شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

برگزاری همزمان در 22 استان و بیش از 250 نمایش فیلم در مناطق محروم از ویژگی‌های جشنواره امسال است.

جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان

 جشنواره در راستای بحث تمرکززدایی و ارائه امکانات فرهنگی به اقصی نقاط کشور، امکان نمایش فیلم را برای مناطق محروم و کودکان این مناطق فراهم کرده است؛ به گونه‏ای که در برخی از این مناطق برای اولین بار کودکان فیلم خود را بر پرده سینما می‌بینند. در همین راستا جلسات مختلفی با حضور دبیر جشنواره و نمایندگان سینمایی استان‌ها برگزار شد و بر اساس توافقات در 9 استان و 30 شهر کشور به صورت همزمان برگزار می‏شود؛ در واقع، جشنواره ابتدا در مناطق محروم کشور برای کودکان و نوجوانان کلید می خورد و در نهایت تا 27 آبان ماه ادامه دارد. در مجموع با استان های محروم شاهد نمایش و برگزاری جشنواره فیلم کودک در 22 استان کشور هستیم.

زنگ جشنواره

برنامه زنگ جشنواره با هماهنگی سازمان صدا و سیما و مراکز استان‌ها، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری استان‌ها برگزار می شود. در همین رابطه جشن بزرگ دانش‌آموزی در هر استان به عنوان زنگ جشنواره فیلم کودک در 220 مدرسه در سطح 11 استان برگزار خواهد شد. زنگ جشنواره شامل برنامه‌هایی به این شرح است:
- اقامه اذان ظهر توسط دانش‌آموزان استان های مختلف در مساجد جامع هر شهر.
- تجمعات دانش آموزی با در دست داشتن عکس‌های شهدای دانش‌آموز هر استان و اسامی جانبازان شهرها و استان‌های مختلف که روی نشان جشنواره که همان پروانه زرین است حک شده.

نمایش آثار پویانمایی با موضوع امام رضا (ع)

نمایش مجموعه ای ارزشمند از انیمیشن‏های ساخته شده با موضوع هشتمین امام شیعیان، حضرت امام رضا (ع).
جشنواره فیلم کودک سعی دارد علاوه بر توجه به شهدای دانش‌آموز، رویکرد دیگری نیز در جهت نزدیکی به شخصیت‏های ائمه‌اطهار داشته باشد به همین دلیل 14عنوان از بهترین انیمیشن‏هایی که با موضوع امام رضا(ع) ساخته شده در جشنواره بیست و پنجم روی پرده می‏رود.

نمایش فیلم‌های کشورهای اسلامی

توجه به مقوله بیداری اسلامی و جنبش‏های آزادیبخش اخیر کشورهای مسلمان موجب شد امسال بخشی با این عنوان برای نمایش فیلم‌های کشورهای اسلامی در نظر گرفته شود.
در این راستا آثار برگزیده جشنواره فیلم کودک در 7کشور اسلامی بعد از پایان جشنواره با مضمون بیداری اسلامی به نمایش در‌می‌آید و نشست تخصصی بیداری اسلامی و سینما با رویکرد کودک و نوجوان با حضور سینماگران برجسته کشورهای مسلمان برگزار خواهد شد.

شاخصه های جشنواره بیست و پنجم

جشنواره در دوره اخیر نسبت به 24 دوره گذشته سالی متفاوت و پربار را تجربه می‌کند و توانسته در بسیاری از بخش‌ها شاخص‌ترین رویداد این حوزه باشد که برخی از این شاخصه‌ها به اختصار تشریح می شود:
1 - نمایش بیشترین آثار تولیدی سینمایی (35 میلی‌متری) با 16فیلم.
2 - گستردگی جغرافیایی جشنواره فیلم کودک با نمایش فیلم در 22استان و ارتباط با بیشترین تعداد مخاطبان کودک و نوجوان در سراسر کشور.
3 - نمایش 6 پویانمایی بلند سینمایی از ایران در بخش مسابقه بین‏ الملل.
4 - برگزاری بیشترین برنامه‌های جنبی و متنوع در راستای اهداف ارزشی جشنواره نسبت به دوره‏های قبل.
رکورد تعامل بین‏المللی جشنواره و حضور هنرمندان کشورهای مختلف در این رویداد (امسال شاهد حضور 70 هنرمند از 20 کشور خارجی هستیم).

سینماهای نمایش‌دهنده

آثار بخش‌های مختلف بیست و پنجمین دوره جشنواره در 10سالن سینمای اصفهان به نمایش درمی‌آید که این سالن‌ها با هماهنگی‌های به عمل آمده با متخصصین بنیاد فارابی تجهیز و برای نمایش آثار آماده شد. سالن‌های سپاهان، قدس 1 و 2، فرشچیان 1 و 2، ساحل، خورشید، کتابخانه مرکزی و تالار هنر پذیرای آثار بخش‌های مختلف جشنواره هستند.

داوران کودک و نوجوان

۳۰ کودک و نوجوان اصفهانی فیلم‌های بیست و پنجمین جشنواره بین‏المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را داوری می‏کنند.
از میان این داوران، ۵ داور نیز به گروه داوری کودک و نوجوان بخش بین‏الملل می پیوندند.
در جشنواره بین‏المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان طبق روال هرسال، 2گروه از داوران کودک و نوجوان فیلم‌های ایرانی و فیلم‌های بخش بین‏الملل این رویداد را ارزیابی کرده و در هر بخش یک پروانه زرین به فیلم برگزیده اهدا می‏کنند.
همچنین 15 داور کودک و نوجوان از بیش از 10 کشور به همراه 5 کودک و نوجوان اصفهانی آثار پویانمایی بخش بین‌الملل را داوری می‌کنند.

کد خبر 150910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز