گروه اقتصادی: بازار ارز در داخل کشور همچنان متلاطم است و در روزی که معاون ارزی بانک مرکزی رودرروی خبرنگاران برنامه‌های این بانک را برای مهار التهاب ارزی تشریح کرد، شکاف بین قیمت بانکی و آزاد نرخ ارز بیشتر شد و هر دلار آمریکا به‌عنوان ارز شاخص در بازار آزاد 1290 تومان قیمت خورد و یک گام بلند به سمت 1300 تومان برداشت درحالی‌که نرخ رسمی دلار از سوی بانک مرکزی 1073 تومان اعلام شد.

به گزارش همشهری، سید کمال سید علی معاون ارزی بانک مرکزی چهارشنبه اختلاف 217 تومانی قیمت دلار در بازار آزاد و بانکی را به مقاومت برخی سودجویان برای کاهش اختلاف قیمت نرخ دلار در بازار آزاد و دولتی نسبت داد و اظهار کرد: واردکنندگان کالا به میزان نیاز واردات، ارز دریافت می‌کنند. به گفته او ملاک فروش ارز به واردکنندگان کالا ارائه پروانه سبز گمرکی خواهد بود.

معاون ارزی بانک مرکزی تایید کرد: براساس آمارها در 4 ماه پیش حدود 80 درصد ارز بدون پروانه گمرکی فروخته می‌شد اما طبق آمارهای هفته گذشته، اکنون80 درصد ارز با پروانه در سیستم بانکی تقاضا می‌شود، لذا مبالغ ارز مناطق آزاد کاهش یافته و به سرزمین اصلی افزوده شده است. سیدعلی با اشاره به اینکه بیش از 600 شعبه بانکی ارز مورد نیاز را می‌فروشند، افزود: تقاضاهای واهی در شعب وجود دارد و این در حالی است که مسافران در عرض 10تا15دقیقه می‌توانند ارز مورد نیاز خود را در شعب 3بانک در فرودگاه دریافت کنند.

به گزارش مهر، معاون ارزی بانک مرکزی با اعلام جزئیات ایجاد خط اعتباری 5 میلیارد دلاری برای تجار، از کاهش بدهی فاینانس خارجی به 6 میلیارد دلار خبرداد و گفت: مجموعه اقدامات به سمت متعادل کردن منابع و مصارف ارزی پیش می‌رود و بانک مرکزی به‌دنبال تامین ارز مورد نیاز تجار و بازرگانان و همچنین ارز مسافری است. او از یکسان شدن میزان واردات و فروش ارز در سال‌جاری خبر داد و بیان داشت: 8 تا 10 میلیارد دلار از فروش ارز سیستم بانکی مربوط به ارز مسافری است که البته با توجه به‌وجود تحریم‌های اخیر در انتقال ارز مورد نیاز تجار و بازرگانان وقفه‌هایی نیز ایجاد شده است.

ارز دو نرخی مهم‌ترین مشکل صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات هم گفت: در حال حاضر دوگانگی نرخ ارز عمده‌ترین چالش پیش روی صادرکنندگان کشور است، لذا تسهیلات ارزی با نرخ دولتی به صادرکنندگان عرضه می‌شود.

به گزارش فارس، بهمن وکیلی تصریح کرد: برای توسعه صادرات کشور باید دولت با اتخاذ سیاست‌های راهبردی، صادرکنندگان را برای تصاحب بازارهای بین‌المللی و رقابت با دیگر صادرکنندگان کشورهای جهان مهیا کند.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های برون‌رفت کشور از معضلات اقتصادی، توسعه پایدار صادرات است، اظهار داشت: باید دولت با اتخاذ سیاستگذاری مناسب و همگرایی در بین بنگاه‌های خصوصی و دولتی، وظایف صادراتی را تعیین و تقسیم‌بندی کند.

طلا دوباره خیز برداشت

قیمت جهانی هر اونس طلا روز گذشته با عبور از مرز 1700‌دلار دوباره خیز برداشت؛ هرچند تا رسیدن به رکورد 1895 دلاری فاصله دارد.

به گزارش همشهری، قیمت جهانی این فلز گرانبها با افزایشی 50 دلاری به 1716 دلار تا ساعت17 چهارشنبه به وقت تهران رسید که افزایش قیمت انواع سکه در بازار داخلی را به همراه داشت. بهای هر قطعه سکه طرح قدیم، جدید، نیم و ربع سکه در بازار آزاد شهر تهران در روز گذشته به‌ترتیب تا 595، 576، 267 و 145‌هزار تومان پیش رفت. افزایش قیمت طلا دیروز در حالی اتفاق افتاد که در چند هفته اخیر قیمت این فلز با ارزش تا 1585‌دلار هم افت کرده بود.

کد خبر 149552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز