همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: ادعای عجیب و مضحک قطع 310 اصله درخت قطور و قدیمی در یک باغ و به‌صورت همزمان آن هم به‌دلیل توفان لطیفه‌ای بیش نیست.

 علی محمد مختاری با فرار به جلو دانستن پاسخ سفارت انگلیس تاکید کرد: مقامات سفارت انگلیس فراموش کرده‌اند که ایستگاه مترو قلهک در سال 88 افتتاح شده است درحالی‌که ما از گزارش‌های موثق مبنی بر خشکاندن، قطع و آتش‌زدن درختان در سال 90 صحبت می‌کنیم.

سفارت انگلیس در بیانیه‌ای تعجب‌برانگیز مدعی‌شده بود که سال پیش، منبع آب باغ قلهک به‌دلیل توسعه متروی تهران قطع شده که این قطع آب به‌ نحو جدی سلامت درختان این مجموعه را تحت‌تأثیر قرار داده و 310 اصله درخت خشک یا ضعیف کرده که توفان موجب افتادن آنها شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه لندن باید بداند دورانی که می‌توانست هر کاری در تهران انجام دهد به پایان رسیده است تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد این بیانیه در لندن تهیه شده نه در تهران، چراکه اگر کسی با اقلیم تهران آشنا باشد درک می‌کند چنین توفانی با این قدرت در قرن گذشته در تهران رخ نداده است.

مختاری با اظهار تاسف از اینکه در باغ قلهک بیش از 310 درخت قطور و قدیمی قطع یا خشک و سوزانده شده است به تهران سما گفت: از این تعداد 237 درخت غیرمثمر با محیط بن 68 تا 270 سانتی متر و تعداد 73 درخت مثمر با محیط بن 20 تا 100 سانتی‌متر بوده که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران پس از اطلاع براساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها مصوب 1359 شورای انقلاب با این تخلف برخورد قانونی صورت داد و پرونده جهت صدور رای به کمیسیون ماده 7 ارجاع شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون مربوطه نسبت به صدور رای اقدام کرده و از قوه محترم قضاییه اعمال ماده 4 اصلاح قانون مزبور را خواستار شدند. همچنین براساس رای کمیسیون ماده 7، اخذ خسارت وارد شده و غرس دوبرابر محیط بن درختان در محل درختان خواسته شده است.

مختاری اظهار داشت: همانطور که در قانون مذکور آمده، هر کس درختان را عاملا و عامدا و برخلاف قانون قطع و یا موجبات از بین رفتن آنها را فراهم سازد علاوه بر جبران خسارت حسب مورد به پرداخت جزای نقدی محکوم شده و درصورتی‌که قطع درخت بیش از 30 اصله باشد به حبس تعزیری از 6 ماه تا 3 سال محکوم می‌شود.

وی افزود: براساس دستور ویژه شهردار تهران مبنی بر شکایت شهرداری از سفارت انگلیس در حال حاضر تیمی متشکل از زبده‌ترین وکلا و حقوقدانان برای احقاق حقوق شهروندان تهرانی مشغول پیگیری موضوع است. به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران از آنجا که پس از ابلاغ رای کمیسیون ماده 7 گزارشی رسمی مبنی بر قطع مجدد درختان و سوزاندن اعلام شده است مراتب جهت بررسی مجدد در کمیسیون ماده 7 ارائه شد و کمیسیون در جلسه ویژه مورخ 11/8/90 ضمن تاکید بر پیگیری اجرای رای قبلی، جریمه تعیین شده در جلسه گذشته را به 3 برابر، معادل 16 میلیارد و 830 میلیون ریال افزایش داد.

مختاری گفت: براساس دستور شهردار تهران در احقاق حقوق مردم ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد و اجازه نمی‌دهیم هیچ کس سرمایه‌های زیست‌محیطی شهرمان را نابود کند.

کد خبر 150219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز