700 خانوار روستای علی‌آباد شهرستان ارزوئیه در حالی در معرض برق‌گرفتگی قرار دارند که شبکه برق این روستا فاقد تیر برق است و سیم‌ها و حتی کابل‌های فشار قوی برق در معابر رها شده و پیگیری اهالی نیز برای رفع مشکل بی‌ثمر مانده است.

روستای علی آباد- سیم های برق


به گزارش مهر، ارزوئیه چندی پیش در پی تقسیمات جدید جغرافیایی استان کرمان به شهرستان تبدیل شد و خواسته چندین ساله مردم این بخش از استان پهناور کرمان جامع عمل پوشید اما در این میان باید دید امکانات این شهرستان‌های تازه تاسیس تا چه اندازه به شهرستان شباهت دارد و مسئولان چه برنامه‌ای برای ورود امکانات به این شهرستان‌ها مدون کرده‌اند.

هر جا که خانه‌ای بنا شده مردم سیم‌های برق را از روی زمین و کنار دیوارها به سمت خانه کشیده‌اند و وضعیت بسیار نامطلوبی ایجاد شده است که در کنار نازیبایی، خطرات بسیار زیادی را نیز برای ساکنان این روستا به‌وجود آورده به‌طوری که به گفته روستائیان تا‌کنون چندین نفر به این دلیل دچار برق‌گرفتگی‌شده‌اند.

آنچه مسلم است اینکه شبکه برق علی‌آباد از هیچ‌گونه استانداردی برخوردار نیست و باید در این میان بررسی کرد که بروز چنین وضعیتی در مکانی که 2 هزار نفر زندگی می‌کنند و صدها کودک در کوچه‌ها و خیابان‌هایی که رشته‌های درهم‌تنیده برق در آن روی زمین رها شده است بازی می‌کنند به چه دلیل رخ داده است و هرچه زودتر این مشکل با تامین اعتبار لازم برطرف شود.

برق‌گرفتگی علی‌آبادی‌ها را تهدید می‌کند

یک دانش‌آموز در این خصوص می‌گوید: تاکنون وجود سیم‌های برق موجب برق‌گرفتگی تعدادی از دوستانم شده است و هر روز باید با نگرانی از کنار کوچه و خیابان عبور کنیم و به مدرسه و یا منزل برویم.

این محصل اهل روستای علی‌آباد ادامه داد: خانواده‌های ما کمتر اجازه می‌دهند خارج از منزل حضور داشته باشیم و شب‌ها نیز از هر گونه روشنایی برق در کوچه‌ها بی‌نصیب هستیم.
یک زن روستایی نیز در این خصوص گفت: کابل‌های برق روستا روی زمین رها شده و کوچه‌ها مملو از سیم‌های برق درهم‌تنیده است و مردم هم برای استفاده از برق چاره‌ای جز استفاده از این سیستم را ندارند زیرا در واقع تیر برقی برای قراردادن سیم‌ها روی آن وجود ندارد.
وی گفت: مردم برای رفع‌‌مشکل خود ستون‌هایی درست کرده‌اند و با نصب شبکه‌های تقسیم روی آنها سعی کرده‌اند مشکل را کمتر کنند اما آیا این راه حل توزیع برق روستایی است که حداقل 700 خانوار جمعیت دارد و هر کس که از خانه خارج می‌شود باید بقیه نگران باشند که نکند دچار برق‌گرفتگی شود.
رفت و آمد خودروها نیز دور از خطر نیست تاکنون بر اثر عبور خودروها از روی سیم‌های برق شبکه دچار مشکل شده است و حتی در یک مورد یک خودرو نیز دچار آتش‌سوزی شد که راننده آن فقط شانس آورد که با برق‌گرفتگی جان خود را از دست نداد.
محمد بختیاری، عضو شورای اسلامی علی‌آباد نیز درخصوص این وضعیت گفت: شورا بارها پیگیر رفع این مشکل بوده است و با مسئولان مختلف مکاتبه کرده‌ایم چه زمانی که ارزوئیه شهرستان شد و چه زمانی که زیرنظر شهرستان بافت بود با مسئولان هر دو شهرستان مکاتبه شده است.
وی درخصوص شبکه توزیع نابسامان روستا گفت: امتیازهای برق به مردم واگذار شده و مردم هم به ناچار و برای رفع نیاز خود مجبورند از این سیستم برق‌رسانی استفاده کنند.
مسئول دفتر سیاسی فرمانداری ارزوئیه در زمینه مشکلات روستای علی‌آباد شهرستان ارزوئیه گفت: از سال‌ها قبل شایعه شده بود که روستای علی‌آباد مرکز بخش صوغان می‌شود و همین مسئله موجب شد یکباره جمعیت این روستا افزایش یابد و این افزایش جمعیت هیچ تناسبی با زیرساخت‌ها از جمله برق و آب نداشت به همین دلیل مشکلاتی در این روستا پیش آمد که یکی از این مسائل همین وضعیت نابسامان شبکه برق روستاست که موجب نگرانی ساکنان علی‌آباد شده است.
زند ادامه داد: همین مسئله موجب شده برخی افراد که نزدیک 40 تا 50 درصد ساکنان روستا هستند سیم‌های برق را از کوچه‌ها و معابر منتقل کنند که وضعیت نامطلوبی ایجاد کرده است.
رفع مشکل نیاز به تأمین اعتبار دارد
قائم مقام مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان نیز که این روستا را تحت حوزه فعالیت خود دارد اظهار داشت: بهسازی شبکه برق این روستا در اولویت کاری ما قرار دارد و تاکنون نیز هرچه در توان داشته‌ایم انجام داده‌ایم اما این توسعه به اعتبار نیاز دارد که هم‌اکنون در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.
مراد امیری مقدم ادامه داد: برخی از تابلوهای برق در این روستا واگذار شده است که در راستای رفع نیاز مردم بوده است و برخی نیز به‌صورت غیرمجاز از برق استفاده می‌کنند.

کد خبر 150031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز