شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان دیروز بخش اعظمی از نشست خبری خود را به پاسخگویی به ابهامات انتخابات آینده اختصاص داد.

شورای نگهبان

او گفت: شورای نگهبان براساس وظیفه قانونی خود عمل می‌کند کما اینکه در انتخابات قبلی نیز همین بوده و از سلامت انتخابات همیشه اطمینان حاصل کرده است و در آینده نیز همین‌گونه عمل می‌کنیم. بخشی از سؤالاتی که دیروز در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد، از یک سو معطوف بود به شروع تحرکات جناح اصولگرا برای انتخابات آینده و از سوی دیگر به شرایطی که اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آینده طرح کرده‌اند، اختصاص داشت؛ شرایطی که کدخدایی از آنها به‌عنوان خیابان بدون چراغ قرمز یاد کرد.

نقش آیت‌الله محمدیزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در کنار آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در تلاش برای تحقق وحدت اصولگرایان، اولین ابهام مطرح شده بود که کدخدایی با رد این موضوع، گفت: آیت‌الله یزدی بر حسب سمت در جامعه‌ مدرسین ممکن است اقداماتی را به‌صورت کلی انجام دهند اما از جهت شخصیت حقوقی در شورا، اقدامی نخواهند کرد. دیروز بلافاصله پس از طرح این ابهام خبرنگار دیگری از شایعاتی سؤال کرد که این روزها درباره آیت‌الله جنتی مطرح است که کدخدایی پاسخ داد: آیت‌الله جنتی هیچ دخالتی در کمیته وحدت اصولگرایان ندارد. آیت‌الله جنتی در چندماه اخیر از تریبون نماز جمعه انتقاداتی را از جمله در بحث برخی نصب و انتصاب‌ها متوجه دولت کرده است. اظهارنظر برخی شخصیت‌های تاثیرگذار نظام از‌جمله سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یا مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی که نسبت به استفاده از امکانات دولتی در انتخابات آینده هشدار داده بودند، طرح سؤال‌های دیگری را رقم زد.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی بزرگان درخصوص دخالت احتمالی دولت در انتخابات و استفاده از یارانه‌ها در انتخابات هشدار داده‌اند، رویکرد شورا نسبت به این هشدار چیست؟ گفت: آنچه ما براساس آن عمل می‌کنیم همانند گذشته براساس قانون است و ان‌شاءالله در آینده نیز از تمام تلاش خود برای سلامت انتخابات مثل گذشته استفاده می‌کنیم. پیش از این فیروزآبادی گفته بود که پرداخت یارانه‌های نقدی و سهام عدالت نباید در مبارزات انتخاباتی مورد استفاده ابزاری قرار گیرد. اما بخشی از آن ابهامات و سؤال‌ها به مواضع جناح مقابل نیز اختصاص داشت. بازهم سؤالاتی درباره وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو پرسیده شد. کدخدایی درپاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان مدعی‌اند که برای حضور در انتخابات از فیلتر شورای نگهبان رد نمی‌شوند و رفتار منطقی با خود را شرط حضور گذاشته‌اند، گفت: این شرط مانند این است که کسی بگوید زمانی وارد خیابان می‌شود که هیچ چراغ قرمزی نباشد. اگر این معقول است، آن نیز معقول خواهد بود.

خبرنگاری پرسید که بعضی مطرح کرده‌اند که برای حضور در انتخابات باید سلامت انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید شود و از سخنگوی شورای نگهبان خواستار توضیح شد که کدخدایی پاسخ داد: آنچه بنده می‌توانم بگویم این است که شورای نگهبان براساس وظیفه قانونی خود عمل می‌کند کما اینکه در انتخابات قبلی نیز همین بوده و از سلامت انتخابات همیشه اطمینان حاصل کرده است و در آینده نیز همین‌گونه عمل می‌کنیم.

پاسخ یک سؤال در آینده

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که پرسید دولت قصد دارد لایحه دوفوریتی افزایش تعطیلات عید فطر را به مجلس تقدیم کند و آیا با احتساب یک هفته تعطیلی مجلس، درصورت تصویب این لایحه، شورای نگهبان می‌تواند تا عید فطر نظر خود را در این باره اعلام کند، به این جمله اکتفا کرد که آینده را باید به آینده واگذار کرد. دولت یکشنبه هفته گذشته در جلسه خود افزایش تعطیلات عید فطر را تصویب کرد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفته است دولت به‌زودی این لایحه را تقدیم مجلس می‌کند.

کد خبر 142377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز