گروه اقتصادی: نخستین واکنش بازار آزاد ارز به سیاست جدید ارزی ابلاغ شده توسط بانک مرکزی، قرار گرفتن قیمت دلار در اوج قیمت و صف آرایی واسطه‌ها و دلال‌ها بود.

دلار آمریکا به‌عنوان ارز متعارف بازار ارز، در روز گذشته بازهم برخلاف انتظار سیاستگذاران ارزی کشور مسیر صعود را در پیش گرفت و به 1317 تومان رسید. یک مقام مسئول در بانک مرکزی در نخستین واکنش، از ناکامی این بانک در برخورد با دلال‌های بازار ارز خبر داد و اذعان کرد: متأسفانه به‌رغم تمامی این پیش‌بینی‌ها از مبادی مختلف خصوصا بانک‌ها مطلع شدیم که این افراد از طریق جعل، تقلب و همچنین انجام مسافرت‌های صوری حتی چندساعته نسبت به دریافت ارز مسافرتی اقدام می‌کردند و حتی در این رابطه با توافقات قبلی درخصوص انتفاع طرفین از ارز مسافرتی دریافتی از افرادی به‌صورت گروهی استفاده می‌شد. به گزارش همشهری، هجوم دلال‌ها و سفته بازان به بازار ارز بانکی و تقلای آنها برای حفظ التهاب در بازار آزاد از صبح روز گذشته تشدید شده است و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

سه نرخی شدن ارز؛ بازگشت به عقب

تدبیر جدید بانک مرکزی و تعیین سقف برای تقاضاهای ارزی به‌ویژه ارز مسافرتی در عمل به سه نرخی شدن نرخ ارز در بازار انجامید که یک بازگشت به سیاست‌های گذشته چند نرخی ارزی است.
از ابتدای این هفته، بانک ملی به‌عنوان اجرا‌کننده سیاست‌های رسمی بانک مرکزی با تغییر جدول قیمت ارزی خود، قیمت فروش ارز مسافرتی را از سایر ارزهای رسمی جدا کرد و براساس نرخ روز گذشته قیمت هر دلار رسمی بانک مرکزی را به‌عنوان قیمت مرجع رسمی بانک مرکزی 1087تومان و قیمت ارز مسافرتی را 1194تومان اعلام کرد؛ درحالی‌که به گزارش همشهری، نرخ دلار در بازار آزاد به 1317تومان هم رسید که این شکاف ارزی باعث شد تا ازدحام متقاضیان دریافت ارز دولتی در مقابل صرافی‌های بانک‌ها از صبح دیروز تشدید شود. مهر هم گزارش داد با توجه به صعود نرخ دلار طی روزهای اخیر، هجوم دلالان و سفته‌بازان به بازار ارز باعث تشکیل صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌های بانکی شده است.

بانک مرکزی توضیح می‌دهد

امیر رحیمی مدیر اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با سایت رسمی این بانک درباره تغییر سیاست‌های ارزی توضیح داد: براساس اطلاعات واصله در ماه‌های گذشته و پس از آنکه اختلاف بین نرخ رسمی ارز با بازار غیررسمی زیاد شد، بانک مرکزی تصمیم گرفت با پیش‌بینی مکانیسم‌هایی از سوءاستفاده برخی افراد سودجو و فرصت طلب جلوگیری کند که به همین منظور ارائه ویزای کشور مقصد، بلیت مسافرت، اصل فیش پرداخت عوارض خروج از کشور، تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی فقط از یک منبع را الزامی و به بانک‌ها اعلام کرد تا صفحه آخر گذرنامه و همچنین فیش پرداخت عوارض را به مهر ارز مسافرتی پرداخت شد ممهور کنند.

او اظهار داشت: به جز مراتب عنوان شده، ازدحام مسافرین غیرواقعی در بانک‌ها و کمیاب شدن بلیت مسافرتی برای مسافرین واقعی، بانک مرکزی را بر آن داشت تا در راستای یکی از وظایف مهم این بانک یعنی صیانت از منابع ارزی و جلوگیری از به هدررفتن آن، بخشنامه اخیر مبنی بر ارائه ارز مسافرتی بر پایه نرخ بازار فرعی ارز را صادر کند. مدیر اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی افزود: البته پرداخت ارز در بخش‌های ضروری دیگر همچون ارز درمانی برای بیماران و دانشجویان اعزامی به خارج از کشور به همان صورت قبلی ادامه دارد.

هزینه سنگینی برای یکسان‌سازی نرخ ارز دادیم

یک عضو شورای پول و اعتبار با بیان اینکه هزینه‌های بسیار سنگینی برای یکسان‌سازی‌ نرخ ارز دادیم، خواستار اعمال سیاست هدفمند در نرخ‌گذاری و اجرای سیستم کنترل شده توزیع ارز شد. به گزارش مهر، کوروش پرویزیان با بیان اینکه دولت اصلی‌ترین مرجع تزریق ارز به بازار و منبع تامین ارز درآمدهای نفتی است، اذعان کرد: گاهی تغییرات اعمال شده در روش توزیع و فروش ارز و سیاست‌هایی که در این بازار اعمال می‌شود، نوساناتی را در نرخ ارز در بازار ایجاد می‌کند.او افزود: سیاست‌های دونرخی و سه‌نرخی مشکل ایجاد می‌کند که این مشکلات در بحث امضاهای طلاهایی که مطرح می‌شود، بیشتر نمایان می‌شود.

کد خبر 150116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز