گروه سیاسی: بالاخره پس از هفته‌ها رایزنی، محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه[15 بهمن] در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، غلامحسین الهام رئیس دفتر خود و سخنگوی دولت را به‌عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری در این نامه که در صحن علنی مجلس قرائت شد آمده است: در اجرای اصول 87 و 131 قانون اساسی، آقای دکتر غلامحسین الهام که از مدیران عالم، لایق و متعهد و مورد تأیید حضرت آیت‌الله شاهرودی و اینجانب است را به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌نمایم.

بدین‌ترتیب به‌ گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیأت رئیسه مجلس سه‌شنبه 24 بهمن ماه مجلس جلسه رأی اعتماد به غلامحسین الهام را برگزار خواهد کرد.

کوشیدیم در گفت‌وگو با چند تن از نمایندگان مجلس، فضای کلی و واکنش نمایندگان نسبت به فرد پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهیم.

جایگاه واقعی الهام

ولی‌الله شجاع‌پوریان عضو شورای مرکزی فراکسیون اقلیت در این خصوص گفت: با توجه به تحصیلات حقوقی و تجربه کار در شورای نگهبان که یک نهاد حقوقی است، مناسب‌ترین مسئولیت در دوره جدید از روز اول هم برای آقای الهام، وزارت دادگستری بود و با این اقدام دولت وی در جایگاه واقعی خودش قرار می‌گیرد.

نماینده بهبهان از رئیس جمهور خواست با بررسی صلاحیت مدیران خود در بخش‌های دیگر در برخی از انتصابات خود تجدیدنظر کند.

قول به دولت

محمد خوش‌چهره نماینده تهران هم با تأکید بر این‌که با نظر قوی مثبت یا منفی خاصی مواجه نشده است، گفت: تخصص الهام به جایگاه معرفی شده برای وی می‌خورد ولی باید دید که خلأ وی در دفتر رئیس جمهور چگونه پر می‌شود.

وی همچنین خبر داد برخی چهره‌های سیاسی قول کمک به دولت برای رأی اعتماد به الهام را به رئیس جمهور داده‌اند لذا موضوع رأی اعتماد ایشان موضوع جالبی خواهد شد.

خلأ ایجاد نمی‌شود

محمدتقی محصل همدانی رئیس کمیسیون قضائی مجلس نیز با تأکید بر این‌که الهام حتماً از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد گفت: با معرفی الهام وزارت دادگستری هم شخصیتی که توان اداره مشکلات قوه قضائیه را دارد پیدا می‌کند و فکر هم نمی‌کنم در حوزه قبلی ایشان خلأیی ایجاد شود.

نزدیک به دولت یا قوه قضائیه

قدرت‌الله علیخانی دیگر عضو فراکسیون اقلیت هم گفت: طبیعی است رئیس جمهور با معرفی الهام می‌خواهد کسی را انتخاب کند که در اختیار دولت باشد نه قوه قضائیه. نماینده بوئین‌زهرا با تأکید بر این‌که الهام را گزینه مناسبی می‌دانم افزود: البته سوابق الهام نسبت به کریمی‌راد سوابق زیادی در قوه قضائیه به‌شمار نمی‌آید.

نگرانیم

الیاس نادران نماینده تهران نیز با اشاره به این‌که الهام نقاط قوت خوبی از جهت ارتباطات با قوه قضائیه و خود دولت دارد گفت: علی‌رغم گلایه‌هایی که از نظرات وی در جایگاه سخنگویی دولت و برخی موضع‌گیری‌های او داریم اما کلاً نظر ما نسبت به وی مثبت است.

وی یکی از نگرانی‌هایی که موجب تأخیر در معرفی الهام شد را بحث جایگزینی وی در دفتر رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: ایشان دیگر نمی‌تواند مسئولیت دفتر رئیس جمهور را داشته باشد اما می‌تواند همزمان سخنگوی دولت باشد.

در حاشیه مجلس

* مجلس روز یکشنبه به‌مدت 50 دقیقه جلسه غیرعلنی تشکیل داد. این جلسه در خصوص بودجه و اشکالاتی بود که نمایندگان در این‌باره داشته‌اند.

* تعدادی از فرهنگیان روز یکشنبه مقابل درب اصلی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آنان علت تجمع خود را اعتراض به پس‌گرفتن لایحه مدیریت خدمات کشوری از سوی دولت اعلام کردند.

* نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای با توجه به رفع شائبه در خصوص روزنامه سیاست روز، توقیف آن ‌را ضروری ندانستند. نمایندگان ارومیه، مهاباد، زاهدان، ساوه، خاش و سراوان از جمله نمایندگانی هستند که این بیانیه را امضا کردند.

* حضور کریستین امان‌پور خبرنگار شبکه CNN در مجلس، موجب اعتراض جمعی از نمایندگان و خبرنگاران پارلمانی شد. اداره اخبار مجلس نیز اجازه حضور در صحن علنی را به وی نداد.

* پیگیری جدی پیشنهاد مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل اوپک گازی، خدمت‌رسانی شایسته به کاروان‌های راهیان نور در مناطق و استان‌های جنگی، تذکر به سفارت آلمان در مورد دخالت در امور داخلی ایران و سفارت عربستان پیرامون اختلاف بین شیعه و سنی و ایران و عراق و تقویت نیروهای انتظامی در شرق کشور، از جمله مهم‌ترین تذکرات مکتوب روز گذشته نمایندگان بود.

کد خبر 14934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز