گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور خبر داد که در 6 ماه نخست امسال آمار معاینه‌های افراد آسیب‌دیده در درگیری ها در مراکز پزشکی قانونی کشور 355هزار و 500 نفر بوده است.

بر اساس این آمار دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی، در مدت 6 ماه نخست امسال روزانه بیش از 1900نفر که در نزاع آسیب دیده‌اند، به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کرده‌‌اند. این بدان معناست که به‌طور میانگین هر ماه 59 هزار و 250 درگیری منجر به مراجعه یکی از طرف‌های دعوا به پزشکی قانونی وجود داشته است.

بر اساس آمار سرشماری سال 1385 در ایران حدود 17.5 میلیون خانوار زندگی می‌کنند. بر این اساس در بهار و تابستان سال1390، در هر ماه از هر 295 خانوار ایرانی یک خانوار درگیر پرونده نزاعی بوده است که به پزشکی قانونی راه پیدا کرده است. این در حالی است که بسیاری از نزاع‌ها و درگیری‌هایی که جراحت و آسیب جانی در بردارد به شکایت و پزشکی قانونی کشیده نمی‌شود برای مثال اغلب نزاع‌های خانوادگی به خاطر قبح نانوشته عرفی به شکایت و پزشکی قانونی منجر نمی‌شود.

برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی تماشای نزاع، درگیری و حتی تعدی و آسیب رساندن اعضا به هم آن قدر ناهنجار و به‌اصطلاح «زشت» نیست که برای مثال شکایت خواهر از برادر یا فرزند از پدر یا مانند آن ناشایست و نابخشودنی است!

اکثر قریب به اتفاق کودک‌آزاری‌ها و همسرآزاری‌ها هرگز آشکار نمی‌شود تا چه رسد به طرح شکایت و بررسی میزان آسیب در پزشکی قانونی.

آمار تازه‌ رئیس سازمان پزشکی‌قانونی همچنین به جز موارد نزاع منجر به قتل و به جز مواردی است که مسائلی از قبیل تجاوز و مانند آن ، اصل موضوع بوده است. مهم‌تر از همه این مسائل، روند دادرسی آنچنان زمانبر و طاقت‌فرساست و اثبات آنچنان دشوار که مردم ترجیح می‌دهند تا حدی از آسیب‌دیدگی را پیگیری نکنند.

این آمار از جهات بسیاری هشداردهنده است اما نخستین چیزی که می‌توان با گوشه‌چشمی به آن به فکر راه حل‌های آرام‌سازی اجتماعی افتاد، این است که در یک سال اخیر 69.3 درصد از قتل‌ها بدون برنامه‌ریزی قبلی و در اثر یک حادثه ناخواسته رخ داده است. اغلب ضاربان در این حوادث کنترل خشم خود را از دست داده‌اند و با آنچه در اطراف خود یافته‌اند یا سلاح سرد همراه خود، چند ضربه به طرف مقابل وارد کرده‌اند.

در موارد نزاع در 10 سال گذشته (1380 تا 1389) بیش از 5 میلیون و 800 هزار پرونده در پزشکی‌قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است و بین این سال‌ها، سال گذشته (1389) بالاترین آمار را دارد که در آن 631 هزار و 381مورد پرونده نزاع به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است.

براساس پرونده‌های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی در دهه هشتاد (1380 تا 1389)، 11هزار و 119 نفر بر اثر اصابت سلاح سرد، جان خود را از دست داده‌اند که به‌طور متوسط در هر سال یک‌ هزار و 119 نفر به همین سبک کشته شده‌اند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور که در بازدید از اداره کل پزشکی قانونی گیلان سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، در مقایسه این آمار با 6 ماه نخست سال گذشته گفت: در 6 ماه نخست امسال آمار معاینات نزاع در مراکز پزشکی قانونی کشور با 3/2 درصد کاهش، از 364 هزار و 33 مورد در مدت مشابه سال قبل به 355 هزار و 500 نفر رسیده است.

به گفته او، از کل مراجعات نزاع در 6 ماه نخست امسال 253 هزار و 39 نفر مرد و 102 هزار و 461 نفر زن بوده‌اند که تعداد زنان مراجعه‌کننده به مراکز پزشکی‌ قانونی در مورد نزاع نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/2 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 150656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز