یکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نخستین انتخابات آزاد در نخستین کشور پیروز انقلاب‌های مردمی جهان عرب در حالی برگزار شد که اغلب پیش‌بینی‌ها حکایت از پیروزی احتمالی اسلامگرایان در آن دارد.

تونس

به گزارش شبکه خبری الجزیره، انتخابات شورای مؤسسان که 7میلیون نفر واجد حق رای در آن هستند، 9ماه پس از سرنگونی رژیم زین‌العابدین بن علی، در تونس برگزار شد. شورای ملی مؤسسان تونس مرکب از 217نماینده و وظیفه آن تدوین قانون اساسی جدید برای جمهوری دوم در تاریخ تونس، به دست گرفتن قانونگذاری و تشکیل دولت طی مرحله دوم انتقالی بعد از انتخابات تا زمان برگزاری انتخاباتی جدید در چارچوب قانون اساسی جدید است.

این انتخابات با نظارت 13 هزار ناظر داخلی و خارجی برگزار شد و نتایج اولیه آن امروز اعلام می‌شود. این در حالی است که دولت موقت تونس که مسئولیت اداره کشور را در دوره انتقالی به‌عهده دارد، از مردم خواسته بود تا بی‌هیچ نگرانی در این انتخابات شرکت کنند. بیش از 40 هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس مامور تامین شرایط امنیتی در انتخابات هستند.مهم‌ترین نکته حساس در این انتخابات میزان رای‌هایی است که حزب نهضت اسلامی به رهبری راشد غنوشی و احزاب نزدیک به آن و مهم‌ترین گروه‌های میانه رو و چپگرا کسب خواهند کرد، زیرا این امر وزن و ثقل هر کدام از این احزاب را در مجلس مؤسسان و نیز صف بندی‌های سیاسی و در مرحله بعد آینده احزاب حاکم و اپوزیسیون در تونس مشخص خواهد کرد.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اسلامگرایان حزب النهضت بیشترین رای را در این انتخابات به دست می‌آورند اما این به معنای اکثریت مطلق آرا نخواهد بود. راشد غنوشی رهبر این حزب دیروز در میان هزاران نفر از طرفدارانش رای خود را به صندوق انداخت. وی یک روز قبل از انتخابات با هشدار در باره تقلب در آن تاکید کرده بود که امکان تقلب به علت وجود سابقه‌ای در انتخابات‌های گذشته‌ تونس وجود دارد. وی به صورت ضمنی تهدید کرد در صورت وجود تقلب به همراه مردم به خیابان‌ها خواهند ریخت. رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر موقت تونس هم هنگام رای دادن تاکید کردند که با تشکیل مجلس مؤسسان از قدرت کنار می‌روند.

کد خبر 149252
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز