گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره فراموشی اصل 30 قانون اساسی که براساس آن دولت موظف است امکانات تحصیل رایگان را برای همه شهروندان تا پایان دوره تحصیلات متوسطه فراهم کند، هشدار داد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این‌باره به همشهری گفت: برخی اقدامات وزارت آموزش و پرورش مانند دریافت شهریه خارج از ضوابط تعیین شده، دریافت اجباری پول در مدارس دولتی و تغییر شتاب‌زده کتاب‌های درسی و بی‌توجهی به تذکرات موجب نگرانی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شده‌است.

علی عباسپور‌تهرانی فرد افزود: در مدارس غیردولتی به بهانه‌های مختلف مبالغ هنگفتی از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌کنند و مسئولان آموزش و پرورش آن را قانونی می‌دانند و نظارتی بر این مدارس ندارند، برای مثال در برخی مدارس غیردولتی برای یک سال تحصیلی، تا 9 میلیون تومان دریافت کرده‌اند، در حالی که شهریه تعیین شده بسیار کمتر از این مبلغ است.

به گزارش همشهری، پیش از این بارها وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که کار مدارس غیردولتی رقابتی است و این مدارس باید سوددهی داشته باشند و به عناوین مختلف از توسعه مدارس غیردولتی حمایت کرده است.

وی عملکرد مدارس غیردولتی را مثبت قلمداد کرده و گفته شکایتی از این مدارس نداریم. حاجی‌بابایی بر این باور است که چون شکایتی از مدارس غیردولتی نمی‌شود پس همه چیز در این مدارس مطلوب است.

ادامه دریافت پول در مدارس دولتی

رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره دریافت پول از والدین دانش‌آموزان به عناوین مختلف مانند «کمک‌های داوطلبانه» و «همیاری» اظهار کرد: اخبار موثقی داریم که در مدارس دولتی عادی از والدین دانش‌آموزان مبالغی به اجبار اخذ می‌شود. این عمل که به اوج خود رسیده خلاف اصل 30 قانون اساسی است.

به گفته نماینده مردم تهران در خانه ملت، مجلس پیگیر موضوع اخذ اجباری وجه در مدارس دولتی است، این موضوع در جلسه روز یکشنبه 29 آبان ماه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی می‌شود.

اخذ وجه در مدارس دولتی عادی در حالی است که وزارت آموزش و پرورش از افزایش 45 درصدی سرانه مدارس نسبت به سال تحصیلی 90-89 خبر می‌دهد و وزیر آموزش و پرورش هم می‌گوید که تا‌کنون 150 میلیارد تومان سرانه به مدارس دولتی پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از تغییر کتاب‌های درسی پایه اول دبستان گفت: تغییراتی که در کتاب‌های درسی به‌وجود آمده بدون طی کردن مراحل قانونی و کارشناسی بوده و بارها این مسئله را به وزیر آموزش و پرورش تذکر داده‌ایم اما پاسخ‌های وی مستند و قانع‌کننده نبوده است.

عباسپور افزود: اطلاعاتی به ما رسیده که خلاف سخنان مسئولان آموزش و پرورش است.

مسئولان آموزش و پرورش به مجلس نیامدند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به دعوت از وزیر و معاونان آموزش و پرورش برای حضور در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات و بررسی مسائل مرتبط با این دستگاه اظهار کرد: وزیر و معاونان به بهانه‌های مختلف از حضور در کمیسیون طفره می‌روند و حتی مدیران کل آموزش و پرورش هم به دعوت کمیسیون آموزش مجلس توجهی نمی‌کنند.

وی همچنین از بررسی موضوع حادثه آتش‌سوزی در یک دبیرستان شبانه‌روزی در چابهار که منجر به مرگ 4 دانش‌آموز شد خبر داد و گفت: ضمن تسلیت به بازماندگان این دانش‌آموزان، برای بررسی بیشتر موضوع نماینده‌ای از سوی کمیسیون آموزش به محل حادثه اعزام می‌شود تا موضوع به دقت بررسی شود.

بررسی مشکل بازنشستگان فرهنگی

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به مشکلات فرهنگیان لیسانس و فوق لیسانس که چند ماه است بازنشسته شده اما حقوق دریافت نکرده‌اند، گفت: 16 تا 30 هزار نفر از فرهنگیان که طی چند ماه گذشته بازنشسته شده‌اند هنوز سرگردان و بلاتکلیف هستند و وضعیت مشخصی ندارند.

عباسپور با بیان اینکه مجلس کاملا موافق حل مشکلات معیشتی معلمان است، افزود: اقدامات اشتباه و نسنجیده مسئولان آموزش و پرورش، برای فرهنگیانی که مدرک تحصیلی آنها بالاتر از فوق دیپلم است مشکلاتی ایجاد کرده است.

دی ماه 89 آموزش و پرورش برای معلمان لیسانس و فوق لیسانس حکم «کارمند عالی رتبه» صادر کرده و حقوق آنها نیز 80 هزار تومان افزایش یافته اما با فرارسیدن زمان بازنشستگی، صندوق بازنشستگی کشوری، این احکام را تایید نمی‌کند و اعلام کرده غیرقانونی است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس این پرسش را مطرح کرد: چرا آموزش و پرورش بدون هماهنگی با مراجع ذیربط مانند صندوق بازنشستگی این امور را انجام می‌دهد چرا باید فرهنگیان تاوان ندانم کاری آموزش و پرورش را بدهند و اختلاف آنها با سازمان بازنشستگی نباید روی زندگی حدود 30 هزار فرهنگی تاثیر منفی بگذارد.

البته وزیر آموزش و پرورش دو هفته پیش در پاسخ به پرسش همشهری در این باره اعلام کرد: مشکلات این گروه از فرهنگیان «به‌زودی» حل می‌شود و براساس پیگیری همشهری به فرهنگیان توصیه شده تا درخواست کتبی بدهند حکم کارمند عالی آنها ابطال و براساس وضعیت پیش از صدور این حکم بازنشسته شوند.

کد خبر 151333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز