همشهری آنلاین: مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه تا سال گذشته، شناسنامه قدیمی افراد 15 ساله عکس‌دار می‌شد، اعلام کرد: از ابتدای امسال برای افرادی که به سن 15 سالگی رسیده و برای عکس‌دار کردن شناسنامه خود مراجعه می‌کنند، شناسنامه مکانیزه صادر می‌شود.

شناسنامه

محسن اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود 524 اداره ثبت احوال در سراسر کشور، اظهارکرد: تاکنون 513 اداره به امکانات صدور شناسنامه رایانه‌ای مجهز شده‌اند و تا پایان امسال نیز،11 اداره ثبت‌احوال دیگر از امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری صدور شناسنامه رایانه‌ای برخوردار می‌شوند.

 وی با بیان اینکه اولویت نخست تعویض شناسنامه متعلق به کسانی است که دچار تغییرات مشخصات سجلی شده‌اند، یا به دلیل آسیب سند، شناسنامه آنها از درجه اعتبار ساقط شده و یا مفقود شده است، افزود: علاوه بر این، افرادی که به سن 15 سالگی رسیده و قصد عکس‌دار کردن شناسنامه خود را دارند و یا افراد 30 ساله که برابر قانون حق تعویض عکس شناسنامه دارند، در اولویت تعویض شناسنامه قرار دارند.

 اسماعیلی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 200 هزار شناسنامه توسط ثبت احوال صادر می‌شود، اظهار کرد: از این تعداد بالغ بر 900 هزار شناسنامه، به عنوان شناسنامه اصلی صادر شده و مابقی مربوط به صدور شناسنامه المثنی ناشی از فقدان شناسنامه است.

 به گفته مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، در سال جاری نیز صدور یک میلیون و 200 هزار شناسنامه مکانیزه از اولویت‌های اصلی این سازمان است.

 صدور 990 هزار جلد شناسنامه رایانه‌ای طی هفت ماهه نخست امسال

 اسماعیلی یادآور شد: در هفت ماهه نخست سال جاری، بیش از 990 هزار جلد شناسنامه رایانه‌ای صادر و تحویل شده است.

 وی در ادامه با اشاره به صدور شناسنامه ایرانیانی که به سن 15 سال رسیده و برای عکس‌دار کردن شناسنامه خود به ادارات ثبت احوال مراجعه می‌کنند نیز، به صورت مکانیزه صادر خواهد شد، تصریح کرد: بر این اساس متولدین سال‌های 75 و 76 که به سن پانزده سالگی می‌رسند، امسال می‌توانند برای تعویض شناسنامه قدیمی و دریافت شناسنامه مکانیزه عکس‌دار به ادارات ثبت احوال مراجعه کنند.

 اسماعیلی یادآور شد: تا سال گذشته، شناسنامه قدیمی افراد 15 ساله عکس‌دار می‌شد، اما از ابتدای سال 90 این گروه از ایرانیان نیز، شناسنامه مکانیزه دریافت می‌کنند.

 مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: برای صدور شناسنامه مکانیزه، علاوه بر ادارات ثبت احوال، از ظرفیت 80 شعبه دفاتر پیشخوان دولت نیز برای اخذ درخواست استفاده می‌شود.

کد خبر 151382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز