جمعه ۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

حسین کچوئیان* تحولات اخیر انتخاباتی در تونس و پیروزی حزب اسلامگرا در این کشور دور از ذهن نبود بلکه در راستای جنبش انقلاب اسلامی این کشور اتفاق افتاد.

حسین کچوئیان

سؤال اینجاست که این تحول تا کجا می‌تواند پیش برود؟ توجه به این نکته که حزب نهضت توانسته 40درصد کرسی‌های مجلس مؤسسان این کشور را به‌خود اختصاص دهد بسیار مهم است، چون ظرفیت این کشور را برای تحقق حرکت انقلاب اسلامی و پیوستن به جبهه مقاومت مشخص می‌کند.

حزب نهضت در دوران بن علی کاملاً تخریب شد، به این معنا که در حدود 10سال پیش یعنی هنگامی که جریان موج اول انقلاب اسلامی به منطقه رسید و کشورهای الجزایر، تونس و سودان به پاخاستند، تنها سودان توانست به نتیجه برسد و دو کشور دیگر سرکوب شدند.

اتفاقی که طی آن سال‌ها افتاد این بود که بن‌علی یک سرکوب و سکولاریستی بسیار خشن در تونس علیه حرکت اسلامی حاکم کرد؛ رؤسا و رهبران تشکیلات نهضت اسلامی در تونس یا در زندان بودند یا خارج از کشور به سر می‌بردند، به همین دلیل چیزی از نهضت باقی نمانده بود، به همین دلیل نیز در تحولات اخیر، در بدو امر چون این نیروها در تبعید یا زندان به سر می‌بردند، هیچ نقشی نداشتند و به‌رغم این، چنین پیروزی‌ای نصیب اسلامگراها در مجلس مؤسسان تونس شد. هیأتی که اجرای انتخابات را در دست دارد، از چپ‌ها و لیبرال‌های تونس تشکیل شده است.

هیأت مجری قواعد انتخابات را به‌گونه‌ای تنظیم کردند که اسلامگراها نتوانند به‌طور کامل مسلط شوند؛ اتفاق اخیر نیز برایند کامل ظرفیت اسلامی این کشور نیست. اگر این قواعد نبود، نتایج خیلی متفاوت‌تر می‌شد. این هیأت انتخاباتی 40درصد را به مستقل‌ها اختصاص داده است، با وجود این حزب نهضت توانست بر رقیبش که تنها 14درصد آرا را جذب کرد، پیروز شود.

این مختصر نشان می‌دهد که ظرفیت تونس برای اسلامی شدن و پیوستن به جبهه مقاومت زیاد است ولی آینده و اتفاقات بعدی در این کشور مشروط به مواردی است؛ یکی از موارد غلبه بر موانعی است که غرب و نیروهای سکولار در تونس ایجاد می‌کنند. آمریکا و اسرائیل بر سر اینکه در مقابل تحولات اخیر چگونه برخورد کنند اختلاف داشتند. اسرائیلی‌ها می‌گفتند این جریان از بهار عربی به بوستان ایرانی تبدیل می‌شود و جبهه مقاومت را محکم‌تر می‌کند ولی آمریکایی‌ها می‌گفتند که ما می‌توانیم حرکت‌ها را مهار کنیم لذا حل مسئله به این برمی گردد که جریان اسلامی چگونه می‌تواند در مقابل طرح‌های آمریکایی بایستد و مقاومت کند. آمریکایی‌ها روند اسلام هراسی و ایران هراسی را با قوت پیگیری می‌کنند.

راشد غنوشی، رئیس حزب نهضت ارتباطات بسیار محکمی با انقلاب اسلامی داشته و از افراد طرفدار و محب امام خمینی(ره) است، هرچند به‌دلیل موانع و اقدامات طرف مقابل کمتر مجال بروز فعالیت‌های سیاسی یافته است؛ به‌عنوان مثال ایشان به خاطر انتخابات تونس به کنفرانس بیداری اسلامی تهران نیامد، چراکه می‌دانست پیکان تبلیغات منفی ایران هراسی و اسلام هراسی هزینه‌های سنگینی ایجاد می‌کند.

با وجود این روابط ایران و تونس در آینده مستحکم‌تر خواهد بود. همانطور که جبهه مقابل درصدد است تا مانع تحول شود، ما به‌عنوان رهبری جبهه مقاومت در جهان اسلام مسئولیت زیادی داریم و براساس منافع و مصالح ملی مان باید در جهت خواسته‌های مردم این کشور نقش آفرینی کنیم.

*عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

کد خبر 149657
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز