گروه بین‌الملل: درحالی‌که جسد معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی همچنان بلاتکلیف است و در سردخانه قرار دارد، اعضای شورای انتقالی لیبی یکشنبه‌شب سرانجام پس از ۸ ماه مبارزه، به‌صورت رسمی آزادسازی این کشور را اعلام و بر تعهد خود برای برقراری قوانین اسلامی در این کشور تأکید کردند.

لیبی

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی در مراسم جشن و شکرگزاری مردم این کشور که با تجمع ده‌ها هزار نفر در میدان مهم شهر بنغازی برگزار شد با اعلام رسمی آزادی لیبی وعده داد که قوانین اسلامی در این کشور اجرا شود. وی بیرون پادگانی که قیام عمومی علیه معمر قذافی در ماه فوریه از آنجا آغاز شد گفت: ما ملتی مسلمان هستیم و شریعت اسلام مبنای قانونگذاری ما خواهد بود. بنابراین هر قانونی که موازین اسلامی را نقض کند پذیرفتنی نیست. عبدالجلیل اعلام کرد: نظام بانکداری اسلامی در کشور تاسیس می‌شود و ما تلاش می‌کنیم که بانک‌های اسلامی بدون ربا ایجاد کنیم.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، رئیس شورای انتقالی لیبی که سخنرانی خود را در مقابل ده‌ها هزار نفر با سجده شکر و الله‌اکبر آغاز کرده بود با تشکر از اتحادیه عرب، سازمان ملل و اتحادیه اروپا به خاطر حمایت از انقلابیون لیبی اعلام کرد که همه شهدای غیرنظامی و ارتش در انتظار این لحظه بودند و اکنون آنها در بهترین مکان در بهشت هستند.عبدالحفیظ غوغه، نایب رئیس شورای انتقالی لیبی هم در این مراسم با اعلام آزادی تمامی مناطق لیبی تأکید کرد که این کشور به همه توافقنامه‌های بین‌المللی خود پایبند خواهد بود.

جسد سرگردان قذافی

تعیین سرنوشت جسد دیکتاتور سابق لیبی یکی از مواردی است که رهبران مخالفان هنوز نتوانسته‌اند درباره آن تصمیم‌گیری کنند. درحالی‌که روز شنبه اعلام شد که جسد معمر قذافی به‌زودی به نمایندگان خانواده و بستگانش تحویل داده خواهد شد، همچنان مشخص نیست که چه بر سر جسد او خواهد آمد. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقامات شورای انتقالی لیبی هنوز در این باره به نتیجه نرسیده‌اند و قرار است در نشستی با حضور مقام‌های ارشد این شورا در شهر بنغازی گزینه‌های موجود در این رابطه بررسی شود. از روز پنجشنبه جسد قذافی در یک سردخانه گوشت در شهر مصراته نگهداری می‌شود و براساس آخرین خبرها متلاشی شدن جسدش آغاز شده و بوی تعفن در محوطه به مشام می‌رسد.

در جست‌وجوی سیف‌الاسلام

درحالی‌که گزارش‌ها از بیعت طرفداران قذافی با سیف‌الاسلام قذافی به‌عنوان جانشین پدرش خبر می‌دهد نیروهای انقلابی لیبی همچنان در تلاش برای یافتن مخفیگاه وی هستند. عبدالمجید ملیقطه، یکی از فرماندهان محلی انقلابیون اعلام کرد که نیروهای تحت فرمانش توانستند منطقه‌ای را که گمان می‌رود سیف‌الاسلام قذافی، فرزند معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی در ‌آنجا مخفی شده باشد در جنوب بنی‌ولید محاصره کنند و شواهدی به دست آورند که نشان می‌دهد وی دست‌کم چند روز پیش در آنجا بوده است.

این فرمانده نظامی انقلابیون همچنین تأکید کرد: عبدالله السنوسی، رئیس دستگاه اطلاعاتی نظام قذافی که هم‌اکنون در نیجر به سر می‌برد، به‌صورت مداوم با سیف‌الاسلام ارتباط دارد و درصدد است که زمینه گریختن وی را به نیجر فراهم کند. این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر هم روز گذشته با اعلام پیدا شدن یک گور دسته‌جمعی در یک هتل خواستار تحقیق مقام‌های شورای انتقالی در این رابطه شده است. مقام‌های سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده‌اند که جنازه ۵۳ نفر از طرفداران قذافی در هتلی در شهر سرت پیدا شده است.

کد خبر 149354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز