گروه بین‌الملل: با روشن شدن پیروزی بزرگ حزب اسلامگرای نهضت در انتخابات مجلس مؤسسان تونس، رهبر این حزب از تشکیل دولت تا ماه آینده خبر داد.

تونس

به گزارش خبرگزاری فرانسه، راشد غنوشی در یک گفت‌وگوی رادیویی اعلام کرد: تا همینجا روشن شده که حزب ما حزب پیروز است و این طبیعی است که حزب دارای اکثریت در انتخابات دولت را تشکیل می‌دهد.

او گفت: دولت تونس تا حداکثر یک ماه دیگر تشکیل خواهد شد. انتخابات تونس برای تشکیل مجلس مؤسسان روز یکشنبه برگزار شد. نتایج این انتخابات هنوز به‌طور کامل اعلام نشده ولی نتایج اولیه، نظرسنجی‌های انجام شده قبل از انتخابات را تایید کرده و نشان می‌دهد که حزب نهضت نزدیک به نیمی از کرسی‌های مجلس را به دست آورده‌است. مجلس مؤسسان مسئولیت تدوین قانون اساسی جدید، تشکیل دولت موقت و تعیین تاریخ انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری را به‌عهده خواهد داشت.

یک روز بعد از برگزاری این انتخابات که نخستین انتخابات آزاد تاریخ تونس به حساب می‌آید، رئیس ستاد تبلیغاتی حزب نهضت اعلام کرد که این حزب برنده انتخابات است. احزاب رقیب نهضت یعنی حزب پیشروی دمکراتیک و حزب کنگره برای جمهوری که از جریان‌های سکولار و چپ هستند، شکست در انتخابات را پذیرفته‌اند و برای گفت‌وگو با حزب نهضت برای تشکیل دولت ائتلافی اعلام آمادگی کرده‌اند. مقامات حزب نهضت هم از روز دوشنبه خبر از شروع مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی با حضور گروه‌های دیگر داده‌اند.

قانون انتخابات تونس طوری طراحی شده که هیچ حزبی اکثریت مطلق نداشته‌باشد. به این ترتیب حزب نهضت با وجود به دست آوردن رای بالا، اکثریت مطلق ندارد و برای تشکیل دولت باید با احزاب دیگر ائتلاف کند. مجلس مؤسسان تونس 217 کرسی دارد و مقامات حزب نهضت می‌گویند که نیمی از کرسی‌ها را به دست آورده‌اند. تا‌کنون سرنوشت 73 کرسی مجلس به‌طور قطعی مشخص شده که از این تعداد 37 کرسی به حزب نهضت اختصاص یافته‌است.

شمارش اولیه آرا نشان می‌دهد که احزاب کنگره برای جمهوری و درخواست برای عدالت و توسعه به‌طور مشترک در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود که حزب درخواست برای عدالت و توسعه مورد حمایت مالی هاشمی حمدی میلیونر مستقر در لندن است. این میلیونر رابطه نزدیکی با زین‌العابدین بن‌علی دیکتاتور برکنار‌شده تونس دارد. حزب چپگرای تکتل در جایگاه سوم واقع شده‌است. اکنون میان گروه‌های چپ و سکولار تونس رقابتی برای گفت‌وگو با حزب پیروز نهضت ایجاد شده و هر یک تلاش می‌کنند زودتر بر سر تشکیل دولت ائتلافی با این حزب به توافق برسند. بعضی گروه‌های کوچک‌تر سکولار و چپگرا هم درصدد تشکیل جبهه‌ای مقابل حزب پیروز نهضت در مجلس مؤسسان برآمده‌اند.

نتیجه انتخابات به‌دلیل میزان بالای مشارکت مردم و غافلگیر شدن کمیته برگزاری انتخابات بازهم به تاخیر افتاده‌است. نزدیک به 90درصد از مردم تونس در این انتخابات شرکت کرده‌اند. در روزهای اخیر با وجود اینکه پیروزی حزب نهضت در انتخابات برای همه مشخص شده، راشد غنوشی از اعلام رسمی این پیروزی و ادای نطق در این باره خودداری کرده‌است. سخنان او در گفت‌وگو با رادیو تونس درباره تشکیل دولت تا یک ماه دیگر نخستین اظهارنظر او بعد از انتخابات بوده‌است.

دیدار با مدیران بازار سهام

غنوشی با گروهی از مدیران بورس تونس و عده‌ای از تجار و بازرگانان این کشور دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام حزب نهضت اعلام کرد، غنوشی در این دیدار به این مدیران پیام داد که حزب او کاملا از فضای کسب و کار تجارت حمایت می‌کند و اهمیت زیادی برای بورس قائل است. بعد از انتشار خبر این دیدار، شاخص بورس تونس1.5درصد رشد یافت.

کد خبر 149545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز