گروه بین‌الملل: عضویت کامل فلسطین در سازمان‌ آموزشی، علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل‌‌متحد(یونسکو) با رأی مثبت اکثریت قابل توجه کشورهای عضو این سازمان، خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به‌دنبال داشت.

ملل

در مقابل فلسطینی‌ها روز گذشته اعلام کردند که اکنون در تلاش برای عضویت در ۱۶سازمان بین‌المللی دیگر هستند.دولت آمریکا در واکنش به رأی مثبت اعضای یونسکو به عضویت کامل فلسطین و در تقابل با سازمان ملل، اعلام کرد که پرداخت حدود ۶۰میلیون دلار کمک خود به این سازمان را در ماه آینده لغو کرده است. ویکتوریا نولاند، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما قرار بود در ماه نوامبر یک پرداخت ۶۰میلیون دلاری به یونسکو داشته باشیم که این پرداخت را انجام نخواهیم داد. وی با تأسف‌آور بودن و زودهنگام خواندن پذیرش فلسطین در یونسکو هشدار داد که این مسئله محدودیت قانونی طولانی مدتی را به جریان می‌اندازد که دولت آمریکا را به عدم پرداخت تعهدات مالی خود به یونسکو ملزم می‌کند.

آمریکا حدود یک‌پنجم هزینه سالانه این سازمان، یعنی حدود 70میلیون دلار را در سال تأمین می‌کرد. مقام‌های واشنگتن پیش از این تهدید کرده بودند که درصورت پذیرش فلسطینبر اساس قوانین خود کمک‌های مالی خود به یونسکو را قطع خواهند کرد. آمریکا به‌عنوان متحد همیشگی اسرائیل قانونی دارد که دولت این کشور را ملزم به قطع کمک‌های خود به هر سازمان بین‌المللی درصورت پذیرش عضویت فلسطین می‌کند.

در رای‌گیری روز دوشنبه در پاریس، ۱۰۷کشور به عضویت فلسطینی‌ها رأی مثبت، ۱۴کشور رأی منفی و ۵۲کشور هم رأی ممتنع دادند. رأی مثبت فرانسه باعث خشم رژیم صهیونیستی و آمریکا شد. فرانسوی‌ها قبلا قول رأی منفی داده‌بودند. تقریبا تمامی کشورهای عربی، آمریکای لاتین، آفریقایی و آسیایی به عضویت فلسطینی‌ها رأی مثبت دادند. اسرائیل، آمریکا، استرالیا، کانادا و آلمان هم از جمله کشورهایی هستند که به این مسئله رأی منفی دادند. درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل همچنان در شورای امنیت در دست بررسی و قرار است به زودی در این باره رای‌گیری شود.

نگرانی دبیرکل

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته به‌دنبال اعلام قطع کمک‌های آمریکا به یونسکو هشدار داد که این مسئله می‌تواند این سازمان را با مشکلات مالی روبه‌رو کند. به گزارش شینهوا، وی اعلام کرد: این تصمیم کشورهای عضو است اما من به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل باید این حقیقت را به سازمان‌های وابسته گوشزد کنم.

هراس تل‌آویو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته به همراه اعضای مهم کابینه خود در این رابطه تشکیل جلسه دادند تا واکنش‌های احتمالی این رژیم به این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است که گفته می‌شود مقام‌های این رژیم ممکن است تصمیم به قطع همکاری‌های خود با یونسکو بگیرند. وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که این رژیم درباره آینده خود با یونسکو تصمیم خواهد گرفت. این وزارتخانه در بیانیه خود همچنین مدعی شده است که این مسئله به مثابه رد تلاش‌های جامعه جهانی برای پیش بردن روند صلح خاورمیانه است.آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه این رژیم هم اعلام کرده است به‌خاطر این مسئله اسرائیل باید تمامی روابط خود با تشکیلات خودگردان را قطع کند.

استقبال حماس

جنبش حماس در واکنش به عضویت فلسطین در یونسکو با استقبال از این مسئله اعلام کرد که این اقدام بر حق بودن قضیه فلسطین را ثابت کرد.این جنبش در بیانیه‌ای تأکید کرد: این اقدام گام مثبتی در راستای خدمت به قضیه فلسطین و حمایت از مقدسات و میراث فلسطین در مقابله با تجاوزات اسرائیل به‌ویژه یهودی‌سازی‌ قدس و مسجدالاقصی محسوب می‌شود. در این بیانیه آمده است: موافقت اغلب کشورهای جهان با عضویت فلسطین در یونسکو، بر حق بودن قضیه فلسطین را تأکید و وحشی‌گری اشغالگران اسرائیلی و جانبداری آمریکا از سیاست‌های نژادپرستانه این رژیم را فاش می‌کند.

پیامدهای عضویت در یونسکو

یکی از اصلی‌ترین پیامدهای عضویت فلسطین در یونسکو، قدرت گرفتن آنها در مقابل رژیم صهیونیستی است که تلاش می‌کند در اماکن مقدسی همچون بیت‌المقدس شهرک‌سازی کند. بیت‌المقدس میراثی تاریخی است که تحت حفاظت یونسکو قرار می‌گیرد.

کد خبر 150111
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز