گروه اقتصادی: در پی اظهارات وزیر نفت کشورمان در مورد موافقت قطعی پاکستان با نحوه قیمت گذاری گاز صادراتی و درخواست مهلت هند، مورلی دائورا وزیر نفت و گاز طبیعی هند اعلام کرد این کشور با قیمت تعیین شده، موافق است.

دائورا در واکنش به گزارش‌هایی که از موافقت قطعی پاکستان با روش تعیین قیمت توافق شده در چهارمین دور مذاکرات 3 کشور در تهران حکایت داشت، تاکید کرد: دولت هند نیز با این روش قیمت گذاری موافق است و انتظار دارد که قرارداد نهایی در مورد قیمت و ادامه مذاکرات در مورد امور اجرایی طرح از ماه ژوئن (تیرماه) انجام شود.

دائورا افزود: ظرف 2 هفته آینده دو کشور هند و پاکستان برای توافق در مورد هزینه ترانزیت گاز با یکدیگر مذاکره خواهند کرد و در این مذاکرات که در سطح وزرای نفت انجام می‌شود ایران به عنوان ناظر شرکت خواهد داشت.

منابع خبری هند از توافق 3 کشور براساس قیمت پیشنهادی شرکت مشاور گافنی کلاین و همکاران خبر داده‌اند که قیمت گاز صادراتی را براساس قیمت نفت وارداتی ژاپن محاسبه کرده است.

به گزارش این منابع پیش از این قیمت مورد نظر ایران معادل 10 درصد قیمت نفت برنت به‌علاوه 2/1 دلار بود که در روش جدید این قیمت معادل 3/6 درصد قیمت نفت وارداتی ژاپن بعلاوه 15/1 دلار است.

پایگاه خبری هندی ساراسامایا قیمت هر واحد گاز وارداتی را معادل 93/4 دلار اعلام کرد که پیش از این حدود 2/7 دلار بود.

کاهش30 درصدی قیمت گاز صحت ندارد

در همین حال شرکت ملی گاز اعلام کرد کاهش 30‌درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به هند صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس در اطلاعیه شرکت ملی صادرات گاز آمده است: در آخرین دور مذاکرات خط لوله صلح در تهران تنها بر سر فرمول پیشنهادی شرکت مشاور توافق شد، لذا ادعای وزیر نفت هند مبنی بر کاهش30 درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به هند صحت ندارد.

بنابراین گزارش، فرمول پیشنهادی شرکت مشاور بیش از 90 درصد به فرمول و خواسته ایران نزدیک بوده به گونه‌ای که علی‌رغم تلاش هند و پاکستان مبنی بر ثابت‌ نگه‌داشتن پارامترهای اصلی فرمول در طول زمان، این پارامترها کاملا بر اساس قیمت حامل‌های انرژی در طول زمان متغیر بوده و ثابت نیست.

کد خبر 15147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز