درصد قابل توجهی از اشتباهات کاهش پیدا کند.

وی خاصرنشان کرد: هنوز بخشی از آیین‌نامه‎های این قانون ابلاغ نشده است ولی ‎پیش‌نویس آن تهیه شده که امیدوارم با تصویب در هیئت دولت بتوانیم تمام ظرفیت‌های آن را عملی کنیم.

کد خبر 134773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز