شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته گذشته نمایندگان مجلس به فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی آن، "«پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تاسیس فرستنده و استفاده از امکانات ماهواره برای پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در انحصار صدا و سیما قرار می‌گیرد."

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طرح اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را اخیراً با قید یک فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد، طرحی که در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته بررسی و یک فوریت آن تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، متن طرح ارائه شده که به امضای 37 نفر از نمایندگان رسیده است بدین شرح است:

در مقدمه توجیهی طرح آمده است:

با گذشت چندین دوره مدیریت در سازمان صدا و سیما مشخص شدن نقاط قوت و ضعف در اداره هر چه بهتر رسانه ملی، ضرورت دارد جهت کارآمدتر نمودن و اختیار عمل در بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و اعمال نظارت دقیق‌تر بازنگری در اساسنامه صدا و سیما صورت پذیرد تا در شرایط فعلی بتواند در ماموریت و مسئولیت‌ محوله طبق قانون اساسی و منویات مقام معظم رهبری عمل نماید.

نوباوه وطن- شجاعی کیاسری- آرین منش- سید علی حسینی- نوروزی- حسین‌نژاد- اکرمی- یحیی‌زاده- رسایی- هدایت‌ خواه- زارعی- حسینیان- قاضی پور- کوچک‌زاده- مرندی- کوثری- بروجردی- سلیمی- کامران-فولادگر- رجایی- میرزایی- مقدسی- تجری- سبحانی‌نیا- فتحی‌پور- لاهوتی- فاطمه رهبر- شریعتی- سیدفتح‌الله حسینی- شهرزاد- دلخوش- ملک محمدی- یوسف‌نژاد- آشتیانی- دستغیب(علی‌اصغر)- بهروز جعفری

طرح اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

* فصل اول - کلیات

ماده 1- در اجرای اصل یکصد و هفتاد و پنجم (175) قانون اساسی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در این قانون اختصاراً سازمان نامیده می‌شود، مؤسسه‌ای دولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشد که نصب و عزل رئیس آن با مقام معظم رهبری است و تابع قوانین و مقررات حاکم بر مؤسسات دولتی است مگر در مواردی که در این قانون حکم خاصی پیش‌بینی شده باشد.

تبصره- مؤسسات تابعه سازمان نیز مؤسسه دولتی محسوب می‌گردند و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان‌ با رعایت سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی شرکت دولتی تلقی می‌شوند.

ماده 2- پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تأسیس فرستنده و استفاده از امکانات ماهواره‌ برای پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در انحصار سازمان است.

ماده 3- مرکز اصلی سازمان در تهران است. سازمان می‌تواند با توجه به اولویت‌های جغرافیایی فرهنگی و سیاسی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه در داخل کشور در هر منطقه استان، شهرستان و یا بخش به تأسیس مراکز رسانه‌ای و یا دفاتر خبری در خارج از کشور به ایجاد نمایندگی رسانه‌ای مبادرت ورزد.

* فصل دوم - مأموریت سازمان و خط مشی کلی و اصول ارزش‌های حاکم بر برنامه‌ها

ماده 4- مأموریت سازمان عبارت است از هدایت فرهنگ و افکار عمومی بر اساس موازین اسلامی و مصالح کشور، کوشش در جهت وحدت جهان اسلام و مقابله با جنگ نرم از طریق شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و رسانه‌های مجازی و مکتوب با تولید و پخش برنامه‌های متنوع آموزشی و ارشادی خبری و اطلاع رسانی- سرگرمی و تفریحی در سطوح مختلف اعم از استانی، ملی، منطقه‌ای و جهانی با بهره‌گیری از ظرفیت هنر فاخر اسلامی و ایرانی و جهت دهی مؤثر و کارآمد آن.

ماده 5- خط مشی و ارزش‌های حاکم بر برنامه‌های سازمان عبارتند از:

1- حاکمیت ارزش‌های اسلامی - ایرانی، انقلاب اسلامی - قانون اساسی - اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر تمامی سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و تولیدات سازمان.

2- زمینه‌سازی برای دستیابی به خودکفایی و سیاست مستقل در همه ابعاد

3- تقویت و گسترش وحدت، الفت و انسجام جامعه از طریق ارج نهادن به فرهنگ و زبان اقوام و طوایف کشور و حیثیت و کرامت افراد.

4- ترویج روح امید، نشاط، اعتماد، تلاش، استقامت و ایثار

5- حمایت از فرهنگ و تمدن اسلامی از طریق زدودن غبار غربت و انزوا از چهره مفاهیم عمیق اسلام و حقایق درخشان قرآن و وحدت جهان اسلام

6- گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینه‌هاهی گوناگون از جمله اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی به مثابه یک دانشگاه عمومی.

7- تأمین آزادی بیان، نشر افکار و تضارب آرا در امر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریز و برنامه‌سازی

8- عدم جانبداری در حوزه رقابت‌های سیاسی

9- پاسداری از فرهنگ، خط و زبان فارسی و پرهیز از غلط گویی و غلط خوانی

10- اطلاع رسانی بهنگام، صحیح، دقیق و مؤثر از رویدادهای داخلی و خارجی و پرهیز جدی از هر گونه حالت انفعالی در خبررسانی

11- تولید و کسب اخبار و اطلاعات صحیح، دقیق و بهنگام از منابع معتبر و مستقل خبری

12- ترغیب مردم به حضور فعال در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور

13- ارج نهادن به فضیلت‌ها و فداکاری‌های شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی و زنده نگاه داشتن خاطره آنها

14- ایجاد زمینه‌های رشد فکری در مردم و به وجود آوردن امکان تحلیل، نقد، ریشه‌یابی و واقع‌بینی در مسائل اجتماعی، در راستای ترویج و تقویت روابط انسان ساز اسلامی

15- تلاش برای توسعه و تحکیم تقریب بین مذاهب اسلامی و رعایت حقوق اقلیت‌های دینی نامبرده شده در قانون اساسی

16- آشنا کردن مردم با حقوق و تکالیف فردی و اجتماعی مندرج در قانون اساسی و قوانین موضوعه و تقویت زمینه‌های فکری و اخلاقی آنان جهت اجرا و حاکمیت هر چه بیشتر قانون

17- ترویج امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد و تقویت روحیه انتقادپذیری بین مردم و مسئولان

18- تکریم مقام والای زن و شناساندن ارزش واقعی وی از دیدگاه اسلام، آموزش فضائل اخلاقی در خانواده و تحکیم و انسجام روابط خانوادگی

19- گسترش و تعمیق بینش سیاسی - انقلابی مردم برای مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم

20- اتخاذ سیاست‌های تبیینی و تبلیغی مناسب در قبال دولت‌ها و ملت‌ها، مقاومت اسلامی و جنبش‌های آزادی‌بخش و ضد استکباری در چهارچوب دیپلماسی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت نظام

21- تلاش و زمینه‌سازی برای تحکیم روابط عادلانه اقتصادی و ترویج الگوی مصرف

22- اطلاع رسانی و آگاه سازی برای افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی در جهت رسیدن به خودکفایی

23- اطلاع رسانی و آگاه سازی در جهت توسعه دولت الکترونیک، چابک‌سازی ساختارها و نظام اداری کشور

24- کمک به ارتقا توان ملی و آمادگی دفاعی کشور برای مقابله با بحران

25- ایجاد شرایط مناسب به منظور نقد اهداف و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و ارزیابی عملکرد آنها در قالب شاخص‌های اختصاصی، عمومی، ملی و بین‌المللی

26- حمایت از نهضت‌ تولید علم و دانش، کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی

27- پرهیز از هرگونه ارائه که متضمن بدآموزی در اندیشه و رفتار باشد.

28- اهتمام به برنامه‌های جوان و نوجوانان به طوری که ضمن برخورداری از استحکام بنیادین با شیوه‌های جذاب و شادی بخش همراه باشد.

29- استفاده از موسیقی و هنر اصیل ایرانی که با ساخت روحی و عاطفی مردم ایران همخوان و همنوا است و پرهیز از پخش موسیقی مبتذل و لهوی به ویژه آنچه فاقد هویت ملی و اصالت ایرانی است.

30- توجه به نمایش هویت ایرانی - اسلامی در برنامه‌های برون مرزی و پرهیز از ابتذال و تکرار

گفتنی است، مجلس، اواخر تیرماه سال جاری  فوریت طرح 14 ماده ای دیگری را با عنوان «اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما» که از سوی علی مطهری و 34 نماینده دیگر مطرح شده بود، با ۱۰۳ رأی موافق، ۴۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع تصویب کردند. طرحی که حدود دو ماه بعد در روز 17 شهریورماه  با اعلام هیات رییسه مجلس به دلیل پس گرفتن امضای برخی از نمایندگان مسترد شد. گفته می شوددر آن طرح به موضوع تاسیس رادیو تلویزیون خصوصی نیز اشاره شده بود.

قانونی برای نظارت بر صدا و سیما نداریم

غلامعلی حدادعادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، هفته گذشته در موافقت با یک فوریت طرح اداره سازمان صداوسیما با بیان اینکه صداوسیما دارای سه وظیفه مهم اطلاع‌رسانی برای عموم مردم، فرهنگی و سیاسی است، گفته بود: بر همین اساس در اصل 175 قانون اساسی، عزل و نصب رییس صداوسیما به عهده رهبری گذاشته شده است و در ادامه این اصل آمده که خط‌مشی و ترتیب اداره سازمان و همچنین نظارت بر آن را باید قانون معین کند.

 

 

 

 

 

کد خبر 149112
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز