گروه شهری: کلنگ احداث یازدهمین طرح از سلسله طرح‌های نوسازان در منطقه 15 شهر تهران با 300 واحد مسکونی به زمین زده شد.

در شرایطی که وسعت بافت‌های فرسوده تهران هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود به نظرمی‌رسد به جز چند طرح شهرداری تهران که در قالب طرح نوسازان از اردیبهشت ماه گذشته آغاز شده است هیچ حرکتی برای نوسازی بافت‌های فرسوده از سوی متولیان امر صورت نگرفته باشد.

به عنوان نمونه در مصوبه اخیر شورای اقتصاد درباره ارائه تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده در چند شهر بزرگ کشور، متاسفانه هیچ توجهی به بافت فرسوده تهران نشده است.

علاوه براین طولانی بودن زمان تحقق فاینانس‌های درنظرگرفته شده برای نوسازی بافتهای فرسوده موجب شده شهرداری تنها با اعتبارات خود و نیز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نوسازی بخش‌هایی از مناطق  ۱۷، ۱۶، ۱۵و  ۱۹را در پیش گیرد به گونه‌ای که با تملک املاک فرسوده مردم تسهیلاتی در اختیار خانواده‌هایی که به واسطه این تملک در تامین مسکن دچار مشکل می‌شوند قرارداده و مسکن استاندارد جایگزین آن می‌سازد.

بنا براین گزارش، غیر از حوزه شمال و شمالغرب تهران همچون مناطق یک، 2، 3، 5، 6 و  ۲۲تهران که درصد کمی‌از بافت مسکونی آنها فرسوده هستند در بقیه مناطق تهران حداقل ۷۰ درصد سازه‌ها در ردیف بافتهای فرسوده به شمارمی‌روند.

در این باره علیرضا عندلیب مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اظهار امیدواری کرده است پروژه نوسازان با احداث واحدهای مسکونی جایگزین بتواند بخشی از مشکلات ساکنین بافتهای فرسوده و آن دسته از شهروندانی که املاکشان در طرح‌های نوسازی قرارگرفته مرتفع سازد.

وی افزود: از اردیبهشت ماه امسال تا کنون تعداد 7هزار واحد مسکونی جایگزین درپوشش 14 پروژه نوسازان در مراحل مختلف اجرایی قرار گرفته که تعدادی از این پروژه‌ها در مرحله طراحی، مذاکره و عقد قرارداد با سرمایه گذار و تعدادی نیز در مرحله عملیات اجرایی ساخت و ساز قراردارد.

عندلیب ادامه داد: پروژه‌های نوسازان در مرحله نخست و حداکثر تا نیمه اول سال 86 تا سقف 20 هزار واحد و پس از گذراندن مراحل انتخاب زمین، طراحی و سرمایه گذار افزایش خواهد یافت.

به گفته مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران به جز نوسازان یک که برحسب ضروریاتی شهرداری تهران مستقیما عملیات اجرایی آن را برعهده گرفته سایر پروژه‌های نوسازان از طریق جذب سرمایه‌های بخش خصوصی ادامه خواهد یافت.

کد خبر 14937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز