چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل - عبدالله آلبوغبیش: نتایج رسمی شمارش آرای انتخابات تونس هنوز اعلام نشده اما حزب اسلامی نهضت اکثریت آرا را در این انتخابات به دست آورده‌است

تونس

 درباره دولت آینده تونس و حزب نهضت با حجت‌الله جودکی کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مرحله بعد از تشکیل مجلس مؤسسان چه خواهد بود؛ آیا تدوین قانون اساسی است یا تشکیل دولت و یا موارد دیگر؟

طبق اخبار منتشر شده باید تدوین قانون اساسی باشد. راشد الغنوشی اعلام آمادگی کرده تا با تمام احزاب سکولار چه سوسیالیست و چه لیبرال و غیره برای تشکیل دولت آینده همکاری کند. حزب غنوشی بیش از 40 درصد آرا را کسب کرده و بقیه احزاب 60 درصد آرا را به دست آورده‌اند اما این احزاب پراکنده هستند و از این رو، غنوشی فرصت خوبی دارد تا ضمن ائتلاف با احزاب مختلف، دولت موفقی تشکیل دهد. بنابراین، دولت آینده تونس ائتلافی خواهد بود.

  • غنوشی چگونه رهبری است؟

اگر مواضع غنوشی را از یک سال پیش تاکنون دنبال کنید، درخواهید یافت که وی تلاش فراوانی کرده تا اسلام هراسی را از بین ببرد یعنی نگاهی که گروه‌های تندرو ایجاد کرده بودند و غرب به آن دامن می‌زد. غنوشی این دیدگاه را به حداقل کاهش داد و علت آن هم مواضع نرم و انعطاف پذیرش بود. وی می‌کوشد تا به مردم تضمین بدهد که تمامی مخالفان را به رسمیت می‌شناسد و کسی را حذف نخواهد کرد. وی بر اهداف اسلام یعنی آزادی و عدالت تاکید می‌کند این نقطه تفاوت وی با دیگر گروه‌های تندرو راست و باعث می‌شود تا مردم میان وی و دیگر احزاب تمایز قائل شوند.

  • آیا غنوشی در دولت آینده سمتی را به‌عهده خواهد گرفت و در این صورت، پست وی چه خواهد بود؟

بعید است که غنوشی سمتی را به‌دست بگیرد؛ چون خودش بارها این را اعلام کرده و بیشتر سعی دارد تا کاریزماتیک رفتار کند و نقشی مشابه با نقش نلسون ماندلا ایفا نماید. در این بین، اگر صحنه سیاسی تونس ایجاب کند که کار دیگری بکند آن بحث دیگری است.

  • وضعیت دولت آینده (به رهبری حزب نهضت) چگونه خواهد بود؟

اگر غنوشی بتواند همین مواضع خود را حفظ کند و در عمل به آنها وفادار باشد بسیاری از نگرانی‌ها را در جامعه تونس از بین می‌برد. برای نمونه، عبدالجلیل التمیمی به‌عنوان فردی با مواضع سکولار بسیار از مواضع غنوشی خرسند است و افکار وی را منطقی می‌داند. اگر غنوشی بتواند این مواضع را ادامه دهد فکر می‌کنم که موفق خواهد بود.

کد خبر 149548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز