گروه سیاسی: وزیرامورخارجه کشورمان که در هفته جاری به‌ دلیل فوت ولیعهد عربستان عازم عربستان سعودی شد قصد دارد به لیبی سفر کند.

دیپلمات ها

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پاسخ کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگوی مفید با ایران گفت:

ما هم برای گفت‌وگوی مفید آمادگی داریم. اول هفته جاری، کاترین اشتون در پاسخ به نامه یک ماه پیش سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که اعضای گروه موسوم به 1+5 حاضرند در چند هفته آینده با مقامات ایرانی دیدار کنند. اشتون البته شرطی برای این مذاکرات تعیین کرده و گفته است دور قبلی مذاکرات که در ماه ژانویه (اول و دوم بهمن) در استانبول انجام گرفت نباید تکرار شود و اعضای 1+5 [که او از آنها به‌عنوان قدرت‌های بزرگ یاد کرده است] به شرطی که تهران آماده باشد «به‌نحوی جدی در گفت‌وگوهای مفید شرکت کند» به مذاکرات ادامه می‌دهند.

سفر به عربستان و لیبی

مهمان پرست همچنین درخصوص طرح گام به گام روسیه به مهر گفت که همچنان از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

وزیرامورخارجه که در هفته جاری به‌دلیل فوت ولیعهد عربستان عازم عربستان سعودی شد قصد دارد به لیبی سفر کند. مهمانپرست درخصوص برنامه صالحی برای سفر به لیبی گفت: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران که حامی مردم منطقه در جریان تحولات بوده در نخستین روزهای آزادی کامل لیبی به‌منظور اعلام آمادگی برای کمک به بازسازی این کشور و نیز نشان دادن همراهی ایران با مردم لیبی این سفر در دستور کار قرار دارد که به‌زودی انجام می‌شود. وزیرامورخارجه 3روز پیش نیز در پیامی به همایش ملی روابط ایران و اتحادیه اروپایی با بیان اینکه روابط فی ما بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است از آمادگی ایران برای مذاکره با اروپا خبر داد.

سفر هیأت پارلمانی اروپا

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از سفر هیأت پارلمانی اروپا ظرف 10 روز آینده به‌منظور تبادل نظر درباره مسائل مختلف به تهران خبر داد. کاظم جلالی با بیان اینکه گروه‌های اپوزیسیون از جمله سازمان منافقین طی سفرهایی که به اروپا داشتند اطلاعات غلط و نادرستی علیه ایران ارائه کردند که موج منفی علیه کشورمان به‌وجود بیاید، گفت: پارلمان اروپا در این سفر با اعضای فراکسیون اکثریت و اقلیت مجلس و کمیسیون‌ امنیت ملی و کمیته حقوق بشر دیدار خواهند داشت.

سفر بارزانی به تهران

جهت تداوم گفت‌وگوها، روز شنبه 7 آبان ماه مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق به دعوت رسمی ایران به همراه هیأتی بلند پایه با مقامات عالی‌رتبه ایرانی دیدار می‌کند. دوم شهریورماه سال‌جاری هم نیچروان بارزانی، به نمایندگی از رئیس منطقه کردستان وارد تهران شد و با رئیس‌جمهور، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و وزیر امورخارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار نیچروان پس از 2 ماه حمله متوالی به مواضع پژاک صورت گرفته و حول محور درگیری‌های چند ماهه اخیر نظامی ایران با پژاک در نقاط مشترک مرزی با کردستان عراق بود. نیچروان پس از سفر خود گفته بود که مشکلاتی که پ ک ک و پژاک به‌وجود آورده‌اند موجب دل‌آزردگی ایران و ترکیه شده است.مرور تحرکات جدید دستگاه دیپلماسی در سطح بین‌المللی نشان از برنامه‌ایران برای ایفای نقشی فعال‌تر در بعد سیاست خارجی دارد که خود عاملی مهم در خنثی سازی سنایوری خیالی آمریکایی‌ها در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن است.

کد خبر 149563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز