چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: تا بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 4ماه زمان باقی مانده‌است.

جشنواره موسیقی فجر

این دوره از جشنواره مانند دوره قبلی با رویکرد توجه به جوانان و کشف استعدادهای جوان برگزار خواهد شد. علی ترابی که با حکم مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیر اجرایی بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر منصوب شده درباره این موضوع گفت: «عموما جشنواره باید سیاست‌های کلی خودش را مشخص و ثابت کند.

این سیاست‌ها نباید هرسال با توجه به استقبال یا عدم استقبال تغییر کند. با توجه به اینکه سال گذشته حرکات مؤثری در جشنواره صورت گرفت و ما شاهد حضور جوانان بااستعدادی بودیم، تصمیم گرفتیم که در این دوره هم این سیاست را ادامه بدهیم.»شعار حمایت از جوانان، شاید برای پرکردن جای خالی حضور هنرمندان حرفه‌ای موسیقی باشد که سال‌هاست در جشنواره موسیقی فجر شرکت نمی‌کنند. ترابی با اشاره به جایگاه هنرمندان حرفه‌ای موسیقی تصریح کرد: هنرمندان حرفه‌ای موسیقی، جایگاه و مخاطبان خودشان را در طول زمان پیدا کرده‌اند، بنابراین دیگر انگیزه‌ای برای حضور در جشنواره موسیقی فجر ندارند.

اما از سوی دیگر گروه‌های جوان که به‌دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی و اطلاع‌رسانی، فضای کافی برای مطرح شدن در دنیای حرفه‌‌ای موسیقی را ندارند، با شرکت در جشنواره موسیقی فجر می‌توانند خودشان را مطرح کنند. اگر جشنواره موسیقی فجر توانی برای رشد کمی و کیفی موسیقی کشور دارد، باید برای شناسایی این استعدادهای جوان صرف شود.او در ادامه درباره حضور چهره‌‌های سرشناس موسیقی در جشنواره افزود: درهای جشنواره به روی افراد حرفه‌ای موسیقی باز است و ما از حضور آنان استقبال می‌کنیم اما سیاست این جشنواره بر کشف استعدادهای جوان و خلاق است؛ افرادی که آینده موسیقی را خواهند ساخت.

حضور گروه‌های خارجی، یکی از نقاط قوت جشنواره خواهد بود

حکم دبیری حسن ریاحی در اختتامیه بیست‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد، با این حال فراخوان جشنواره در شهریورماه امسال پس از 8ماه منتشر شد. ترابی در پاسخ به این سؤال که آیا انتشار دیرهنگام فراخوان تأثیری در انتخاب گروه‌های خارجی خواهد داشت گفت: امسال فراخوان را نسبت به سال‌های گذشته زودتر منتشر کردیم. در این مدت هم کارهای ارتباطی با گروه‌های خارجی به خوبی پیش رفته‌ است؛ به‌نظرم امسال حضور گروه‌های خارجی یکی از نقاط قوت جشنواره خواهد بود. در این دوره ما از گروه‌های غیرحرفه‌ای خارجی برای شرکت در جشنواره دعوت به عمل نیاورده‌ایم. از سوی دیگر ما گروه‌های خارجی کوچک اما حرفه‌ای را به گروه‌های بزرگ خارجی اما غیرحرفه‌ای ترجیح دادیم؛ به همین دلیل در جشنواره شاهد اجرای چند گروه کوچک خارجی اما حرفه‌ای خواهیم بود.در فراخوان این دوره از جشنواره و با توجه به سیاست حمایت از جوانان گفته شده که گروه‌های برگزیده رتبه اول در جشنواره‌های گذشته، نمی‌توانند در بخش رقابتی شرکت کنند.

ترابی که در سال86 مدیر اجرایی ششمین جشنواره موسیقی جوان بود در این باره تصریح کرد: فلسفه و حکمت رقابت در جشنواره این است که گروه‌های جدید و جوان توانایی خودشان را اثبات کنند. گروه موسیقی‌ای که در دوره قبلی به اثبات رسیده‌ و برگزیده جشنواره هم بوده‌ است، دیگر نیاز به تثبیت ندارد بلکه باید حمایت شود و حمایت از این گروه‌های برگزیده برعهده ماست که آنان را رها نکنیم اما باید فرصت دیده شدن را به دیگر گروه‌های جدید هم بدهیم.

هنوز آمار مشخصی از شرکت‌کنندگان وجود ندارد

بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در بخش رقابتی شامل شاخه موسیقی کلاسیک ایرانی، شاخه موسیقی کلاسیک غیرایرانی، شاخه آواز جمعی، آهنگسازی(کلاسیک غیرایرانی، پایان‌نامه، بخش ویژه: کلاسیک ایرانی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی) و بخش جنبی (گروه‌نوازی در انواع موسیقی کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، آواز جمعی، پاپ، تکنوازی استادان، جشنواره جشنواره‌ها)، بخش بین‌الملل، بخش پژوهش و سخنرانی خواهد بود. سرپرست سابق دفتر موسیقی که سابقه مدیریت اجرایی در بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، ریاست بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و ریاست هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را در پرونده کاری خودش دارد، در مورد تعداد شرکت‌کنندگان جوان بخش رقابتی گفت: با توجه به اینکه زمان فراخوان جشنواره به پایان نرسیده است هنوز آمار مشخصی از شرکت‌کنندگان وجود ندارد، خصوصا تجربه نشان داده‌است که گروه‌ها در پایان زمان مشخص شده، اعلام آمادگی می‌کنند.بیست‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری حسن ریاحی 24 تا 30بهمن‌ماه سال 1390برگزار می‌شود.

کد خبر 150140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز