گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان گفت که اصلاح و بازنگری در قانون اساسی نیازمند انجام تشریفات اصل 177 قانون اساسی است.

شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی درباره کمیته‌ای که یکی از نمایندگان مجلس اخیرا در مورد آن صحبت کرده و گفته بود این کمیته از سوی رهبر معظم انقلاب برای بررسی ایرادات قانون اساسی تشکیل شده است نیز اظهار داشت تا آنجا که اطلاع دارم چنین گروه یا کارگروهی اساسا تشکیل نشده است.

به گزارش همشهری، خبرنگاری با بیان اینکه برخی جریانات سیاسی تأکید دارند خواص مردود و ساکتان در برابر فتنه 88 نباید در انتخابات شرکت کنند، خواستار ارزیابی شورای نگهبان شد که کدخدایی پاسخ داد: این تعابیری است که سیاسیون و گروه‌های سیاسی استفاده می‌کنند و من نمی‌توانم ورود کنم ولی رفتار نامزدها باید وفق قانون و مقررات باشد. قطعا نامزدی کسانی که در فتنه حضور و مشارکت جدی داشتند در انتخابات منع قانونی دارد.

خبرنگار دیگری گفت که «چندی پیش، شما مطرح کردید دبیر شورای نگهبان نقشی در رقابت‌های انتخاباتی ندارد اما اخیرا آقای رسایی از اعضای جبهه پایداری گفته است که جبهه پایداری تحت زعامت و نظارت روحانیونی نظیر آقای جنتی اداره می‌شود.» که کدخدایی در پاسخ به این اظهارات تأکید کرد که حتما خلاف گفته‌اند.

او ادامه داد: البته آقای جنتی به سبب شخصیت حقیقی که دارند افراد مختلفی به ایشان رجوع می‌کنند اما اینکه به‌عنوان دبیر شورای نگهبان در این زمینه نقشی داشته باشند، چنین چیزی نیست.

بحث‌های اخیری هم که درباره تابعیت دوگانه یکی از نمایندگان مجلس و گرین کارت او مطرح شده است نیز محل سؤال خبرنگاران از کدخدایی واقع شد که پرسیده شد آیا کسانی که تابعیت دوگانه دارند در شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌شوند یا خیر؟ سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: طبق قانون مدنی افرادی که تابعیت دوگانه دارند نمی‌توانند به مسائل سیاسی ورود پیدا کنند اما اینکه به چه چیزی تابعیت دوگانه اطلاق شود باید بررسی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا گرین‌کارت هم جزو تابعیت دوگانه محسوب می‌شود گفت: این مورد را نمی‌دانم و باید مورد بررسی قرار گیرد. دوستان وزارت خارجه و وزارت کشور باید نسبت به این موضوع اظهار نظر کنند.

کدخدایی ابتدای این نشست اشاره کرد که طرح نظارت مجلس بر نمایندگان مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و به مجلس بازگردانده شده است.

قانون انتخابات ما کامل نیست

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که به سخنان اخیر آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان اشاره کرد و پرسید «دبیر شورای نگهبان اخیرا در یکی از خطبه‌های نماز جمعه نسبت به برخی ریخت‌و پاش‌های انتخاباتی هشدار داده است، آیا شورای نگهبان در این‌باره به جریان خاصی رسیده است یا موضوع مربوط به افراد یا شخصی خاصی بدون وابستگی به یک جریان می‌شود؟» گفت: آقای جنتی در مقام خطیب نماز جمعه و دبیر شورای نگهبان نکات کلی را بیان کردند ولی بارها عرض کرده‌ام که قانون انتخابات ما کامل و جامع‌ نیست و موارد نقصی که وجود دارد مقامات مسئول به‌صورت تذکر آن را مطرح می‌کنند.

او در پاسخ به این بخش از سؤال همشهری که «معیار شورای نگهبان در تشخیص این ریخت‌و پاش‌ها چیست؛ آیا هزینه نامزدها برای تبلیغاتشان مصداق ریخت‌و‌پاش است؟» گفت: به‌طور طبیعی اگر موردی خارج از مصداق تبلیغات باشد یا فراتر از آنچه به‌عنوان تبلیغات با آن آشنا هستیم باشد، مورد توجه شورا قرار می‌گیرد.

کد خبر 151003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز