مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: 80 درصد بافت تاریخی شیراز فرسوده است و به بازسازی نیاز دارد.

محمودرضا طالبیان، شهردار بافت تاریخی شیراز ، وجود کوچه‌های تنگ و باریک را از مشکلات جدی برای بازسازی بافت تاریخی و فرهنگی شیراز دانست و اضافه کرد: نبود راه دسترسی به بناهای موجود در بافت قدیمی، بازسازی این منطقه را محدود کرده است.

وی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به بافت تاریخی شیراز نگرش کاملا موزه‌‌ای دارد و همان قوانینی را اعمال می‌کند که بر مجموعه‌ باستانی تخت جمشید (پارسه) حاکم است و هر تغییری را در آن محدود کرده است.

طالبیان با بیان این‌که بافت قدیمی با مردم آن هویت پیدا می‌کند، امکان هرگونه تخلیه‌ ساکنان این بافت را مردود دانست و افزود: بافت قدیمی شهرها در کشورهای پیشرفته، ساختمان‌های ارزشمندی دارد که قابلیت حفظ آنها وجود داشته است؛ اما در بافت قدیمی شیراز فقط 400 خانه‌ با ارزش هستند و بقیه فرسوده شده‌اند و ارزش نگهداری ندارند.

شهردار بافت تاریخی شیراز با بیان این‌ که مخروبه‌ها را اثر تاریخی نمی‌توان نامید، بیان کرد: با هر بارندگی باید آوارهای ساختمان‌های ویران‌شده در این بافت را جمع کرد. ازسوی دیگر، باید دعا کنید که زلزله‌ای  خفیف‌تر از بم در شیراز رخ ندهد.

او با تاکید بر لزوم حفظ ساختمان‌ها و بناهای با ارزش تاریخی در این بافت، گفت: امسال فقط در دو ساختمان با ارزش تاریخی بیش از 200 میلیون تومان اعتبار برای بازسازی هزینه شده است.

طالبیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نبود مدیر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس،‌ توضیح داد: شورای بافت تاریخی که پیش از این با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط تشکیل می‌شد، تعطیل شده است و کارهای مربوط به این بافت در سازمان میراث فرهنگی قفل شده‌اند.

کد خبر 13190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز