یکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی و کانادایی بر این باورند که شرایط زندگی خانوادگی در کودکی با تاثیرات قابل توجهی در دی‌ان‌ای همراه است که تا میانسالی در انسان باقی می‌ماند.

DNA

پیش از این هم بسیاری از روان‌شناسان بر این عقیده بودند که بسیاری از رفتارها در بزرگسالی، ریشه در کودکی شخص دارد، اما تحقیقات تازه تاثیر جسمانی شرایط کودکی در بزرگسالی را نیز به اثبات رسانده است.

به گزارش ایسنا، یک تیم پژوهشی که از محققان دانشگاه مک‌گیل در مونترال، دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور و موسسه سلامت کودک دانشگاه کالج لندن تشکیل شده به بررسی ژن متیلاسیون مرتبط با عوامل اجتماعی و اقتصادی در اوایل حیات پرداختند.

این محققان توانستند تفاوت‌های مشخصی را در ژن متیلاسیون افرادی که در خانواده‌هایی با استاندارد زندگی بسیار بالا و بسیار پایین رشد کرده‌اند، شناسایی کنند.

طبق این بررسی‌ها، بیش از دو برابر بسیاری از تفاوت‌های متیلاسیون به جای ارتباط با شرایط اجتماعی-اقتصادی افراد در بزرگسالی با تاثیرات ترکیبی ثروت، شرایط اسکان و کار والدین در کودکی مرتبط بودند.
این یافته‌ها می توانند پاسخی برای این سؤال باشند که چرا با وجود بهبود شرایط زندگی در بزرگسالی، باز هم مشکلات سلامتی که با موقعیت اجتماعی و اقتصادی سطح پایین فرد، مرتبط شناخته ‌شده‌اند، برای تمام طول زندگی باقی می‌مانند.

این پژوهش به بررسی راه‌هایی که شرایط زندگی اولیه فرد ممکن است از لحاظ بیولوژیکی در فرد ماندگار شده و بر سلامت بهتر یا بدتر فرد در طول زندگی وی تاثیر بگذارد، پرداخته است.

این دانشمندان در تحقیقات خود به بررسی دی‌ان‌ای متیلاسیون که با تغییرات پایدار در فعالیت ژنتیکی و خطرات احتمالی برای سلامتی مرتبط بوده، پرداختند.

محققان از دی‌ان‌ای نمونه خون شرکت‌کنندگان در سن 45 سالگی افراد با شرایط زندگی بالا یا پایین در زمان کودکی و نوجوانی برای مقایسه تفاوتهای موجود در دی‌ان‌ای متیلاسیون آنها استفاده کردند.
مشخصات متیلاسیون مرتبط با شرایط زندگی کودکی فرد در رشته‌های بزرگی از دی‌ان‌ای فرد جمع شده که به معنی ارتباط یک الگوی تعریف شده اپی‌ژنتیک با محیط اولیه اجتماعی و اقتصادی است.

به گفته دانشمندان برای مثال بیماری‌هایی مانند بیماری عروق کرونر قلب، دیابت نوع دوم و اختلالات تنفسی می‌توانند از شرایط مرتبط باشند.

 

کد خبر 149192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز