گروه حوادث: «مردی که جان 46 مسافر اتوبوس را نجات داد». وقتی مجری جشنواره شهروند برگزیده این جمله را از پشت بلندگو اعلام کرد، مرد جوانی از میان جمعیت بلند شد و به طرف سن رفت؛ جوانی 27ساله که شاید اگر حس وظیفه‌شناسی او نبود، حالا تمامی مسافران مشهد - اصفهان که 12 شهریور 89 سوار اتوبوس اسکانیا راهی اصفهان بودند، سرنوشت دیگری داشتند.

حوادث

در جشنواره شهروند برگزیده که چهارشنبه در اصفهان برگزار شد، از مرد جوان به‌خاطر نجات جان مسافران تقدیر و وی به‌عنوان شهروند نمونه انتخاب شد.

ماجرا چه بود؟

این جوان 27 ساله که مهندس برق است، علیرضا صنعتی نام دارد. او روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری به تشریح لحظاتی پرداخت که سکته راننده اتوبوس در پشت فرمان، 46 مسافر را به وحشت انداخته بود. علیرضا گفت: شهریور ماه سال گذشته بود که به همراه همسرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودیم. 12 شهریور ماه به ترمینال مسافربری مشهد رفتیم و 2 بلیت تهیه کردیم تا به محل زندگیمان در اصفهان برگردیم. ساعت 4 بعدازظهر، اتوبوس از مشهد به سمت اصفهان حرکت کرد اما چون وضعیت داخل آن مناسب نبود، زمانی که برای صرف شام در رستوران توقف کرده بود، من و همسرم تصمیم گرفتیم که با اتوبوس دیگری به شهرمان برگردیم. برای همین وسایل و چمدانمان را برداشتیم و سوار یک اتوبوس اسکانیا شدیم که به سمت اصفهان می‌رفت.

او ادامه داد: بر حسب اتفاق، من و همسرم در صندلی پشت راننده نشستیم؛ جایی که به راحتی می‌شد راننده را دید و متوجه رفتارش بود. من معمولا وقتی در جاده هستم، به سختی می‌توانم بخوابم و به همین دلیل سعی می‌کنم با نگاه کردن به جاده خودم را سرگرم کنم. چند ساعت بعد درست زمانی که اتوبوس به گردنه ملااحمد نایین رسیده بود و بیشتر مسافرها در خواب بودند، متوجه شدم که راننده حالش خوب نیست.

عرق زیادی روی پیشانی‌اش نشسته بود و وقتی دید که من بیدار هستم، خواست که به او دستمال بدهم. من هم این کار را کردم و می‌خواستم به او بگویم که کنار جاده توقف کند تا حالش کمی بهتر شود اما یکدفعه دیدم که وی از حال رفت و روی فرمان افتاد. همه این ماجرا در کمتر از یک دقیقه رخ داد و تغییر مسیر ناگهانی اتوبوس، بقیه مسافران را هم متوجه ماجرا کرد. همه از ترس و وحشت فریاد می‌زدند و من با دیدن این صحنه به سرعت از روی صندلی بلند شدم و فرمان اتوبوس را دو دستی گرفتم.

با اینکه تا قبل از آن تجربه راندن اتوبوس را نداشتم، هر طوری بود ماشین را به کنار جاده هدایت کردم. در آن لحظه متوجه شدم که همه مسافران وحشت کرده‌اند. سرعت اتوبوس زیاد بود و حتی یک ثانیه تعلل می‌توانست اتوبوس را به عمق دره ببرد. وقتی اتوبوس را به حاشیه جاده هدایت کردم و سرعت آن کم شد، ترمز دستی را کشیدم و همه مسافران نفس راحتی کشیدند. آنها یکصدا از من تشکر کردند و آنجا بود که پیش خودم گفتم این خواست خدا بود که من و همسرم بعد از پیاده شدن از اتوبوس قبلی، سوار اتوبوس اسکانیا شویم و من اینچنین جان 46 مسافر را نجات دهم.

این مرد وظیفه‌شناس ادامه داد: پس از توقف اتوبوس بلافاصله با اورژانس جاده‌ای تماس گرفتیم و با حضور امدادگران مشخص شد که راننده اتوبوس که در حدود 47 سال سن داشت دچار سکته قلبی شده و پشت فرمان جان باخته است. درست همان لحظه که عرق سردی از پیشانی‌اش سرازیر شده بود، او سکته کرده بود و همه مسافران از شنیدن خبر مرگ او متاثر شدند. بعد از این حادثه کمک‌راننده که تا آن زمان در محل استراحت اتوبوس در خواب بود پشت فرمان نشست و به سمت اصفهان حرکت کرد. وقتی به مقصد رسیدیم، پلیس راهور استان اصفهان هم از من تشکر و قدردانی کرد، تا اینکه چند روز پیش مرا به جشنواره دعوت کردند. روز چهارشنبه به جشنواره شهروند برگزیده رفتم و در آنجا به‌خاطر اقدام سریع و نجات جان 46 مسافر، از من تقدیر و قدردانی شد.

وی درپایان گفت: آن روز اگر من منتظر می‌ماندم تا فرد دیگری برای کنترل اتوبوس دست به‌کار شود، شاید الان خودم هم زنده نبودم، اما با دیدن صحنه افتادن راننده روی فرمان، ظرف چند ثانیه خودم را به فرمان اتوبوس رساندم و آن را هدایت کردم. بعد از این ماجرا تاثیر دعای خیر مسافران اتوبوس را در زندگی‌ام دیدم و امروز هم هر جا اگر به یک مشکل و مسئله‌ای برخورد کنم بی‌تفاوت از کنار آن عبور نخواهم کرد.