همشهری آنلاین: معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از الزام فرودگاه‌های کشور به دریافت گواهینامه فرودگاهی تا پایان سال91 خبرداد و گفت:

 فرودگاه شیراز تنها فرودگاهی است که شرایط دریافت گواهینامه فرودگاهی را دارد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، محمد خداکرمی افزود: چک‌ لیست‌های لازم برای بازرسی و صدور گواهینامه‌ها، تدوین و در سایت سازمان درج شده‌است.

وی اظهار داشت: برنامه بازرسی از فرودگاه‌ها تنظیم و تاکنون از 4 فرودگاه بین‌المللی بازرسی شده و تنها فرودگاه بین المللی شیراز واجد شرایط دریافت گواهینامه فرودگاهی است و گواهینامه مربوطه صادر خواهد شد.

خداکرمی هدف از ارائه گواهینامه فرودگاهی را احراز اطمینان از مطابقت تسهیلات، تجهیزات، دستورالعمل‌های عملیاتی و ارائه خدمات فرودگاه دارای گواهینامه با استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های مندرج در شاخص‌های ایکائو برشمرد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: کنوانسیون شیکاگو به صراحت بیان می‌کند تمامی فرودگاه‌های تحت قلمرو یک کشور که برای استفاده عموم بازگشایی می‌شود، باید از شرایط یکسان و یکنواخت با دیگر کشورهای عضو ایکائو برخوردار باشد و همه دستورالعمل‌ها، طراحی فرودگاه، تجهیزات و تسهیلات با استانداردهای ذکر شده در اسناد ایکائو مطابقت داشته باشد.

وی در ادامه به کنواسیون شیکاگو اشاره کرد و افزود: در بندهای مزبور تمامی فرودگاه‌ها، تسهیلات و تجهیزات خدمات ناوبری در یک کشور باید با استانداردها و توصیه‌های (SARPs) ایکائو مطابقت داشته باشد.

خداکرمی افزود: شاخص‌های ایکائو به صراحت اشاره دارد که کشورها باید از مطابقت نظام نامه فرودگاهی، سایت فرودگاه، تسهیلات، تجهیزات، دستورالعمل‌های عملیاتی، ساختار سازمانی و مدیریت فرودگاهی همچنین سامانه مدیریت ایمنی با قوانین و استانداردهای ذکر شده در اسناد ایکائو اطمینان حاصل کند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مسئولیت حصول اطمینان از ایمنی، نظم و کارآیی عملیات هواپیماها در فرودگاه‌های یک کشور انحصاراً برعهده دولت آن کشور است و اگر عملیات یک فرودگاه در یک کشور به یک مجری تفویض می‌شود و مسئولیت نظارت بر عملکرد مجری در رعایت و انطباق قوانین بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

خداکرمی، ایجاد یک نهاد نظارتی برای نظارت برتطابق عملکرد فرودگاه‌ها و تدوین و اجرای دستورالعمل صدور گواهینامه فرودگاهی از طریق پذیرش نظام نامه فرودگاهی را موثرترین راه برای رعایت و انطباق قوانین بر شمرد.

وی با اشاره به اسناد ایکائو اظهار داشت: واژه State با صراحت به سازمان هواپیمایی که قدرت اجرای قوانین را دارد و مسئول همه مسائل مربوط به هوانوردی در یک کشور است، اشاره می‌کند و در روند صدور گواهینامه فرودگاهی ریاست سازمان وظیفه و مسئولیت صدور، بازنگری، تعلیق و لغو گواهینامه فروگاهی در کشور را دارد.

خداکرمی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری بعنوان مقام ذیصلاح صادر کننده گواهینامه فرودگاهی باید از صلاحیت دارنده گواهینامه فرودگاهی (مدیریت فرودگاه) برای ارائه خدمات ایمن در آن فرودگاه اطمینان یابد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری به اصول مقررات گواهینامه فرودگاهی اشاره کرد و افزود: مقررات گواهینامه فرودگاهی بر روی ایمنی، نظم و کارایی عملیات پرواز هواپیماها در فرودگاه‌ها تمرکز دارد، بنابراین یکی از موارد اساسی در اجرای گواهینامه فرودگاهی، نیروی انسانی آموزش دیده و مدیریت فرودگاه است که باید مورد تأیید قرار گیرد.

وی افزود: بر طبق اسناد ایکائو نیز هر گونه تغییر در ساختار مدیریت فرودگاه قبل از اعمال، باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری برسد و پس از تأیید در گواهینامه آن فرودگاه اصلاح شود.

خداکرمی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که به یک فرودگاه گواهینامه اعطا می‌شود، دلالت بر آن دارد که شرکت‌های هواپیمایی و سایر بخش‌های فعال در آن فرودگاه اطمینان پیدا می‌کنند که در زمانی که گواهینامه آن فرودگاه معتبر است، آن فرودگاه تمامی مقررات و استانداردهای ذکر شده در اسناد ایکائو را رعایت می‌کند و تمامی تمهیدات لازم برای انجام عملیات ایمن، منظم و کارا را دارد.

زمانی که گواهینامه یک فرودگاه تعلیق و یا باطل می‌شود یا فرودگاهی موفق به دریافت آن گواهینامه نمی‌شود، نشان دهنده این است که تسهیلات، تجهیزات، ارائه خدمات و یا طراحی آن فرودگاه مطابق با استانداردهای ایکائو نیست.

کد خبر 149361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز